Planul Primăriei de a lărgi la patru benzi străzile Armatei Române și Universității, alături de alte trei artere din vecinătate, sub pretextul fluidizării traficului, continuă să fie contestat de comunitate.
După studiul de trafic eșuat al municipalității, Universitatea din Oradea a comandat propria analiză de circulație. Concluziile specialiștilor sunt interesante: deși admit că, pe termen scurt, lărgirea la patru benzi va fluidiza traficul, ei arată că, peste ani, soluția nu va mai fi viabilă.
Studiu pe genunchi
Anul trecut, Primăria și-a devoalat intenția de a lărgi la două benzi pe sens străzile Armatei Române, Universității, Ceyrat, Atelierelor și Thurzó Sándor, prin supunerea la vot în Consiliul Local a studiului de fezabilitate. Fără discuții, „mașina de vot” liberală a aprobat investiția de 62 milioane lei.
Așa cum a dezvăluit BIHOREANUL, însă, studiul de trafic a fost unul făcut „pe genunchi” de firma cu zero angajați Stradeproject SRL, care a concluzionat că este depășită capacitatea străzilor de a suporta traficul. Autorii au măsluit informațiile, aplicând un coeficient de multiplicare mașinilor pe care susțin că le-au numărat pe străzi, pe motiv că ar fi făcut-o în zile în care elevii erau în vacanță. În realitate, zilele respective nu erau libere!
Deși gravă, problema a fost bagatelizată de Primărie. Autorii au pretins că au făcut o simplă greșeală, iar primarul Florin Birta le-a acceptat scuza, fără să-i pună să refacă analiza, plătită cu bani de la buget. O dovadă că decizia era luată, cu sau fără studiu de trafic justificativ...
În trecut, alte soluții
Investiția a fost de la bun început contestată de ONG-uri locale, care au pus la îndoială oportunitatea ei, dar și de mediul academic. Bulevardul cu patru benzi ar duce la dispariția a numeroase locuri de parcare și ar face ca cele două campusuri ale Universității, aflate de-o parte și de alta a străzii, să fie fragmentate. Asta, în ciuda faptului că, în 2018, când a făcut un masterplan pentru dezvoltarea UO, iar apoi în 2022, când a realizat Planul de mobilitate urbană al Oradiei, Primăria și-a anunțat intenția de a conecta campusurile printr-o arteră pietonală!
Rectorul Constantin Bungău (foto) a contestat utilitatea investiției și a declarat chiar că bănuiește că Primăria caută să dea de lucru unor firme de construcții, iar colegii lui l-au susținut. Conferențiarul Szabolcs Guttmann, fost arhitect-șef al Sibiului și specialist cu renume în domeniu, a arătat că trendurile occidentale sunt de liniștire a traficului în zonele centrale, nu de încărcare a lui.
Preocupare și îngrijorare
În încercarea de a convinge municipalitatea că a luat o decizie greșită, UO a comandat propriul studiu de trafic unei firme specializate, Traffic Plan din Cluj-Napoca, ca să arate dacă este sau nu oportună lărgirea străzii Universității. „Suntem preocupați de dezvoltarea sustenabilă și ne îngrijorăm de „modernizarea” străzii - în ghilimele, că puteam folosi și alt cuvânt”, a explicat rectorul Bungău, cu noi aluzii că investiția este gândită pentru constructori.
Studiul clujenilor confirmă că intensitatea circulației pe strada Universității este ridicată, iar infrastructura nu mai face față volumului de vehicule, bicicliști și pietoni care tranzitează zona zilnic.
Principala provocare este numărul tot mai mare de mașini din Oradea: conform datelor oficiale, aproape tot al doilea orădean are un autoturism, iar numărul total al mașinilor din municipiu s-a dublat față de anul 2007. Mai mult, se preconizează că în următorul deceniu se va ajunge la 600 de mașini/1.000 de locuitori, ceea ce va face ca străzile orașului să fie mai aglomerate, dat fiind că 50% dintre orădeni se deplasează cel mai des cu mașinile, doar 11% cu transportul public și 7% cu bicicletele.
