Locuitorii din cartierul Podgoria, constituiți într-o asociație, solicită Consiliului Județean Bihor să organizeze o dezbatere publică reală cu privire la traseul viitorului Inel Metropolitan de Nord, despre care se tem că le vor afecta locuințele. Orădenii susțin că simpla consultare publică anunțată de CJ este „pur formală” și riscă să se transforme într-un simulacru, câtă vreme administrația nu publică hărți de detaliu ale variantelor viitorului drum.

În loc de consultare, dezbatere pe hărți

„Somăm public Consiliul Județean Bihor să pună la dispoziția mass-mediei, asociației noastre, care a cerut dezbatere publică și documentație exhaustivă, incluzând hărți de detaliu pentru fiecare traseu, prin adresa nr. 17429/02.09.2024, precum și tuturor cetățenilor, prin publicarea pe site-ul instituției, a acestor hărți de detaliu imperios necesare pentru o consultare publică reală”, se arată într-un comunicat dat publicității de Asociația pentru apărarea dreptului de proprietate privată.

Documentul semnat de vicepreședinta Andras-Bacrău Larisa-Monica amintește că data limită stabilită de Consiliul Județean Bihor pentru transmiterea opțiunii cetățenilor privind variantele de traseu este 12 septembrie 2024, dar consultarea publică este una pur formală și ineficientă, câtă vreme „site-ul www.cjbihor.ro găzduiește în continuare o hartă generală care nu oferă niciun detaliu privind străzile, categoria de terenuri (intravilan sau extravilan) tranzitate, posibilitatea de a identifica zonele locuite și/sau distanțele aproximative față de acestea”.

De altfel, printr-o adresă înregistrată la CJ Bihor pe data de 2 septembrie, Asociația a solicitat oficial instituției organizarea unei dezbateri publice, cu punerea la dispoziție a documentației de proiect, astfel încât să fie indicate pentru toate cele trei trasee „în mod neechivoc stăzile tranzitate”, precum și „comunicarea studiului de fezabilitate (integral) pentru a respecta principiul transparenței și a da eficiență obligației de a supune consultării publice acest proiect”.

„Discriminări și privilegii neavenite”

Mai mult decât atât, Asociația acuză CJ Bihor de faptul că a permis accesul la informații detaliate ale traseelor doar către anumiți cetățeni, deși conform legii la ele „ar trebui să aibă acces neîngrădit toți cetățenii urbei și, cu precădere, cetățenii ale căror proprietăți se află pe traiectoria celor trei trasee - T1, T2A-T2B, T3”.

„Surse din cadrul Consiliul Județean Bihor susțin că nu există hărți de detaliu, aspect contrazis atât de răspunsul transmis de TERM SRL unuia dintre membrii fondatori ai Asociației pentru Apărarea Dreptului de Proprietate Privată prin care anunțau că termenul limită de predare a documentației de proiect este data de 31 august 2024, cât și de informațiile postate pe grupul Facebook Oșorhei Util în data de 4 septembrie 2024 de un cetățean al comunei Fughiu, interesat de potențiala afectare a comunei și a străzii proprii de traiectoria T3. Autorul postării susține că, în data de 3 septembrie 2024, la sediul Consiliului Județean Bihor, a avut acces la harta de detaliu T3, asigurând cetățenii comunei Fughiu că acesta nu tranzitează zone locuite, ci doar terenuri arabile și fânețe”, arată comunicatul, care este însoțit de documentele invocate și de capturi de ecran cu cnversații din grupul de Facebook.

„Împrejurarea potrivit căreia Consiliul Județean Bihor răspunde preferențial unei persoane fizice, în timp ce ignoră aceeași solicitare din partea unei asociații legal constituite care, în prezenta speță, reprezintă un interes public, e de natură să creeze discriminări și privilegii neavenite”, acuză reprezentanții proprietarilor din Podgoria.

Trei variante

După cum se știe, pe 29 august a.c., președintele CJ Ilie Bolojan a prezentat aleșilor bihorenilor trei variante de traseu ale Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei desprinse din studiul de fezabilitate, afirmând că face acest lucru în urma controverselor din campanie și pentru a informa atât consilierii, cât și publicul, care va avea la dispoziție două săptămâni pentru a consulta concluziile studiului de fezabilitate realizat de firma Term SRL.

Cele trei variante apar reliefate pe o singură hartă, traseele pornind toate din DN1, din diferite puncte, urmând să străbată dealurile Oradiei, către centura Biharia, ocolind localitățile Paleu și Săldăbagiu de Munte, fără însă a fi clar cât de afectate vor fi propritățile localnicilor.

Documentația atașată la anunțul CJ Bihor privind consultarea publică este, de asemenea, una sumară:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!