Carburanţii companiei MOL România au ajuns cei mai scumpi din ţară, după ce, în decurs de 24 de ore, preţurile la benzinăriile firmei ori cele partenere au crescut de la 7,6 lei la 9, ori chiar şi la 11 lei, cum a fost, miercuri, cazul partenerului MOL din Beiuş, generând o adevărată psihoză naţională, dar şi majorări de preţuri la alte firme de profil.

Plafonări politice

În timp ce şoferii români care ajung la benzinăriile MOL România ori ale partenerilor MOL plătesc chiar şi 9 lei pe un litru de combustibil, în ţara „mamă”, Ungaria, MOL înregistrează pierderi încă de la poarta rafinăriei.

Toamna trecută, pe 14 noiembrie, guvernul maghiar a decis să plafoneze preţurile, oficial fiind una dintre măsurile de protecţie socială pentru redresarea economică a populaţiei, pe fondul crizei economice generate de pandemie, pe lângă majorarea salariului minim, un moratoriu de rambursare a creditelor bancare ori scutirea de impozitul pe venit a tinerilor sub 25 ani. În realitate, după cum spune presa maghiară, a fost o decizie politică luată în debutul campaniei electorale din Ungaria şi generată de faptul că, pentru prima oară în ultimul deceniu, premierul Viktor Orban se confruntă cu un contracandidat puternic.

În prima fază, plafonarea preţurilor la combustibil în Ungaria a fost decisă doar pentru 3 luni. Actul normativ i-a obligat pe benzinari să vândă la pompă produsele cu 480 forinţi/litru, adică aproximativ 1,3 euro, în caz contrar riscând amenzi ce pot ajunge la 1.000.000 forinţi (13.000 euro), plus închiderea staţiei chiar şi pentru o perioadă de 6 luni.  

O nouă plafonare

Pe 28 februarie, acest an, însă, a urmat o nouă plafonare, pentru încă trei luni. Iar noua Hotărâre de Guvern a „îngheţat” nu doar preţurile de la pompă, ci şi pentru furnizorii en-gros, astfel încât comercianții cu amănuntul să nu fie obligați să vândă combustibilul sub prețul de achiziție.

Urmarea? Pentru că era nerentabil, jucătorii mari de pe piaţă - Shell şi OMV - ar fi redus importul de combustibil, titrează hungarytoday.hu.

Deşi are propria rafinărie în ţara vecină, nici compania MOL nu o duce prea bine. Într-un comunicat din 2 martie transmis agenţiei de presă MTI, de pildă, compania se plângea că înregistrează pierderi de 0,45 lei la fiecare litru de combustibil vândut şi că la pompe a raţionalizat vânzarea de combustibil la maxim 100 litri/vehicul. Ulterior, însă, firma a luat şi alte măsuri, mai drastice, potrivit telex.hu, suspendând de-a dreptul furnizarea de produse către alţi benzinari, pentru a putea asigura marfă pentru propriile pompe.

Benzinării închise

Lipsa de combustibil a generat probleme în lanţ, mai ales pentru micile benzinării maghiare din localităţile de graniţă. Acestea au fost luate cu asalt nu doar de şoferii din ţară, ci şi de „turiştii” de ocazie din ţările vecine, Slovacia sau Austria, unde preţurile sunt aproape duble. Sute de firme au ajuns la limită cu stocurile, multe au rămas fără combustibil şi au fost obligate să închidă ori să raţionalizeze combustibilul, arată tot telex.hu, care a dezbătut pe larg subiectul, în mai multe articole.

Probleme sunt inclusiv la graniţa de est, cea cu România. Miercuri, în judeţul Hajdú-Bihar, nu exista motorină la mai multe benzinării din apropierea autostrăzii M4. Erau și anumite staţii unde se furniza, însă doar în anumite limite şi strict cu plata în numerar, scrie site-ul de ştiri, care publică şi numeroase fotografii cu cozile la anumite benzinării ori afişele în care se anunţă „închis din lipsă de marfă”.

În Ungaria se dau explicaţii

Joi, într-un comunicat emis agenţiei ungare de presă MTI, Hernádi Zsolt, Preşedinte Director General al companiei MOL, a încercat să liniştească şoferii, susţinând că aprovizionarea cu ţiţei a Ungariei este neîntreruptă, şi punând reclamaţiile venite din partea partenerilor rămaşi fără combustibil pe cererea mare de marfă.

„Pe de o parte, se întâmplă din cauza traficului de tranzit care trece prin Ungaria, iar pe de alta, din pricina creşterii “turismului” în vederea achiziţionării de combustibil. În ţările din jur, preţul combustibilului pe litru este cu 100-150 forinţi (1,3 - 1.96 lei) mai mare şi evident că fiecare transportator şi maşină care tranzitează Ungaria alimentează aici”, scrie în documentul în care Hernádi dă vina printre altele pe cotaţiile ţiţeiului, care „au crescut la un nivel fără precedent”, şi pe războiul ruso-ucrainean, care a făcut ca multe ţări europene să nu mai cumpere ţiţei rusesc.

„Din acest motiv devine mai dificilă aprovizionarea rafinăriilor din aceste state. Va mai dura recuperarea din alte surse a ţiţeiului rusesc pierdut. În cazul companiei MOL nu există o astfel de problemă, și în prezent produce combustibil la capacitate maximă în cantităţile obişnuite şi răspunde nevoilor consumatorilor”, se mai arată în comunicat.

În România, controale și amenzi

Pierderile generate de plafonările din Ungaria au ajuns să fie „compensate”, iată, prin scumpirile de la pompele din România, unde MOL are 218 staţii, 2 depozite de carburanţi, la Giurgiu şi Tileagd, şi un terminal LPG la Tileagd.

De la Tileagd a cumpărat combustibilul şi patronul benzinăriilor Desira din Beiuş, Daniel Degău care, miercuri dimineaţă, a provocat un adevărat şoc printre şoferii din zonă, afișând preţuri de 11 lei/litru de carburant. "Am cumpărat din depozit carburantul cu 8,6 lei litrul, în condiţiile în care eu până acum la pompă l-am vândut cu 7,6! Mi-au zis că, dacă nu-mi convine, să nu iau... Mâine va fi şi mai scump, mi-au spus că va fi 10 lei litrul", declara Degău, miercuri, BIHOREANULUI.

Au urmat anunţuri de scumpiri în lanţ, şi din alte zone ale judeţului, iar apoi şi în ţară, în anumite benzinării preţurile "explodând" de-a dreptul, ceea ce a dus la formarea de cozi uriaşe.

Autorităţile au făcut un apel la calm, transmiţând că sunt stocuri suficiente, că preţurile nu vor creşte exagerat, și au demarat controale la benzinării.

Mol se delimitează

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, le-a transmis şoferilor să nu se panicheze, căci tarifele record înregistrate miercuri seara, de 11, 12 sau chiar 13 lei, sunt situaţii izolate.

În realitate, însă, joi, preţurile la pompele din ţară au crescut,  cele mai mari majorări fiind la staţiile MOL. Platforma Monitorul Preţurilor, dezvoltată de Consiliul Concurenţei din România, indica faptul că la benzinăriile MOL din Oradea, un litru de benzină standard (95) costa 8,45 lei, iar motorina 9,04 lei.

Pentru toate aceste scumpiri, până în prezent, MOL România nu a dat o explicaţie clară. A anunţat doar că se delimitează "de orice practică anticoncurenţială şi de orice informaţii care ar putea genera panică în rândul populaţiei” şi a explicat că stațiile MOL Partener au o politică comercială proprie, cu trimitere la benzinăria din Beiuş care a declanşat isteria naţională. „Așa se explică situația prețului practicat în stația MOL Partener din Beiuș și care, de altfel, nu a fost una singulară, mai multe stații aparținând și altor companii cu același profil, având o practică asemănătoare. Astfel, rețeaua MOL România nu are control asupra prețurilor practicate de stația din Beiuș sau de ceilalți parteneri-franciză”, a comunicat MOL România Petroleum Products. Pe româneşte, nu ar fi vina lor...

Cert e că joi seară, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a anunțat că benzinăria din Beiuș, partener MOL, care a vândut, miercuri, benzina și motorina la un preț de 11 lei pe litru, a fost amendată de comisarii pentru protecția consumatorilor cu 35.000 lei, fiind obligată să revină și să vândă combustilbil la prețul anterior, după ce s-a constatat că stocuri preexistente, care aveau o anumită valoare la vânzare, au fost comercializate la prețuri mai mari. Și MOL România a fost sancționată pentru aceeași „practică incorectă”, cu 100.000 de lei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!