BIHOREANUL vă dezvăluie cum funcţiona afacerea samsarului de maşini Petru Panc, autorul unor „țepe” de peste 650.000 lei date firmelor de asigurări. Persoane cu datorii, foşti puşcăriaşi şi chiar consumatori de droguri erau urcaţi la volanul unor rable ca să izbească maşini de lux, acestea fiind duse apoi în ateliere de reparații patronate de amicii lui Panc, care „umflau” notele de plată trimise asiguratorilor.

Pe 28 aprilie 2020, pe strada Apelor din Oradea s-au lovit un Porsche Panamera şi un BMW. Pe 2 februarie 2020, între Biharia şi Cauaceu, un BMW 730 D şi un Audi A6. Pe 14 octombrie 2020, pe strada 1 Decembrie din Marghita, un BMW X6 a fost lovit de o Skoda. 

Iar lista continuă. În 2021 au fost avariate şase BMW-uri, două Mercedes, un alt Porsche Panamera, un Audi A5 şi un Volkswagen, iar în 2022 un Jaguar, un Passat, două Porsche şi un BMW.

Toate maşinile erau în proprietatea lui Petru Panc ori pe numele apropiaţilor săi, spun anchetatorii, iar oamenii au trăit boiereşte vreme de trei ani, înscenând tamponări în care avariau bolizii şi încasau de la asiguratori despăgubirile pentru manopere umflate...

Schema veche, escroci noi

Metoda se numeşte "accidentul" sau "crash for cash", iar fraudele de acest fel au devenit un adevărat fenomen, inclusiv în Bihor. În 2016, de pildă, şase motociclişti au fost condamnaţi, doi dintre ei la detenţie, pentru că au simulat producerea a 19 evenimente rutiere pentru a obţine despăgubiri necuvenite. 

La fel ca în cazul lor, şi ancheta de acum a pornit de la plângerile depuse de o firmă de asigurare. Verificând documentele a trei BMW-uri implicate în trei incidente, cu avarii declarate de peste 100.000 lei, inspectorii au observat că aveau anul de fabricaţie falsificat, ca să pară mai noi şi să se obţină poliţe de asigurare Casco la sume mai mari. În plus, experţii au realizat simulări printr-un program informatic, stabilind că accidentele nu se puteau produce în împrejurările declarate.

Marea „famiglie”

Asiguratorii au respins, deci, cererile de daune şi au cerut ajutorul autorităţilor judiciare. Anchetele Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice Bihor, sub supravegherea unui procuror de la Parchetul Oradea, au fost rapid reunite într-un singur dosar. Motivul? Poliţiştii au observat că persoanele implicate sunt rude, iar una, orădeanul Petru Panc, în vârstă de 40 ani, e un cunoscut samsar de maşini de lux, originar din zona Marghitei.

Pe 19 ianuarie 2021, de pildă, tatăl său intrase cu BMW-ul într-un copac lângă Fegernicu Nou. Pe 21 martie 2021, BMW-ul surorii a fost lovit de un Ford condus de prietenul bărbatului, pe strada Dornei din Oradea, iar pe 9 iunie 2022 un Porsche Panamera deţinut de nepotul lui Panc a fost izbit de un Mercedes condus de concubina orădeanului. 

Suspectând o fraudă, poliţiştii au trimis tuturor asiguratorilor din România o listă în care iniţial au cuprins doar familia şi apropiaţii lui nea Petrică (între care tatăl, fratele, surorile, fiul uneia dintre ele, concubina şi tatăl acesteia), cerând să comunice dacă le-au plătit daune. 

Şmecheria lui nea Petrică

Răspunsurile primite au arătat că membrii grupării au speculat faptul că firmele de asigurări nu au o bază informatizată comună cu datele maşinilor avariate în accidente şi şoferii implicaţi. În perioada aprilie 2020 – august 2022, pe şoselele din Bihor au fost regizate cel puţin 21 de evenimente rutiere, în care au fost avariate 23 de autoturisme de lux asigurate Casco sau RCA şi aflate pe numele lui Panc şi apropiaţilor săi, iar daunele achitate de asiguratori erau de peste 650.000 lei, adică 130.000 de euro.

