Candidații PNL la Primăria Oradea și la președinția Consiliului Județean Bihor, Florin Birta și Ilie Bolojan, sunt primii care și-au prezentat nu doar „darea de seamă” asupra activității din ultimii patru ani, ci și proiectele pe care vor să le concretizeze în următorii patru dacă vor primi voturile alegătorilor. În premieră, șeful CJ Bihor a expus planul de a sprijini producătorii bihoreni așa încât să-și vândă produsele nu doar în cadrul piețelor și târgurilor tradiționale, ci și în supermarket-uri.

Mobilitate și conectivitate

„Vom insista pe proiectele de conectivitate și mobilitate, care creează condiții de dezvoltare”, a spus încă din primul minut al unei conferințe de presă susținute miercuri de Ilie Bolojan, împreună cu Florin Birta, prima organizată în cadrul actualei campanii electorale de candidații din Bihor pentru alegerile locale din 9 iunie. 

Concret, în ce privește proiectele de mobilitate urbană, Birta a arătat că municipalitatea are „câteva priorități” pentru crearea unor coridoare de acest fel, unul fiind cel dintre Piața Unirii și strada Tudor Vladimirescu, cu trei pasaje rutiere. „În pregătire este cel din Decebal”, a spus edilul, precizând că „estimăm ca lucrările să înceapă cel mai târziu la jumătatea lunii iunie, pentru că ne dorim ca partea cea mai mare a lor să se desfășoare pe durata vacanței de vară, așa încât să se reia circulația la începerea noului an școlar”.

Un al doilea pasaj pe aceeași axă, în intersecția Tudor Vladimirescu - Oneștilor, este în licitație și „estimăm ca în toamnă să înceapă lucrările, inclusiv cu lărgirea străzii Tudor Vladimirescu la 4 benzi”, iar cel de-al treilea pasaj, inclus în proiectul Drumului Expres Oradea - Arad, va fi construit peste centura Oradea și calea ferată, licitația fiind demarată.

Birta a amintit apoi un alt coridor de mobilitate, Magheru - Gară, precizând că proiectul a fost finalizat și depus spre finanțare, lucrările urmând să înceapă în primăvara anului următor. El include „reabilitarea întregului bulevard după modelul Nufărul - Cantemir și construirea a două pasaje subterane, unul în zona Crișul și celălalt în zona gării, unde la suprafață va fi realizat un hub de transport tramvai - tren - autobuze.

În fine, Florin Birta a invocat coridorul de Nord, din Paleu prin Episcopia cu pasaj peste strada Matei Corvin până în Șoseaua Borșului, ce include și lărgirea pasajului pe sub podul CFR de la ieșirea din Oradea spre Episcopia, în proiectul de modernizare a căii ferate Oradea - Arad.

Conectivitate în Zona Metropolitană

Birta a prezentat, de asemenea, proiectele de conectivitate în ZMO, unul dintre ele prevăzând o legătură între centura Oradea și Inelul Metropolitan de Sud în zona Apateului, studiul de fezabilitate fiind aprobat, iar traseul stabilit împreună cu primăriile Sânmartin și Nojorid, de implementare urmând să se ocupe Asociația ZMO.

Din această categorie de proiecte mai fac parte conexiunea între centura Sânmartin și Calea Clujului prin strada Iancu de Hunedoara și Velența, precum și pasajul rutier suprateran de pe Șoseaua Borșului care va lega Parcul Industrial de aici de terminalul intermodal rutier - feroviar din zonă, dar și coridorul de mobilitate pietonală care „va lega trei zone verzi importante” din oraș, cu un pod pietonal peste Crișul Repede în zona Acvaparcului Nymphaea, parcurile Brătianu, Cetate și 1 Decembrie.

Parteneriate cu CJ Bihor și Universitatea

Pe de altă parte, primarul Oradiei a subliniat că municipalitatea colaborează cu administrația județeană și cu Universitatea deoarece „orice oraș care se dezvoltă are nevoie de o universitate puternică”.

„Suntem în faza de construire a două cămine cu 234 camere, pentru 464 studenți, care va fi gata la începerea noului an universitar”, a spus Birta, adăugând că, tot în cadrul acestui parteneriat în Campus este construit un Centru de Transfer Tehnologic, care trebuie să fie finalizat tot în toamnă. El nu a omis nici proiectul Parcului Științific și Tehnologic, destinat tot pentru o mai bună cooperare între mediul universitar și cel economic local.

