Un blazon al Oradiei din vremea când orașul făcea parte din Imperiul Austro-Ungar a fost scos la vânzare pe cunoscutul site de profil OLX, deținătorul cerând în schimbul lui suma de 10.000 euro.
Blazonul era parte a infrastructurii metalice a vechiului pod Decebal, demolat după ce a cedat în urma unei viitori de la începutul anilor 80, despre care generațiile mai în vârstă încă își amintesc.
În Ungaria
Postat pe OLX la data de 1 aprilie de un utilizator al platformei cu numele Ștefan, anunțul prezintă obiectul ca fiind un blazon „de aprox. 350 kg, așa cum se vede în poze poartă patina timpului mai bine de 110 ani”.
În descriere, făcută într-o română aproximativă, deținătorul arată că este „o piesă de excepție pentru colecționarii de mare talie, păstrată și vizibilă vopsea verde originală și mai apoi albastră. Această piesă după părerea mea nu trebuie revopsită deoarece atuncea-și pierde valoarea istorică. Trebuie lăsată așa cum este ea în starea actuală”.
Ștefan precizează că „blazonul se afla la Biharkeresztes în Ungaria și se poate ridica de pe proprietatea subsemnatului”, completând că obiectul datează din 1913 și că în schimbul lui solicită suma de 10.000 euro.
„Nu e de patrimoniu”, „nu valorează atât”
Contactat de BIHOREANUL, șeful Direcției Județene pentru Cultură Bihor, Andrei Borbely, a afirmat că în fotografia expusă pe OLX recunoaște, într-adevăr, un blazon al orașului asemănător sau poate identic cu cel care existase pe vechiul pod metalic Decebal, distrus de o viitură la începutul anilor 80.
„Recunosc blazonul, am copilărit în zona Decebal. Din fotografie pare o simbolistică regală de la sfârșitul secolului XIX - începutul secolului XX, dar nu ne putem pronunța doar după o poză. Ce pot spune cert este că obiectul nu e o piesă de patrimoniu clasată și înregistrată ca atare. Nu este nici un obiect de valoare, să fim interesați de achiziția lui”, a declarat șeful DJC Bihor.
La rându-i, directorul Muzeului Țării Crișurilor, Gabriel Moisa, spune că obiectul pare un blazon al Oradiei de la începutul secolului trecut, dar fără a prezenta un potențial interes din partea instituției pe care o conduce. „Pare să aibă legătură cu Oradea, dar prețul de 10.000 euro este exagerat”, afirmă acesta.
Demontat după viitură
„Pe vechiul pod Decebal erau patru steme, câte două pe fiecare arc deasupra pilelor”, a explicat și istoricul Cristian Culiciu.
Despre soarta lor se presupunea fie că au fost topite odată cu întreaga structură a podului, fie că au fost însușite de persoane private, în condițiile în care în regimul comunist nu se acorda importanță unor astfel de simboluri.
Construit în 1913, vechiul pod Decebal a fost puternic deteriorat ca urmare a creșterii masive a debitului Crișului Repede în urma topirii zăpezilor și ploilor abundente din primăvara anului 1981.
În după-amiaza de 12 martie din acel an, forţa apei a fost atât de puternică încât a dus la ruperea unei pile a podului, două treimi din acesta înclinându-se periculos, tocmai când era traversat de un tramvai şi un camion.
În aceeaşi zi, circulaţia pe pod, inclusiv cea pietonală, a fost oprită, iar ulterior podul a fost demontat, operațiunea durând câteva luni. În locul lui a fost construit actualul pod Decebal, din beton.