La o săptămână după obținerea avizului de mediu și a celui al Comisiei Tehnico-Economici din Ministerul Transporturilor, aleșii bihorenilor au votat, miercuri, în unanimitate și fără discuții, indicatorii tehnico-economici actualizați ai lucrărilor ce urmează să fie executate cu fonduri europene pentru construirea DX Oradea - Arad.

Licitația, poate în decembrie

Potrivit hotărârii adoptate, costurile totale ar urma să fie de 11,7 miliarde lei, echivalentul a 1,68 miliarde euro plus TVA, iar durata execuției să fie de 24 luni.

„S-au parcurs principalele etape de avizare și, față de elementele care au constituit baza acestui proiect, mai avem pe 25 octombrie avizarea de către Comisia Interministerială, iar în luna noiembrie adoptarea Hotărârilor de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și a declanșării procedurii de expropriere”, a spus șeful administrației județene într-o conferință de presă premergătoare ședinței CJ Bihor.

Bolojan a mai precizat că după avizul Comisiei Interministeriale și cele două HG-uri, CJ Bihor intenționează să declanșeze în luna decembrie licitația pentru executarea lucrărilor, pe trei tronsoane (Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad), astfel încât acestea să fie demarate la începutul anului viitor, scopul fiind finalizarea lor la începutul anului 2026 sau, în cel mai rău caz, dacă vor fi amânate de procedurile birocratice, al anului 2027.

Aproape 90 de poduri și podețe

Bolojan a prezentat, din nou, și câteva caracteristici ai viitoarei șosele cu profil de autostradă, în lungime totală de 138 kilometri, din care 9,85 km va fi un „braț” către un nou punct de trecere a frontierei româno-ungare în zona Salontei, iar 5 km drumul de legătură cu acest municipiu (porțiunea de drum expres urmând să funcționeze ca o centură).

Șoseaua va porni din Oradea din zona drumului de legătură cu Autostrada Transilvania (proiect aflat aproape spre finalizare), traversând apoi teritorii ale comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi ale municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

În final, DX Oradea - Arad va avea 86 poduri și podețe, mai multe decât se estimase inițial ca urmare a obligațiilor de respectare a reglementărilor de mediu.

Proiectul este derulat în parteneriat cu CNAIR de către Consiliile Județene Bihor și Arad, plus primăriile Oradea și Arad, fiind repus în actualitate după ce fosta CNADNR l-a ținut la sertar mai bine de un deceniu. Realizarea lui ar urma să fie finanțată cu fonduri europene.

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!