Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, afirmă că, în pofida zvonurilor potrivit cărora a fost stabilit traseul viitorului Inel Metropolitan de Nord al Oradiei și în pofida unei imagini cu o posibilă hartă a acestuia, care ar trăda faptul că drumul va trece printre casele din Podgoria, deocamdată nu a fost realizat studiul de fezabilitate, acesta urmând să fie predat abia peste „2-3 luni”.
„În această perioadă electorală totul se răstălmăcește”, a spus Bolojan, în timp ce primarul Oradiei, Florin Birta, a acuzat „o minciună” privind „naționalizarea” de către Primărie a terenurilor unor orădeni din cartierul de pe dealuri.
Se lucrează la studii
„Proiectul Inelului Rutier Metropolitan de Nord este în faza de realizare a studiilor geo, încă nu avem un studiu de fezabilitate și nici variante de lucru privind traseul. În 2-3 luni vom avea cel puțin 2 - 3 variante de lucru, care vor fi prezentate public înainte de a începe o procedură de avizare la Compania de Drumuri”, a declarat șeful CJ Bihor într-o conferință de presă susținută miercuri la sediul PNL Bihor.
În cadrul acesteia, Bolojan a vorbit, alături de primarul Oradiei și președintele organizației municipale a PNL, Florin Birta, despre proiectele pe care CJ Bihor și municipalitatea le-au pornit în ultimii patru ani și, respectiv, despre unele pe care vor să le propună pentru următorii patru ani.
Declarația lui survine după ce în cursul săptămânii trecute, cu susținerea USR și a candidaților acestui partid la Primăria Oradea și la șefia CJ Bihor, un grup de orădeni din cartierul Podgoria au desfășurat un protest acuzând faptul că deja ar fi fost stabilit traseul IRM de Nord, ce va porni din DN 1 la ieșirea din Oșorhei și va străbate aproximativ 17 km până în Paleu – Biharia spre DN 19 spre Satu Mare.
Așa cum BIHOREANUL a relatat atunci, oamenii au afirmat că viitoarea șosea va trece pe o porțiune printre casele lor, ceea ce va face să-și piardă liniștea.
„Le vom explica”
„În principiu, avem niște constrângeri pe care va trebui să le explicăm cât se poate de clar”, a mai spus Bolojan în conferința de presă de miercuri, referindu-se la faptul că proiectarea IRM de Nord va trebui să țină seama de existența unor arii protejate la nord de Oradea, „unde nu putem intra pentru că nu am primit aviz la defrișări”, de existența unei „zone de liniște în zona de dealuri a municipiului Oradea” (delimitată într-un studiu de specialitate întocmit acum câțiva ani) și de cea a barajului de la Oșorhei, „care trebuie ocolit” așa încât Crișul Repede va trebui traversat „ori în aval spre Podgoria, ori în amonte de baraj”.
Președintele CJ Bihor a adăugat, de asemenea, că abia după ce studiul de fezabilitate va fi finalizat, administrația va avea variante de lucru pe care să le ia în considerare. „În mod cert le vom explica riveranilor argumentele pentru fiecare variantă, după ce va fi o dezbatere publică, se va trece la procedura de avizare”, a spus Bolojan.
Minciuni de campanie
Întrebat de BIHOREANUL privind vehicularea pe Facebook a unei presupuse variante de traseu a viitorului IRM de Nord printre casele din Podgoria (imaginea principală), care ar proveni chiar de la firma căreia CJ Bihor i-a comandat studiul de fezabilitate, dar și despre numărul variantelor ce vor fi luate în calcul de administrația județeană, Bolojan a sugerat că în campania electorală se „aruncă” informații în scop politic, însă acest lucru nu trebuie să oprească cursul normal al unor proiecte.
„În momentul de față nu există niciun studiu de fezabilitate care să fie predat Consiliului Județean și nicio variantă de lucru. Eu înțeleg acest context electoral și e greu să vii cu proiecte într-o perioadă de campanie electorală, dar când ai o oportunitate și știi că direcția pe care mergi este corectă, din punctul meu de vedere nu stai 3-5 luni ca să nu te deranjeze nimeni, ci trebuie să tratezi totul cu responsabilitate, și din punctul meu de vedere asta am făcut în acești ani”, a spus Bolojan.
În completare, primarul Florin Birta și-a arătat și el nemulțumirea față de „o minciună efectivă” lansată, tot în legătură cu IRM de Nord, de consilierul local Adrian Madar, candidat al PSD la Primăria Oradea.
„Nu doar că s-a mers (n.r. – afirmat) că există un SF și deja se știe traseul, ci în ultima ședință a Consiliului Local am fost acuzați că Primăria Oradea deja a notat în CF interdicții, ceea ce este o minciună efectivă. Noi înțelegem că este campanie electorală, dar credem că a spune adevărul este mai important decât a minți”, a spus Birta.