Parcuri industriale și Spital nou

Primarul a spus, totodată, că „ne propunem dezvoltarea a încă unui parc industrial”, în zona Aeroportului, pe o suprafață de 40 hectare, amintind că prin retragerea spre interior a gardului Aeroportului s-a eliberat și o altă suprafață, de 6 hectare, care va avea funcțiuni comerciale și logistice.

De asemenea, municipalitatea va depune și o cerere de finanțare pentru construirea a încă unui parc de specializare inteligentă, pe o suprafață de 20 hectare preluată de la Ministerul Justiției în zona Căii Sântandreiului.

În finalul prezentării sale, liberalul a amintit de proiectul major al Primăriei Oradea și CJ Bihor pentru construirea - cu 135 milioane euro, fonduri europene - a noului Spital de Pneumoftiziologie și Boli Infecțioase.

Deblocarea Oradiei

La rându-i, Ilie Bolojan a etalat proiectele de conectivitate în ZMO menite să ușureze circulația: Inelul Rutier Metropolitan de Sud (care leagă DN 1, din Oșorhei, DN 76, prin Sânmartin, și DN 79, prin Nojorid), afirmând că acesta va fi deschis circulației în vara anului viitor, precum și rețeaua celor 5 centuri menite să deblocheze ieșirile/intrările din/în Oradea (Sântandrei - care va fi deschisă duminică, 19 mai, Sânmartin - în „maxim două săptămâni”, Nojorid - în luna iulie, Oșorhei - încă în lucru, la fel ca Biharia și drumul de legătură cu Paleu).

În ce privește viitorul Inel Metropolitan de Nord, menit să scurteze deplasarea între DN 1 și DN 19, Bolojan a precizat că și acesta va fi avut în vedere în următorii 4 ani. CJ Bihor așteaptă realizarea studiului de fezabilitate în următoarele 2-3 luni, pentru a se cunoaște pe unde anume va trece, din Oșorhei până în Paleu, pentru ca de aici circulația să continue pe centura Biharia spre direcția Satu Mare.

Bolojan a spus, de asemenea, că prin parteneriat cu Primăria Oradea, CJ Bihor va rezolva și „puncte de conflict rutier” cu două pasaje pe Calea Aradului - subteran, pe sub centură, și respectiv suprateran între centrele comerciale ERA și OSC, amintind că DN 79 va fi lărgit la 4 benzi de la Aeroport la intersecția cu centura Nojorid și cu drumul comunal spre Livada, la fel cum va fi lărgit și DN 19 de la ieșirea din oraș până la intrarea în Biharia, și aici urmând să fie construit un pasaj rutier în dreptul fostului Real II.

În paralel cu pasajele rutiere, vor fi realizate și 7 pasaje pietonale: în zona cartierului Veteranilor din Calea Aradului spre Calea Sântandreiului, pe Calea Aradului spre centrele comerciale ERA și OSC, între acestea și între Aeroport și zona de vizavi, în zona Arenei Polivalente spre Piața Obor, în zona Apateului spre Piața de Gros și în zona Nufărul spre Sânmartin.

De asemenea, șeful CJ Bihor a amintit și de proiectul tram-tren (ce prevede extinderea liniilor de tramvai și reabilitarea celor ferate între Oradea și Borș, respectiv Toboliu, Sânmartin (până la intrarea în Cordău), Aeroport și Gara centrală a Oradiei.

Pentru producătorii bihoreni

Ilie Bolojan a prezentat, pentru prima oară, și intenția CJ Bihor de a sprijini producătorii bihoreni așa încât aceștia să-și poată vinde produsele „nu doar sezonier”, în piețe și târguri tradiționale, ci constant, și în supermarket-uri, pe rafturi anume dedicate acestora, ceea ce presupune rezolvarea a două probleme, legate de depozitarea și ambalarea produselor.

Pentru a le soluționa, Bolojan a spus că CJ Bihor vrea să construiască „cel puțin două depozite” , care „să fie date în administrarea unei asociații ale cooperativelor de producători”, unul urmând să fie făcut în vecinătatea Aeroportului Oradea, iar unul sau două într-una din următoarele zone: Tărcaia - Grădinari, „unde avem 40 hectare de solarii”, Biharia - Roșiori și Ciumeghiu - Avram Iancu.

„Vom putea crea condiții ca producătorii să își poată desface produsele, iar acestea să ajungă pe rafturi în cantități mai mari în supermarket-uri”, a spus Bolojan.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!