Evenimentele s-au produs în aproximativ aceleaşi condiţii, pe vreme rea, în Oradea sau în zone cu circulaţie redusă. Bolizii care nu era izbiţi de copaci erau loviţi de rable cu poliţe RCA, conduse de amici ai membrilor grupării sau de persoane cu probleme financiare, consumatori de droguri ori cu cazierul pătat, cum e şi cazul lui Aurel Lungu. Cunoscut bişniţar de ţigări din Piaţa Rogerius, acesta a încasat în ultimii ani peste 110 amenzi, iar în primăvara trecută a fost încarcerat câteva luni pentru contrabandă.

Prieteni cu service-uri 

Adesea tamponările erau provocate chiar de rude de-ale lui Panc, iar persoanele care urmau să preia asupra lor faptele îi însoţeau ca pasageri. Alteori "şoferii" nici măcar nu fuseseră la faţa locului, dar îşi lăsau buletinele la acesta, în schimbul unor mici recompense, între 100 şi 200 de euro. Culmea tupeului, în majoritatea cazurilor, cei implicaţi sunau la 112, ca să-i cheme la faţa locului pe poliţiştii rutieri. Aveau, însă, un motiv întemeiat: în cele mai multe astfel de situaţii, asiguratorii plătesc despăgubirile fără să mai facă verificări în detaliu.

Maşinile lovite erau reparate la ateliere deţinute tot de amici de-ai lui Panc, precum Shopservice Jules, de pe şoseaua de centură a Oradiei, ori Ves Auto Market din Livada, unde facturile erau umflate atât în privinţa valorii manoperei, cât şi a pieselor de schimb folosite. 

Au fost situaţii, spun sursele BIHOREANULUI, în care piesele originale au fost înlocuite cu unele second-hand, înainte chiar ca maşinile de lux să fie tamponate, pentru ca după accidente să fie puse la loc. Alteori reparaţiile se făceau cu piese recondiţionate, dar în facturi se menţiona că au fost folosite unele noi, extrem de scumpe, iar asta fiindcă asiguratorii au reguli clare în evaluarea daunelor, stabilind valoarea acestora în funcţie de manoperă şi de preţurile de catalog ale pieselor de schimb. 

Pentru repararea unui Porsche Panamera, avariat pe 28 aprilie 2020, de pildă, Uniqa Asigurări a plătit 84.522 lei, pentru un BMW şi un Audi A6 avariate pe 2 septembrie 2020, Groupama Asigurări şi City Insurance au achitat 142.031 lei, iar pentru repararea unui alt Porsche Panamera, lovit pe 7 noiembrie 2021, Allianz Ţiriac a decontat 87.393 lei. Cea mai mare parte era pentru înlocuirea unor piese originale, care pe piaţa neagră sau second-hand se puteau lua, însă, la preţuri chiar şi de trei ori mai mici. 

Afacere cu profit

Afacerea a fost profitabilă, deci, şi pentru apropiaţii lui nea Petrică, şi pentru amicii săi cu service-uri. În 2021, când gruparea a regizat cele mai multe tamponări, Ves Aut Market, patronat de Mircea Vesea, şi Shopservice Jules, deţinut de orădeanul Mihai Cristian Urda, au avut cifre de afaceri duble faţă de anul anterior, iar firma din urmă a înregistrat şi un profit uriaş, de 10 ori peste cel din 2020.

Atât doar că, după cum au descoperit anchetatorii, deşi atelierele au încasat sume foarte mari, nu le puteau justifica, căci nu achiziţionaseră piese la valorile decontate. În noiembrie 2021, de pildă, Shopservice a încasat 87.393 lei pentru repararea unui Porsche, dar valoarea pieselor comandate pentru repararea tuturor maşinilor intrate în service fusese în acea lună de numai 20.000 lei. 

„Cazare” de Anul nou

Afacerea a fost "închisă" săptămâna trecută când, în urma a 24 de percheziţii domiciliare la 30 de persoane în Oradea, Marghita, Tăuteu, Biharia, Abrămuţ, Gepiu, Sântandrei şi Nojorid, poliţiştii au ridicat toate actele – contracte de vânzare-cumpărare, facturi, taloane auto etc – şi toţi banii dosiţi prin case, în total 17.500 euro şi 74.200 lei. 

