Aleșii bihorenilor sunt chemați să aprobe rezultatul licitației pentru impunerea ca obligație de serviciu public a transportului aerian regulat între Aeroportul Oradea și cel din Varșovia. Practic, timp de 4 ani, acesta va fi obligatoriu, ca orice alt serviciu public, contra unei subvenții ce urmează să fie achitată de CJ Bihor, pentru a asigura companiei poloneze LOT o marjă de profit de 5%, în schimbul căreia compania va opera 4 zboruri săptămânal.

Orădenii vor putea călători aproape oriunde în Europa, America, Asia și Orientul Mijlociu cu un singur bilet, iar zborurile vor debuta cel târziu pe 1 iulie. 

Primul zbor, pe 1 iulie

Pe ordinea de zi a reuniunii de miercuri a Consiliului Județean Bihor se află, între altele, aprobarea rezultatului final al licitației lansate în ianuarie pentru desemnarea operatorului care să asigure efectuarea serviciilor de transport aerian prin curse regulate între cele două aeroporturi, ca serviciu public obligatoriu.

După cum BIHOREANUL a arătat cu o săptămână în urmă, în ciuda faptului că licitația a fost una internațională, cu publicitate în Jurnalul de Operațiuni Financiare al UE, singura ofertă depusă a fost cea a companiei publice poloneze LOT – Polskie Linie Lotnicze (sau Polish Airlines). 

Potrivit documentației ce însoțește proiectul de hotărâre a CJ Bihor supus votului, o comisie de evaluare (formată din vicepreședintele Călin Gal, directorul tehnic Filip Cheșeli și jurista Mihaela Roșan) a constatat că LOT îndeplinește toate condițiile cerute. Între acestea, deține o flotă de peste 50 de aeronave jet, cu minimum 75 locuri, are o experiență pe piață de minimum 15 ani și în această perioadă a transportat minimum 10 milioane pasageri.

Polish Airlines s-a angajat să opereze săptămânal 4 zboruri de la Oradea până în 31 mai 2028, primul zbor urmând să aibă loc cel târziu de la 1 iulie anul acesta.

„Operatorul Aerian va începe să furnizeze serviciile de la 1 iunie 2024, dar nu mai târziu de 1 iulie 2024, și le va furniza timp de patru ani”, se arată în proiectul de contract dintre CJ Bihor și LOT.

Zborurile vor trebui să fie operate de la Oradea la Varșovia în intervalul orar 13.00 – 19.00, iar de la Varșovia la Oradea între orele 10.00 – 16.00 „sau în cele mai bune variante pentru conectivitatea” cu zboruri spre alte destinații.

Contract transparent

Potrivit contractului care urmează să fie încheiat între CJ Bihor și LOT, al cărui conținut este public, fiind postat deja pe site-ul administrației județene, compania poloneză a îndeplinit, de asemenea, și condiția ca așa numita compensație financiară maximă, adică subvenția, să fie de cel mult 9,871 milioane euro pe durata celor 4 ani de valabilitate a contractului.

Asta nu înseamnă, însă, că CJ Bihor va plăti această sumă, după cum reiese din proiectul de contract.

„Compensația va fi calculată pe baza costurilor și veniturilor reale din operarea Rutei, astfel cum sunt înregistrate de Operatorul Aerian. În acest scop, Operatorul Aerian va ține o contabilitate separată detaliată pentru a permite calcularea costurilor și veniturilor corespunzătoare Rutei”, se arată în document.

Potrivit acestuia, valoarea compensației, care se va calcula trimestrial, „nu va depăși contravaloarea necesară pentru acoperirea costurilor nete suportate pentru asigurarea obligației de serviciu public, ținând seama de veniturile obținute din operare și de un profit rezonabil”, contractul precizând că „pentru evitarea oricărui dubiu, marja de profit aplicabilă pentru calcularea Compensației este de 5%”.

Obligații, drepturi

Pe de altă parte, draftul de contract arată că pentru fiecare trimestru, LOT Polish Airlines are obligația de a efectua minimum 90% din zborurile prevăzute pe ruta Oradea - Varșovia, în caz contrar Autoritatea Publică are dreptul de a refuza compensarea marjei de profit pentru respectivul trimestru.

De asemenea, CJ Bihor va avea dreptul de a nu plăti întreaga compensație dacă operatorul aerian nu poate justifica costurile prin documente corespunzătoare sau dacă are dubii cu privire la anumite sume din compensație.

Totodată, în cazul în care compania nu începe să opereze zborurile la data de 1 iulie 2024, va fi obligată să achite o despăgubire de 30.000 euro pentru fiecare săptămână de întârziere.

O altă prevedere convenabilă pentru CJ Bihor este că „în cazul în care se confruntă cu lipsa alocărilor bugetare sau cu constrângeri bugetare, Serviciile Publice vor înceta, iar prezentul Contract va înceta fără niciun fel de măsuri/formalități separate”, așadar fără ca administrația județeană să achite alte cheltuieli, cu condiția să anunțe că nu are finanțare cu 6 luni înainte.

Cu un singur bilet

De notat că LOT oferă bilete pe rute de scurt parcurs în compartimente economy și business, iar pe rute de lung parcurs și în compartimente premium.

Compania poloneză garantează conexiuni din Varșovia cu Europa, America de Nord, Asia și Orientul Mijlociu „printr-un singur bilet”, ceea ce înseamnă, practic, că un pasager se poate îmbarca la Oradea, iar de la Varșovia să fie îmbarcat în altă aeronavă fără să mai trebuiască să cumpere un alt bilet pentru a ajunge pe continentele sus indicate.

De altfel, LOT precizează în documentație că deține 100 de acorduri interline cu cele mai importante companii din lume, de la Emirates ori American Airlines la Lufthansa ori Air Canada.

„Se emite un singur bilet pentru zborurile LOT și ale partenerilor și se asigură transferul bagajelor către destinația finală, cu reprotecție și compensare în caz de perturbare”, specifică proiectul de contract dintre LOT și CJ Bihor.

Aeroportul din Varșovia, hubul companiei aeriene LOT, este conectat cu destinații ca Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite), Alicante (Spania), Ankara (Turcia), Berlin (Germania), Boston (SUA), Buffalo (SUA), Cancun (Mexico), Chicago (SUA), Copenhaga (Danemarca), Delhi (India), Detroit (SUA), Dubai (Emiratele Arabe Unite), Edinburgh (Scoția), Guangzhou (China), Helsinki (Finlanda), Istanbul (Turcia), Las Vegas (SUA), Lisabona (Portugalia), Lima (Peru), Oslo (Norvegia) ori Tokyo (Japonia). 

Bineînțeles, prețurile de călătorie încă nu au fost stabilite înainte să se aprobe încheierea contractului.

Dat fiind că pentru aprobarea noii rute Oradea - Varșovia operate de LOT ca serviciu public obligatoriu prin curse regulate pentru următorii 4 ani este suficientă o majoritate absolută a voturilor în cadrul CJ Bihor, este de așteptat ca proiectul să fie aprobat în ședința de miercuri fără probleme, cu atât mai mult cu cât noul serviciu a fost deja aprobat anul trecut.

Vezi aici proiectul de hotărâre, care conține și contractul ce urmează să fie încheiat cu Polish Airlines: 

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!