După aproape doi ani de la semnarea, chiar la Oradea, a contractului pentru proiectarea și construirea subsecțiunii 3C2 a Autostrăzii Transilvania, în lungime de 28,55 kilometri, CNAIR a anunțat rezilierea acestuia, joi, printr-un comunicat de presă în care acuză antreprenorul – adică o asociere condusă de o firmă din grupul Selina – de nerespectarea clauzelor contractuale.
Nu și-au respectat contractul
În ce privește motivele, CNAIR enumeră mai multe „aspecte”, pornind de la contractul încheiat pe 11 august 2020.
Concret, Compania impută „neîndeplinirea de către antreprenor a indicatorilor prevăzuți” în contract; faptul că „proiectul tehnic elaborat de către antreprenor nu respectă prevederile contractuale și legale în vigoare, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor contractuale asumate de către antreprenor”; „incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare în termenii contractuali și în conformitate cu cerințele beneficiarului”.
De asemenea, CNAIR arată că antreprenorul a refuzat „varianta de continuare a contractului și de finalizare a execuției lucrărilor în valoarea de contract acceptată” și a condiționat „orice încetare amiabilă a contractului de posibilitatea participării acestuia la următoarea procedură de licitație pentru execuția acestui lot de autostradă”.
În fine, potrivit CNAIR, antreprenorul nu și-a îndeplinit obligațiile din „înștiințarea de remediere” emisă de către dirigintele de șantier, conchizând că „a dovedit incapacitatea de a continua, respectiv de a finaliza obiectivul prevăzut de contract, aspect care reprezintă, în mod vădit, neîndeplinirea unor obligații contractuale semnificative și esențiale”, în pofida faptului că beneficiarul „a dovedit bună-credință și a acordat antreprenorului prorogări și termene rezonabile în care acesta să revină în matca acordului contractual”.
Chestie de bani
Rezilierea contractului încheiat de CNAIR, pentru suma de 326 milioane lei, cu asocierea de firme Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul orădean Selina), Vahostav (Slovacia) și Water Drilings (București) a fost cerută, așa cum BIHOREANUL a relatat în mai multe rânduri, de către Asociația Pro Infrastructura, iar în luna februarie a acestui an proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus (în imaginea principală), declara că va accepta „renunțarea amiabilă la contract”, nemulțumit că CNAIR nu i-a aprobat suplimentarea acestuia cu 130 milioane lei.
Potrivit lui Rus, suplimentarea contractului - a cărui valoare fusese stabilită în urma unei licitații începute încă în 2018 – era necesară deoarece o expertiză comandată de antreprenor indica necesitatea efectuării unor lucrări suplimentare față de cele preconizate inițial de CNAIR în caietul de sarcini. În schimb, Asociația Pro Infrastructura l-a acuzat pe Rus că își dorește suplimentarea deoarece la licitație antreprenorul s-a angajat să execute lucrarea la un preț de 72% din cel estimat.
Ca efect al rezilierii contractului, firmele trebuie să achite o penalizare de 4,6 milioane lei, pentru întârzierea proiectului, și - deoarece CNAIR le va emite așa numitul certificat negativ - nu vor mai avea dreptul să participe la licitații publice timp de trei ani.
A 5-a licitație
Cu toate că în comunicatul de joi nu menționează acest lucru, CNAIR va fi obligată să organizeze o nouă licitație pentru găsirea unei firme sau asocieri de firme care să proiecteze și să construiască subsecțiunea 3C2 a Autostrăzii Transilvania, între Biharia și Chiribiș.
Va fi a cincea licitație de acest fel, primele două contracte fiind reziliate de fosta CNADNR companiei americane Bechtel și apoi unei asocieri de firme din Spania conduse de Corsan Corviam.
Până în prezent, singurul lot de autostradă finalizat în Bihor, între Biharia și Borș II, pe o lungime de 5,35 km, a fost realizat de aceeași asociere de firme condusă de Trameco și din care au mai făcut parte Drumuri Bihor, Drum Asfalt, Vahostav (Slovacia) și Water Drilings.
Pe de altă parte, la începutul acestui an, în asociere cu o firmă din Timiș și cu una din Spania, societățile din grupul Selina au fost desemnate câștigătoare de către CNAIR pentru a executa tronsonul de 15,7 km dintre Câmpia Turzii (Cluj) și Chețani (Mureș).