Un șir de decizii luate de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în baza cărora contractul încheiat în 2020 cu o asociere de firme din grupul orădean Selina pentru realizarea tronsonului dintre Biharia și Chiribiș al Autostrăzii Transilvania a fost reziliat anul trecut, ar trebui să fie cercetate de DNA și de Curtea de Conturi, susține un site de presă.

Motivul? Caietul de sarcini în urma căruia lucrarea a fost atribuită săptămâna aceasta - culmea, tot unei firme controlate de orădeanul Beniamin Rus - indică necesitatea lucrărilor suplimentare pe care le propusese antreprenorul inițial, prin urmare CNAIR n-a făcut decât să piardă timp și bani pentru a ajunge la aceeași concluzie.

De la 326 la peste 785 milioane lei

Acuzațiile aduse ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, considerat unul „performant” de conducerea PSD, au fost formulate de site-ul dcnews.ro joi, în ziua în care CNAIR anunța câștigătorul celei mai recente licitații pentru construirea tronsonului 3C2 al Autostrăzii Transilvania, dintre Biharia și Chiribiș.

Așa cum a relatat și BIHOREANUL, licitația a fost câștigată la prețul de 785,21 milioane lei (fără TVA) de către asocierea firmelor Precon Transilvania SRL și Citadina 98 SA, cea de-a doua fiind din Galați, iar cea dintâi controlată printr-un interpus de orădeanul Beniamin Rus, proprietarul grupului Selina.

Licitația, în cadrul căreia au fost depuse cinci oferte, a fost declanșată de CNAIR în vara anului trecut după ce în primăvară reziliase contractul încheiat în august 2020 cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul orădean Selina), Vahostav (Slovacia) și Water Drilings (București), pentru suma de 326 milioane lei. Din acești bani, antreprenorul urma să reia și să finalizeze în 2022 lucrările la tronsonul de 28,55 km al autostrăzii, abandonate în urmă cu peste un deceniu de compania americană Bechtel.

CNAIR a reziliat însă contractul, invocând ca motiv „neîndeplinirea de către antreprenor a indicatorilor prevăzuți”, în condițiile în care constructorii, în urma unui studiu geotehnic făcut de o firmă independentă agreată de Ministerul Transporturilor, indicaseră necesitatea unor lucrări suplimentare pentru consolidarea terenului, în valoare de 130 milioane lei.

CNAIR a ignorat ANAP

Potrivit dcnews.ro, Curtea de Conturi și DNA ar trebui să ancheteze „cum s-au blocat pentru cinci ani de zile lucrările și s-a dublat suma oferită” inițial asocierii conduse de Trameco, aceeași care în 2020 a finalizat singurul tronson funcțional din Bihor al Autostrăzii Transilvania, cel dintre Borș și Biharia.

Semnatarul articolului intitulat „Autodenunț la DNA și Curtea de Conturi: „performantul” Grindeanu a dublat prețul unei autostrăzi și a amânat cu doi ani construcția. Peste 500 de milioane prejudiciu” arată că în urmă cu trei ani, după ce a câștigat licitația, asocierea condusă de Trameco a comandat un studiu geotehnic care a arătat că „situația concretă din teren ar fi impus lucrări suplimentare”, iar CNAIR nu a contestat expertiza, ci a cerut antreprenorului să suporte cheltuielile suplimentare, ceea ce ar fi dus firmele în faliment.

În articol se arată că, potrivit legii, în condițiile în care lucrările suplimentare evaluate la 130 milioane lei depășeau pragul până la care contractul inițial (de 326 milioane lei) putea fi mărit, trebuia ca aceste lucrări să fie scoase la licitație, separat, soluție indicată inclusiv de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

„În loc să pună în practică instrucțiunile ANAP, ministrul a decis să rezilieze contractul și să lichideze constructorul, cu un certificat constatator negativ”, a scris dcnews.ro, cu referire la faptul că asocierea condusă de Trameco a fost penalizată cu 4,6 milioane lei, iar firmele sancționate și cu un așa numit certificat negativ, care le interzice să participe la licitații publice timp de trei ani.

