În vara anului trecut, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța pompos anularea contractului încheiat de CNAIR în 2020, după o licitație începută în 2018, cu o asociere de firme, între care trei din grupul orădean Selina - Trameco, Drum Asfalt și Drumuri Bihor - care trebuia să finalizeze în 2022 tronsonul de 28,55 km al Autostrăzii Transilvania, Biharia - Chiribiș. Nu mai puțin de 4 hashtaguri triumfătoare înșirase ministrul pe contul său de Facebook: #AutostradaTransilvania, #ChiribisBiharia, #licitare, #dezvoltare!

După 10 luni, aflăm că în locul vechiului contract, de 326 milioane lei, CNAIR e gata să semneze un altul, de peste 785 milioane lei (și era dispusă să dea aproape 900 de milioane), cu asocierea a două firme care au câștigat noua licitație pentru același tronson, dintre care una, Precon Transilvania, este controlată printr-un interpus tot de patronul Selinei. Ceea ce Beniamin Rus, de altfel, nici nu ascunde. 

Nici nu ar avea de ce, de vreme ce cu celelalte trei nu mai putea participa, timp de trei ani, la alte licitații publice, primind „certificat negativ”, ba fuseseră și penalizate cu aproape 1 milion de euro, pe motiv că au propus un proiect tehnic ce presupunea depășirea cu 130 milioane lei a valorii contractului, ducându-l la peste 450 milioane lei. Atât Grindeanu, cât și predecesorul său, Cătălin Drulă, imputa lăcomia antreprenorilor, sugerând că vor mai mulți bani după ce la licitația încheiată în 2020 ar fi prezentat o ofertă nerealistă, doar ca să înhațe contractul.

Surpriza cea mare, ieșită la iveală săptămâna trecută, când CNAIR a anunțat câștigătorii noii licitații, a patra după evacuarea americanilor de la Bechtel, este că își recunoaște indirect greșeala de a fi respins variantele de proiect tehnic ale antreprenorilor angajați în urmă cu trei ani. Ca dovadă că aceștia au avut dreptate să reclame lucrări suplimentare, iar asta pe baza unui studiu geotehnic realizat de o firmă independentă și agreată de Ministerul Transporturilor, este însuși faptul că de data asta CNAIR le-a inclus în caietul de sarcini al ultimei licitații. Până cu un an în urmă, a ignorat însă o soluție, legală și la îndemână, indicată de Autoritatea Națională de Achiziții Publice, și anume licitarea separată a lucrărilor suplimentare, așa încât contractul inițial să fie derulat și finalizat la termen, în 2022.

Pe românește, în loc să circulăm de anul trecut pe încă o bucată de autostradă, care ar fi costat circa 450 milioane lei, noul termen este 2025, dar la un preț de 785 milioane lei. Asta dacă, firește, rezultatul noii licitații nu va fi contestat de ceilalți patru concurenți, care au cerut prețuri și mai mari, ceea ce înseamnă alte luni, dacă nu chiar un an, pentru procedura de soluționare.

Deocamdată, nu se știe dacă șoseaua o vor construi firmele lui Rus, dar e cert că va fi făcută mai târziu și mai scump. Iar pentru asta nu răspunde nimeni, nici de la CNAIR, nici de la Transporturi, Drulă ori Grindeanu...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!