Toţi cei 30 au fost audiaţi, 17 fiind plasaţi sub control judiciar pentru 60 de zile, după ce, în prealabil, o parte dintre ei au petrecut 24 de ore în arestul Poliţiei, inclusiv Petru Panc, fratele său, una dintre surori, concubina şi tatăl ei, plus un prieten din copilărie, Andrei Guti, şi el samsar de maşini, patronul Shopservice Jules, Mihai Urda, şi şoferi folosiţi la simularea unor accidente, precum Aurel Lungu şi Bogdan Stoia.

Au scăpat de măsurile preventive cei care şi-au recunoscut faptele şi care, şocând anchetatorii, au povestit detaliat peripeţiile. Unul a dezvăluit că Panc i-a promis că maşina cu care urma să simuleze accidentul, un Audi, îi va rămâne lui dacă acceptă să participe la tamponarea regizată. Dar abia la faţa locului, lângă Real 2, i s-a spus cum să producă evenimentul: urma să intre, cu 90 kilometri/oră, într-un BMW X6 plasat, cu frâna de mână trasă, într-o groapă făcută ca urmare a unei decopertări. Ca atare, înainte de a porni în "cursă", s-a drogat, ca să prindă curaj.

Ancheta continuă

În final, singurul care a rămas după gratii e nea Petrică, după ce, joia trecută, Judecătoria Oradea a emis pe numele lui un mandat de arestare preventivă pe 30 de zile, ce urmează să fie reanalizat lunea aceasta de Tribunalul Bihor. 

Între timp, ca să fie siguri că vor recupera pagubele, anchetatorii au pus sub sechestru toate maşinile suspecţilor, în valoare de peste 600.000 lei, 7 dintre ele fiind găsite în curtea casei din Biharia în care locuieşte Panc. Totodată, au transmis noi adrese asiguratorilor, de astă dată cu numele complicilor, convinşi că atât numărul acestora, cât şi al tamponărilor regizate de nea Petrică este mai mare. Cert e că, o vreme, o parte dintre ei au fost traşi pe dreapta...

Arestare Panc
AGLOMERAŢIE. Săptămâna trecută a fost vânzoleală, atât la sediul Parchetului Oradea, cât şi în Arestul Poliţiei, în două zile fiind audiaţi 30 de suspecţi. Joia trecută, BIHOREANUL l-a suprins pe Bogdan Stoia, unul dintre "şoferii" reţelei lui Petru Panc (medalion), coborând din maşina Poliţiei, pentru a intra la audieri. De astă dată, de pe bancheta pasagerilor...


CONDAMNAŢI
Reţeaua motocicliştilor

Până la reţeaua lui Petrică Panc, recordul în privinţa numărului de accidente simulate îl deţinea un grup de 18 motociclişti condus de Titus Cun, care în perioada 2005-2007 a regizat 19 evenimente rutiere, obţinând fraudulos daune de peste 200.000 lei.

După cum a dezvăluit la acea vreme BIHOREANUL, toate evenimentele s-au produs în aproximativ aceleaşi condiţii: la trecerea de pe banda a doua pe prima, persoanele aflate la volanul maşinilor - adesea ele însele membre ale trupei - loveau motoarele, ca şi cum nu s-ar fi asigurat. Puţin, cât să realizeze contactul, iar cel aflat pe motor să cadă fără a fi schilodit.

Firmele la care şoferii aveau încheiate poliţe de asigurare RCA plăteau motocicliştilor daunele în baza unor devize de reparaţii emise de aceleaşi ateliere: Casa Moto şi Altes. Primul service îi aparţine tocmai lui Cun, iar celălalt familiei Enache, de care Titus era legat atât prin iubita sa, cât şi prin fratele ei, Remus, cu care de asemenea era amic.

În final, doar 6 motociclişti au fost trimişi în judecată: Titus Cun, Enache Remus, Oana Stoica, Dan Ţicărat, Lucian Gal şi Vlad Szilaghi. În 2016 au fost condamnaţi definitiv primii doi la detenţie, iar ceilalţi - cu suspendare. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!