„Autodenunț”

Faptul că, în final, în caietul de sarcini al licitației recent încheiate CNAIR a introdus lucrările suplimentare cerute de Trameco este considerat de dcnews.ro un veritabil „autodenunț”, deoarece în acest fel compania de stat „recunoaște că lucrările suplimentare cerute de Trameco erau necesare”. În plus, notează site-ul, prețul cerut inițial era la doar jumătate din cel cu care CNAIR a organizat noua licitație.

„În concluzie, dacă se derula contractual cu Trameco, așa cum a propus constructorul, segmentul Biharia-Chiribiș ar fi costat 454 milioane de lei și ar fi fost gata în 2022. Dacă performantul Grindeanu ar fi acceptat soluțiile propuse de antreprenor în 2022, lucrarea ar fi costat 625 milioane lei și ar fi fost finalizată la începutul anului 2024”, arată autorul articolului, întrebând „cine plătește pentru gaura din buget și anii pierduți fără autostradă”.

CNAIR a refuzat să răspundă întrebărilor dcnews.ro pe această temă. Nici Ministerul Transporturilor nu a explicat de ce a ales o variantă cu 50% mai scumpă, după ce ce a recunoscut oficial, în caietul de sarcini, că toate soluțiile propuse de primul antreprenor erau corecte. Nu știm dacă a început o anchetă internă, dacă s-au autosesizat Curtea de Conturi sau DNA și nici cum se va recupera prejudiciul”, a mai arătat site-ul.

Beniamin Rus: „S-a dovedit că am fost corecți”

Contactat de BIHOREANUL, Beniamin Rus, proprietarul grupului de firme Selina, din care fac parte Trameco, Drumuri Bihor și Drum Asfalt, consideră și el că includerea de către CNAIR în caietul de sarcini al ultimei licitații a lucrărilor suplimentare propuse încă din 2020 de aceste firme, dar refuzate atunci de Companie, înseamnă o recunoaștere a faptului că proiectul tehnic întocmit inițial era corect.

„S-a dovedit că expertiza noastră a fost corectă, cerințele pe care le-am avut au fost corecte, iar acum ei (CNAIR – n.r.) dau dublu față de cât am cerut noi”, a spus Rus.

Mai mult, acesta a adăugat că ultima expertiză luată în considerare de CNAIR prevede lucrări de consolidare a terenului la o adâncime în sol nu doar de 30 cm, cum propusese expertiza inițială, ci la una de 50 cm, precum și o dublare a volumului de materiale necesare. „Din această ultimă expertiză rezultă că absolut toate lucrările suplimentare cerute de noi sunt necesare”, a spus Rus.

Patronul grupului Selina a reiterat că a dat în judecată CNAIR, la Curtea de Apel București, cerând anularea penalizării și a certificatului negativ, dar și daune bănești al căror cuantum să fie stabilit de instanța de judecată. „Procesul este deocamdată la început, se fac expertize, mă aștept să mai dureze destul”, a adăugat Rus.

„O firmă prietenă”

Chestionat dacă Precon Transilvania, liderul asocierii declarate câștigătoare acum de CNAIR, este controlată tot de el printr-un interpus, Rus a admis indirect acest lucru, arătând că a participat cu ea la licitație tocmai pentru că celelalte primiseră certificat negativ. „Este o firmă prietenă, cu care colaborăm bine”, a spus, sec, omul de afaceri.

În fine, întrebat despre o eventuală sublicitare, având în vedere că CNAIR a oferit până la 877 milioane lei plus TVA și oferta asocierii Precon Transilvania – Citadina 98 este de 785,2 milioane lei, Rus a afirmat că își permite un preț sub al competitorilor deoarece are câteva avantaje față de aceștia: „Eu am stația de asfalt aici, nu o mai montez de altundeva, am oamenii aici, nu îi aduc de altundeva, să le dau diurne. N-am nicio problemă s-o fac (n.r. – la acest preț)”.

Asocierea are la dispoziție 24 luni pentru a construi tronsonul Biharia - Chiribiș, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, din momentul primirii ordinului de începere a lucrărilor, care va fi dat după semnarea contractului dintre firme și CNAIR, în cazul în care firmele perdante nu vor depune contestații.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!