Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, actualmente şef peste şefii de post, se lăuda mai an că toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania sunt atribuite. Dar când vine vorba de acest drum blestemat, e bine să nu zici "hop" nici dacă l-ai străbătut de cinci ori de la Oradea la Cluj, că precis apare ceva neprevăzut.

De fapt, situaţia este dramatică şi are şanse să devină tragică. Patronul de la Selina, inegalabilul Beni Rus, a reuşit să facă 5 kilometri de autostradă, ceea ce i-a umflat vântul în pânze. Prin urmare, s-a tocmit şi la tronsonul până la Chiribiş, chit că rămâneau neclare costurile lucrării deja începute de firmele ce-au bântuit zona în trecut. Acum, domnul Beni s-ar cam da rănit, pentru că nu-i iese socoteala financiară şi e cam nasol să faci muncă voluntară când trebuie să pui de la tine milioane de euro ca să poţi finaliza lucrarea.

E un caz tipic în care toţi au dreptate, dar de fapt niciunul. Rus spera că după licitaţie va putea cere mai mulţi bani, de parcă ar fi negociat cu hoaverul Sanyi Kiss. Iar funcţionarii de la CNAIR ţin prea mult la posturile bine plătite pentru a admite că un constructor care a licitat o lucrare în 2018 n-o poate face la aceeaşi sumă în 2021, deşi preţurile la materiale au explodat.

Nici celălalt tronson, de la Chiribiş la Suplacul de Barcău, nu se simte prea bine: deocamdată nu s-a anunţat câştigătorul, ci doar firmele descalificate. În ritmul acesta, poate în câţiva ani aflăm cine a dat cea mai bună ofertă, chestie oricum nerelevantă pentru că, între timp, preţurile la materiale se vor fi dublat.

Care e soluţia să avem, totuşi, în acest secol, o autostradă care să ne unească cu România? Probabil ca ministru al Transporturilor să fie Ilie Bolojan, iar şeful de la Selina să ajungă Florin Birta.