Cam aglomerat
Spre deosebire de specialiștii tocmiți de Primărie, cei din Cluj susțin că au măsurat traficul automatizat, cu echipamente de detecție care au înregistrat numărul de vehicule și tipul lor, direcția de deplasare și vitezele de rulare. Aceste radare, produse în Germania, au o acuratețe mare și au fost amplasate pe strada Universității între 9 și 13 decembrie 2024, adică într-o săptămână obișnuită, fără zile libere.
Potrivit rezultatelor, pe stradă circulă 767 vehicule într-o oră de vârf, adică aproape de capacitatea maximă de 1.030 de vehicule, rezultând un grad de utilizare raportat la capacitatea de circulație de 74%. Girația din fața cimitirului este și mai aglomerată, cu un grad de utilizare la ore de vârf de 85%, în timp ce tronsonul care duce spre cartierul Europa e ceva mai aerisit (57%).
Specialiștii au prognozat și viitorul, arătând că, chiar și în condițiile actuale, cu două benzi, în 2025 traficul pe această stradă va crește cu 1-2%, iar pe termen lung și mai mult, și se va ajunge ca sensul giratoriu să fie aproape tot timpul blocat la orele de vârf. Ceva trebuie făcut...
Mai mult loc, mai multe mașini
Clujenii nu recomandă, însă, dublarea numărului de benzi, susținând că, odată cu mărirea capacității de circulație, va crește și traficul, iar tendința va continua, până când nici strada lărgită nu va mai fi utilă.
„Pe termen scurt, utilizatorii vor resimți o îmbunătățire a confortului și a eficienței în trafic, ceea ce va duce probabil la o utilizare mai intensă a străzii extinse... Însă, pe termen mediu și lung, fenomenul cererii induse poate duce la o reapariție a congestionării. Conform principiului cererii induse, oamenii care anterior evitau zona datorită congestiei ar putea alege acum să folosească strada extinsă”, se arată în studiu. Deloc de neglijat, asta va duce și la creșterea poluării în zonă.
Drept urmare, specialiștii recomandă transformarea străzii într-una pietonală, pe tronsonul între străzile Făgărașului și Ceyrat, măsură care „ar crea un mediu urban mai prietenos și mai sigur pentru studenți, locuitori și vizitatori, în special având în vedere densitatea de instituții educaționale din zonă, dar și a zonelor cu valoare istorică”. Traficul ar urma să fie preluat de strada Făgărașului, care ar putea fi lărgită. Analiza arată, pe scurt însă, că strada permite amenajarea a patru benzi și va face față unui flux continuu de mașini, ba chiar că este necesară lărgirea ei, ținând cont că aici se va construi noul stadion cu 16.000 de locuri și în vecinătate este și Oradea Arena.
Acceptă discuții
Noul studiu de circulație a fost predat Primăriei și este analizat de angajații instituției. Primarul Florin Birta (foto) nu are de gând să renunțe la investiție, dar acceptă să o modifice.
„Rămânem consecvenți în privința amenajării de patru benzi pe Armatei Române, dar vom căuta o variantă pentru Universității, poate construirea unei pasarele pietonale și ciclistice peste stradă, între cele două corpuri de campusuri”, zice edilul. El acceptă că traversarea bulevardului de către studenți va îngreuna traficul și îi va pune pe tineri în pericol, așa că este de acord să mai poarte negocieri cu Universitatea.
„Anul viitor, probabil, vom demara proiectarea și vom discuta cu Universitatea, să găsim o rezolvare pentru toate problemele, inclusiv cea a parcărilor din zonă. Anul acesta, cel mult vom lansa licitația”, zice Birta. Așadar, tema acestei investiții va redeveni de actualitate...
Citește mai jos studiul de trafic comandat de Universitate: