Un grup de bihoreni care locuiesc în cartierul orădean Podgoria și în comuna Oșorhei, participanți la protestele desfășurate în campania pentru alegerile locale împotriva unui traseu al Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei care ar trece pe lângă casele lor, acuză Consiliul Județean Bihor că „toate cele trei variante de traseu anunțate oficial” de președintele Ilie Bolojan la finele lunii trecute îi „afectează în continuare”.

Oamenii chiar și-au înființat Asociația pentru Apărarea Dreptului de Proprietate Privată în eventualitatea unui proces cu administrația județeană.

„A existat în opțiunile CJ Bihor”

În numele Asociației pentru Apărarea Dreptului de Proprietate Privată, vicepreședinta Andras-Bacrău Larisa Monica a transmis redacției BIHOREANULUI o reacție provocată de știrea de vinerea trecută, 29 august, care relata că președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat trei variante de traseu ale viitorului Inel Rutier Metropolitan de Nord al Oradiei, rezultate în urma unui studiu de fezabilitate realizat de SC Term SRL și care au fost puse în consultare publică.

Potrivit informării, membrii Asociației sunt „cetățeni ai municipiului Oradea și ai comunei Oșorhei care au participat la protestele organizate în perioada aprilie - iunie 2024 în fața CJ Bihor și Primăriei Oradea” împotriva unei variante de traseu despre care, afirmau ei la acea vreme, urma să afecteze zona străzilor Kabos Endre, Teleki Mihaly și Gheorghe Doja.

„Traseul împotriva căruia s-au organizat protestele a existat în opțiunile CJ Bihor, având în vedere resursele investite de SC Term SRL pentru elaborarea studiului de fezabilitate”, susține vicepreședinta Asociației, referitor la faptul că în primăvară firma care întocmea SF-ul luase în considerare mai multe variante de traseu, inclusiv una împotriva căreia protestau, în condițiile în care aceasta nu se regăsește între cele trei variante prezentate de Bolojan.

Să fie dezbatere, nu consultare

Pe de altă parte, reprezentanta Asociației afirmă că și aceste trei variante anunțate de Bolojan vinerea trecută i-ar afecta pe locuitorii din Oșorhei și de pe dealurile Oradiei: „Toate cele trei variante de traseu anunțate oficial de CJ Bihor afectează în continuare protestatarii din comuna Oșorhei, zona Dealu Nou, strada Gheorghe Doja”.

Membrii ONG-ului se declară nemulțumiți că cele trei variante de traseu prezentate de președintele CJ Bihor au fost puse doar în consultare publică, nu și în dezbatere publică, diferența dintre acestea constând în faptul că procedura de consultare se face doar colectându-se propuneri trimise de cetățeni prin e-mail sau prin poștă, în baza Codului Administrativ, pe când procedura de dezbatere publică implică, în baza Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, organizarea unei întâlniri în format fizic, în cadrul căreia participanții să poată pună întrebări, iar reprezentanții autorităților să le răspundă.

„Sintagma ”consultare publică” nu se confundă cu dezbaterea publică. (...) Asociația a solicitat în scris organizarea unei dezbateri publice orale”, se arată în mesajul Asociației pentru Apărarea Dreptului de Proprietate Privată.

Se gândesc la proces

Potrivit vicepreședintei Andras-Bacrău Larisa Monica, „am înființat o ONG care militează pentru transparența decizională în administrația publică, pentru respectarea drepturilor și libertăților cetățenești și pentru a ne susține colectiv în eventualitatea vreunui litigiu cu administrația”, așadar membrii organizației iau în calcul să conteste și în justiție un traseu al Inelului Metropolitan de Nord pe care îl consideră deranjant.

De notat că, potrivit mesajului Asociației, sediul acesteia este într-un bloc din municipiul Curtea de Argeș, județul Argeș, iar potrivit uneia dintre fondatoare, Ana Amzăr, aceasta a fost înființată de un număr de șapte persoane.

Reprezentanții Asociației susțin că, deși protestele lor s-au „suprapus temporal” cu campania electorală, se „delimitează de orice supoziții calomnioase de susținere a vreunui oponent politic al actualei administrații”, aluzie la faptul că reprezentanți ai USR și ai PSD s-au implicat și, respectiv, au susținut protestele.

Variantele prezentate de Bolojan  

Cele trei variante de traseu ale Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei rezultate din studiul de fezabilitate întocmit de SC Term SRL și prezentate de președintele CJ Bihor la finele săptămânii trecute au fost puse în consultare publică pe site-ul administrației județene, în secțiunea Informații publice - anunțuri.

O primă variantă, T1, cu o lungime de 17,1 km, ar porni din DN 1 din dreptul cartierului Tineretului, la intrarea în oraș dinspre Oșorhei, urmând să traverseze Crișul Repede în dreptul Uzinei de Apă, în aval de barajul existent în zonă, să urce dealul Podgoria și să continue pe la marginea pădurii, ocolind localitățile Săldăbagiu de Munte și Paleu, pentru a ajunge apoi în centura Biharia prin drumul de legătură cu Paleu (ambele aflate în lucru).

O altă variantă, T2, poate avea două opțiuni: T2A (16,4 km) ar porni de la intrarea în oraș dinspre Oșorhei și să ocolească zona locuită din această localitate, iar cealaltă, T2B (14,9 km), să pornească din intersecția DN 1 cu drumul comunal spre Fughiu. În oricare dintre aceste două subvariante, viitorul IRM de Nord ar urma să urce apoi spre Fughiu circa 100 de metri pe drumul comunal, după care să ocolească această localitate și să vireze spre Oradea, să traverseze Crișul Repede în amonte de baraj, apoi să treacă printr-o zonă nelocuită din cartierul Podgoria, spre pădure, să se suprapună cu o stradă neasfaltată pe circa 200 de metri, evitând intrarea pe un teren protejat ca sit Natura 2000, după care să ocolească localitățile Săldăbagiu și Paleu și să intre în centura Biharia.

Al treilea traseu, T3 (17,6 km) diferă de T2 prin conectarea sa directă cu DN1. În această variantă, șoseaua ar ocoli complet localitatea Fughiu, începând din zona benzinăriei Lukoil de la intrarea în Oșorhei dinspre Aleșd, ar traversa Crișul Repede și un canal de fugă, urcând apoi spre capătul estic al cartierului Podgoria, unde, a spus Bolojan, „s-ar suprapune puțin cu o stradă”, pentru ca apoi să urce spre centura Biharia ocolind localitățile Săldăbagiu și Paleu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!