Deschiderea legăturii cu Autostrada Transilvania pe drumul expres DX 16 nu a dus deocamdată la eliminarea cozilor de maşini de pe Şoseaua Borşului pe sensul de mers dinspre vamă spre Oradea.
„Este nevoie de timp”
„Mai este nevoie de timp pentru ca şoferii să se obişnuiască cu apariţia noului drum, după care o parte din trafic se va muta acolo", a declarat, pentru BIHOREANUL, primarul Florin Birta.
Cei care intră în țară pe la punctul de trecere a frontierei Borș I pot urca pe noul drumul expres în zona localității Sântion, evitând astfel șoseaua Borșului, pe care se află șantierul pasajului suprateran.
În prezent, traficul se desfăşoară cu greutate în dreptul şantierului de la viitorul pasaj, pe fondul devierii lui pe şoseaua de lângă parcul industrial, care are doar o bandă pe sens în loc de două, cum are Calea Borşului.
La ore de vârf, drumul de circa un kilometru - începând de la intrarea în parcul industrial Eurobusiness I şi până la următoarea giraţie, de lângă fostul magazin PIC - durează peste o jumătate de oră, adunând atât TIR-urile și autoturismele care intră în țară pe la Borș I, cât și mulți dintre angajații firmelor din parcul industrial.
„După ora 16:30, când iese lumea de la lucru, timp de aproape două ore este dezastru. De-a lungul parcului industrial se circulă bară la bară. Dacă ajungi în jumătate de oră la intrarea în Oradea eşti norocos", a povestit pentru BIHOREANUL un angajat de pe platforma industrială.
Cu tupeu
Marţi după-amiază, coada de maşini de pe breteaua ocolitoare înainta cu viteza întâia, oprind la fiecare intersecţie pentru a lăsa maşinile să iasă de pe arterele adiacente din parcul industrial pe şoseaua principală.
Şoferii îndrăzneţi depăşeau coloana pe contrasens şi opreau pe locurile de amenajate pe partea stângă a drumului atunci când din faţă se apropia un autovehicul. Apoi, profitând de bunăvoinţa conducătorilor auto mai înţelegători, forţau revenirea în coloană.
Au fost și șoferi mai tupeiști, care s-au folosit de un trotuar peste spațiul verde pentru a ajunge mai repede de pe șoseaua de lângă Parcul Industrial, cea care se aglomerează, înapoi pe Calea Borșului, după zona șantierului.
„Vom amenaja un drum”
De altfel, inspirându-se de la şoferii cu tupeu, Primăria Oradea vrea să implementeze aceeaşi soluţie.
„După amenajarea rampei pasajului, până la începutul lunii mai, la o distanţă de circa 200 de metri de şantier spre Oradea, vom amenaja un drum perpendicular peste spaţiul verde. Astfel, circulaţia va fi limitată la o bandă pe sensul spre Oradea doar în zona lucrărilor din dreptul parcului industrial, după care se va reveni pe Calea Borşului la două benzi pe sens”, a explicat pentru BIHOREANUL directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş.
Și primarul Florin Birta a spus că, prin această măsură, „traficul se va aerisi”.
Potrivit lui Sebastian Marchiș, lucrările de amenajare a pasajului peste sensul giratoriu sunt realizate în prezent în proporţie de circa 30%. Până acum constructorii au amenajat structura de rezistenţă şi au ridicat picioarele pasajului rutier. "În următoarea perioadă urmează să fie montată structura metalică a construcţiei", a spus Marchiş.
Conform contractului încheiat cu constructorul termenul de predare a lucrărilor este abia anul viitor dar executantul şi-a asumat finalizarea lor mult mai repede.
"La sfârşitul lunii septembrie sperăm ca deja să se circule pe pasaj chiar dacă se va mai lucra încă la finisaje", a spus directorul Sebastian Marchiş.
După cum BIHOREANUL a mai scris, lucrările de amenajare a pasajului suprateran de deasupra sensului giratoriu de la intrarea în parcul industrial au fost atribuite anul trecut pentru suma de 53,7 milioane lei către o asociere de firme reprezentată de Freyrom.
Construcţia pasajului, începută în decembrie anul trecut, a fost licitată la pachet cu construcţia unui drum colector, lung de 2,2 kilometri, de-a lungul şoselei din Calea Borşului, şi amenajarea unui drum de legătură între drumul colector şi terminalul intermodal din vecinătatea gării Episcopia.