Circulația feroviară între Cluj și Oradea va fi închisă începând cu luna ianuarie a anului viitor din cauza lucrărilor de electrificare și modernizare a liniei, potrivit site-ului de știri hotnews.ro, care precizează că închiderea va fi „aproape totală”.

Călătorii vor avea ca alternativă utilizarea microbuzelor și autocarelor, în condițiile în care finalizarea lucrărilor de infrastructură feroviară, în valoare de aproape 2 miliarde euro, este preconizată pentru anul 2026.

Conform sursei citate, de la 1 ianuarie 2024, circulația trenurilor va fi suspendată pe 89 km între Cluj și Oradea, iar pe 28 km acestea vor circula pe un singur fir. Pe 22 km vor fi microbuze sau autobuze care să suplinească trenurile.

Cauza este proiectul de electrificare și modernizare a liniei ferate, în condițiile în care viteza medie pe acest tronson este de 60 km/h.

Din 1870

Între Cluj și Oradea sunt 19 trenuri zilnic, din care două treimi operate de CFR Călători, iar cealaltă treime de companiile private TFC și Transferoviar. „Cele mai lente trenuri, care opresc în 42 de stații intermediare, fac peste 3 ore și 50 de minute”, precizează hotnews.ro.

Calea ferată dintre Oradea și Cluj a fost deschisă în septembrie 1870, iar proiectul electrificării și modernizării acesteia datează dinainte de 1989.

Potrivit CFR SA, în cadrul proiectului de electrificare și modernizare vor fi executate lucrări pe patru loturi: 1) Cluj Napoca – Aghireș, 2) Aghireș – Poieni, 3) Poieni – Aleșd și 4) Aleșd – Episcopia Bihor la frontiera cu Ungaria.

„Estimăm închiderea totală a circulației feroviare pe intervalele Aghireș – Poieni (linie dublă) și Poieni – Aleșd (linie simplă) începând cu luna ianuarie 2024. Menționăm că, începând cu 01.01.2024, când circulația trenurilor va fi închisă pe distanța Aghireș - Huedin (parte din Lot 2 Aghireș – Poieni), trenurile vor circula alternativ, pe câte un fir pe secțiunea Cluj Napoca – Aghireș, urmând ca pentru relația Aghireș - Huedin să fie puse la dispoziția călătorilor mijloace auto pentru transbordare. În ce privește circulația trenurilor de marfă, menționăm faptul că aceasta va fi retrasată pe rute alternative. Finalizarea lucrărilor de infrastructură feroviară pe toate cele patru loturi este estimată pentru anul 2026”, a transmis CFR SA la solicitarea hotnews.ro.

Este posibil, notează sursa citată, ca o parte dintre trenurile internaționale care ieșeau din țară spre Ungaria prin punctul de frontieră Episcopia Bihor să aibă rută mult modificată și să părăsească țara pe la Valea lui Mihai.

Lucrarea de electrificare și modernizare, care include și modernizarea unor gări, a fost câștigată de mai multe asocieri de firme pe cele patru loturi : Railworks – lotul 1) Cluj Napoca Aghireș pentru suma de 1,611 miliarde lei, fără TVA și lotul 2) Aghireș – Poieni (36,53 km)  pentru 1,535 milioane lei, fără TVA, FCC Construcciones, Gulemak, CCN pentru lotul 3) Poieni - Aleșd (52,74 km), pentru suma de 2,117 milioane lei, fără TVA, și Weabuild, Impressa Pizzarotti&C SPA, Salcef SPA pentru lotul 4) Aleșd - Frontieră (46,74 km) pentru suma de 2,416 milioane lei, fără TVA.

19 oferte

După cum BIHOREANUL a scris la acea vreme, la licitația organizată de Ministerul Transporturilor au fost depuse 19 oferte, iar scopul proiectului este mărirea vitezei de circulație a trenurilor până la 160 km/h pentru cele de pasageri, respectiv la 120 km/h pentru cele de marfă.

Lucrările pe cei peste 166 kilometri sunt estimate la aproape 8 miliarde lei și ar urma să fie finanțate din fonduri europene prin PNRR și de la bugetul de stat.

Proiectul de electrificare și modernizare include și lucrări pentru modernizarea stațiilor (inclusiv haltelor de mișcare), modernizarea clădirilor stațiilor de călători (inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare); modernizarea podurilor, podețelor, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor; construirea unor facilități pentru persoanele cu dizabilități; montarea de panouri fonoabsorbante și soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot; construirea unor drumuri de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice); modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului; maximizarea capacității de tranzit; realizarea de instalații de centralizare electronică noi în stații și introducerea unor noi sisteme de siguranță; modernizarea echipamentului de telecomunicații.

Pentru fiecare contract, durata de proiectare este de 6 luni, iar pentru execuție de 36 luni. Licitația a fost lansată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pe 7 ianuarie 2022, investiția urmând să fie finalizată în 4 ani.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!