După blocarea proiectului de 30 milioane euro din fonduri UE pentru construirea centurii Sânmartin, aceeași soartă o are și proiectul inelului rutier metropolitan, pentru care Guvernul a aprobat deja 40 milioane euro.

La fel ca la începutul lunii, joi, când au fost chemați a doua oară să aprobe declanșarea exproprierilor, reprezentanții PSD și UDMR din Consiliul Județean s-au abținut, fără a motiva în niciun fel de ce determină, astfel, suspendarea proiectului, pentru care voturile consilierilor PNL au fost insuficiente.

Optimist degeaba

La începutul acestei săptămâni, președintele Consiliului Județean Ilie Bolojan se arăta optimist, zicând că speră ca la reuniunea de joi aleșii bihorenilor să voteze actualizarea indicatorilor tehnico-economici și declanșarea procedurilor de expropriere a 339.980 metri pătrați pe raza comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, în vederea construirii inelului rutier metropolitan. Șoseaua de 17 km ar urma să ocolească localitățile Oșorhei încă de la intrare, Băile Felix și Nojorid, legând astfel DN 1 Oradea – Cluj, DN 76 Oradea – Deva și DN 79 Oradea – Arad, scoțând o parte din trafic atât de pe centura Oradiei, cât și din oraș și din cele trei comune.

În condițiile în care declanșarea procedurii de expropriere fusese respinsă pe 8 iulie prin voturile de abținere ale consilierilor PSD și UDMR, dar de atunci Ministerul Dezvoltării a aprobat alocarea a 201 milioane lei pentru acest proiect, Bolojan spunea că se bazează „pe responsabilitatea consilierilor”, arătând că aceștia nu au motive să judece proiectul în cheie politică, ci după necesitatea lui.

Pledoarie fără ecou

Joi, când declanșarea exproprierilor (operațiune pentru care ar fi necesare 7,2 milioane lei) a fost repusă pe ordinea de zi a CJ Bihor, Bolojan a încercat din nou să facă apel la rațiunea consilierilor PSD și UDMR, amintindu-le inclusiv că au votat în unanimitate proiectul, asocierea între administrația județeană, municipalitate și cele trei primării comunale, care au stabilit împreună traseul viitoarei șosele, precum și faptul că acesta nu presupune nicio demolare. Altfel spus, i-a invitat să nu se opună acum, când proiectul ar urma să înceapă să fie pus în aplicare.

Șeful CJ Bihor a explicat că dacă și de data asta se vor abține ori vor vota împotrivă, „se vor întâmpla următoarele două scenarii”: fie proiectul va fi întârziat, ceea ce ar fi „varianta cea mai puțin toxică”, fie va fi „îngropat” dacă nu va mai fi votat nici în următoarele luni, ceea ce înseamnă că Bihorul pierde finanțarea de 201 milioane lei, echivalentul a peste 40 milioane euro, aprobată din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, ceea ce ar fi „o situație catastrofală”.

„Am văzut vreo două accidente pe drum, orice zi care trece fără să dezvoltăm infrastructura înseamnă o pierdere majoră pentru județul nostru”, a încheiat Bolojan, care fusese dimineață la Cluj și a întârziat la ședință câteva minute din cauza aglomerației de pe DN 1 la intrarea în Oșorhei și în Oradea.

În ciuda argumentelor prezentate și a riscurilor de pierdere a celor 201 milioane lei, consilierii PSD și UDMR s-au abținut, doar cei ai PNL votând pentru, însă cele 21 sufragii ale lor au fost insuficiente, deoarece pentru aprobare era nevoie de un vot cu o majoritate de două treimi.

Protest cu PSD

Proiectul inelului rutier metropolitan a determinat și înregistrarea la CJ Bihor a 23 de plângeri prealabile depuse de proprietari sau coproprietari de terenuri din Cheriu, care au cerut anularea Hotărârii 139/10 iunie 2022 a Consiliului Județean, prin care fuseseră aprobați indicatorii tehnico-economici și traseul inelului rutier metropolitan.

Plângerile au fost respinse, însă, prin votul majoritar al consilierilor PNL, în timp ce reprezentanții PSD și ai UDMR s-au abținut.

Cei 23 de proprietari și coproprietari au acuzat administrația județeană că nu ar fi ținut cont de impactul proiectului asupra mediului și le-ar încălca dreptul la proprietate, însă juriștii CJ Bihor au răspuns pe de o parte că instituția a respectat întocmai obligațiile de mediu, însuși certificatul de urbanism prevăzând obligația ca viitorii constructori să obțină autorizarea lucrărilor din partea Agenției pentru Protecția Mediului, iar pe de altă parte că exproprierile pentru lucrări de utilitate publică sunt permise atât de legislația și Constituția României, cât și de Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

De altfel, în luna iunie, 9 proprietari din Cheriu, nemulțumiți că șoseaua ar urma să le afecteze bucăți din terenuri, au desfășurat un protest, cu sprijinul unor reprezentanți PSD Bihor.

Proiectul inelului rutier metropolitan este al doilea blocat dintre cele propuse de Bolojan, după ce la începutul lunii o judecătoare de la Tribunalul Bihor a decis suspendarea aplicării mai multor Hotărâri de Consiliu Județean pentru construirea șoselei de centură a comunei Sânmartin, cu fonduri europene de 30 milioane euro.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!