Bihorul ar putea să fie „cobai” pentru două inițiative educaționale cu impact pentru elevi, dar și părinții lor.

La finalul vizitei făcute vineri la Oradea, ministra Educației, Ligia Deca, a declarat că a discutat cu liderii autorităților locale, mai precis cu președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, cu primarul Oradiei Florin Birta și cu inspectorul școlar județean Horea Abrudan, despre două proiecte pilot care ar putea fi experimentate în Bihor: crearea unui centru de orientare în carieră pentru elevii de gimnaziu și deschiderea bibliotecilor școlare pentru publicul larg.

Ca în Austria

„Un prim astfel de proiect, care poate deveni un proiect pilot la nivel național, este cel care vizează un centru județean de evaluare și de orientare în ceea ce privește parcursul educațional. Practic, să poată fi evaluați elevii la finalul clasei a VIII-a, pentru ca ei să fie corect îndrumați pe ruta de liceu care li se potrivește. Există în legea învățământului preuniversitar deja o prevedere care vizează o recomandare vizavi de orientarea școlară la finalul clasei a opta și cred că, văzând deschiderea și demersurile deja întreprinse la nivelul județului Bihor, am putea să pilotăm acest instrument la Oradea în viitorul imediat și să constituim un grup de lucru care să se aplice asupra acestui subiect, pentru ca în toamna de anul viitor să-l vedem deja funcțional”, a declarat Ligia Deca.

Prezent și el la conferința de presă, Bolojan a confirmat angajamentul verbal și a spus că acest centru ar urma să funcționeze în campusul dual din Oradea, pe care Deca l-a vizitat vineri dimineață și unde Ministerul Educației investește peste 19 milioane de euro, prin PNRR.

„Încercăm să preluăm o idee din Austria, așa funcționează în fiecare land Austria și a dat rezultate”, a spus Bolojan, referindu-se la centrul de orientare.


Ministra Ligia Deca a vizitat vineri și șantierul campusului dual din Oradea, unde ar urma să funcționeze centrul de orientare în carieră pentru elevi

„Toată lumea ar avea de câștigat”

Despre deschiderea bibliotecilor școlare către comunități, ministra Deca a declarat că asta ar putea stimula cititul, mai ales în localitățile care nu au biblioteci publice.

„Știm cu toții că nu în fiecare localitate există o bibliotecă funcțională, care să aibă un fond de carte atractiv și care să poată reprezenta un centru cultural al comunității. De asemenea, știm că avem nevoie de fonduri pentru ca bibliotecile școlare să reprezinte într-adevăr acel mediu în care literația este stimulată și poate că printr-un program experimental reușim ca bibliotecile școlare din județul Bihor să poată fi deschise către publicul larg, în afara programului școlar, și în același timp să poată fi finanțate cu fond de carte din partea autorităților locale”, a declarat ministra.

Bibliotecile școlare ar urma să fie deschise publicului în localitățile unde primarii își doresc asta și sunt de acord să cumpere cărți, dar și să ofere un sprijin în asigurarea resursei umane, a mai spus Deca.

„Ne gândim că un astfel de proiect ar reprezenta și un aliat în ideea reducerii analfabetismului funcțional și în ideea creșterii nivelului de literație la nivel național”, a declarat oficialul.

Bolojan a completat-o pe Deca spunând că în Bihor există peste 60 de comune fără biblioteci.

„Dacă vrem într-adevăr să creștem accesul celor care locuiesc în mediul rural la carte, să poată citi, în toate comunitățile române sau maghiare, atunci aceasta este o infrastructură pe care putem s-o folosim după-amiaza. Toată lumea ar avea de câștigat”, a spus președintele CJ Bihor.

Investiții în Bihor

În aceeași conferință de presă, Deca a făcut și un rezumat al vizitei sale în Oradea, menționând că, pe lângă vizita la campusul dual, a mai avut o întâlnire cu profesorii din Universitatea din Oradea și din Universitatea Emanuel, o alta cu reprezentanții companiilor implicate în învățământul dual din Bihor și o întâlnire cu directorii de școli din Bihor.

Ministra a făcut și o prezentare a investițiilor care se fac în educația din Bihor cu bani din PNRR. Pe lângă banii alocați pentru Campus Oradea (19,7 milioane de euro) și pentru achiziția de microbuze electrice pentru școli (6 milioane de euro), alte 211 milioane de lei vor fi atrase prin cele 98 de proiecte depuse de autoritățile locale pentru diverse dotări în școli.

De asemenea, 14 școli din Bihor au depus proiecte în valoare de 12 milioane de lei în a doua etapă a Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar, iar 48 de școli vor fi dotate cu laboratoare inteligente.

Vizită la Universitate

Deca a mai spus și că Universitatea din Oradea a atras 52 de milioane de lei pentru digitalizare. De altfel, vineri, ministra a vizitat campusul studențesc, văzând și lucrările care se fac, atât pentru construcții noi, cum este „Casa Muzicii”, noul și modernul sediu al departamentului de profil din cadrul Facultății de Arte, ori viitorul Centru de Transfer Tehnologic.

„Ne dorim să facem din acest spațiu locul de întâlnire al cercetării cu producția”, a declarat rectorul Constantin Bungău despre această din urmă investiție, după cum informează un comunicat al Universității.


Ministra Educației, Ligia Deca, a văzut vineri campusul Universității din Oradea (sursa foto: UO)

Ministra a aflat și despre planurile instituției de a transforma corpul de clădire care găzduiește Aula Magna într-unul independent energetic, a semnat în Cartea de Onoare a Universității și apoi s-a întâlnit cu rectorul, cu președintele Senatului, Vasile Aurel Căuș, cu prorectorii și o parte din decanii orădeni.

Cu acest prilej, Bungău a vorbit despre investițiile de care instituția are acum cea mai mare nevoie: construcția a trei noi cămine studențești, în total aproape o mie de locuri de cazare, și reabilitarea clădirii în care își are sediul Facultatea de Medicină și Farmacie. „Ne dorim ca absolvenții de liceu din Oradea să nu părăsească orașul, ci să rămână aici pentru a-și continua studiile”, a spus Bungău.

Discuțiile au continuat despre noua lege a educației universitare și despre nevoia UO de a avea mai multe granturi doctorale. „E păcat că, în vreme ce la alte universități se pierd locuri, din pricina abandonului, la Universitatea din Oradea să nu avem doctoranzi pe măsura numărului și valorii coordonatorilor noștri abilitați”, a subliniat rectorul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!