Lucrurile amânate se răzbună! Marile șantiere din oraș, care întârzie să se deschidă în această vară, când circulația este mai relaxată, riscă să provoace deranj înzecit în toamnă, după începerea școlii.

„Am fost ținuți în loc de scumpirea materialelor și combustibililor. Constructorii au refuzat să continue lucrările până au apărut normativele care permit actualizarea contractelor cu noile prețuri, de teamă să nu lucreze în pierdere”, spune primarul Florin Birta.

Loviți de prețuri

primarul Oradiei, Florin BirtaCu un buget de investiții de 1,6 miliarde lei și 350 de șantiere programate, Oradea ar trebui să duduie de lucrări. Marile proiecte sunt, însă, în așteptare. Spre exemplu, câștigătoarea licitației pentru construirea celor cinci pasaje din Piața Gojdu, asocierea condusă de Freyrom, a refuzat săptămâni în șir să semneze contractul cu Primăria.

Constructorii au așteptat OUG 64/2022 ce permite ajustarea devizelor lucrărilor pe fonduri UE pentru că Primăria a lungit licitația timp de un an, iar prețurile au explodat. „La o investiție de 20 milioane euro, constructorul nu își putea asuma diferența de preț”, spune înțelegător primarul Florin Birta (foto).

Contractul a fost semnat abia săptămâna trecută, cu promisiunea începerii lucrărilor luna viitoare. „În prima fază vor fi deviate rețelele”, spune edilul. În 18 luni, constructorul va trebui să închidă o lucrare cu termen de predare de 24 de luni.

„Vrem să terminăm până la sfârșitul anului viitor, când se închide actualul ciclu de finanțare europeană, pentru că lucrările desfășurate ulterior vor trebui plătite de la bugetul local”, zice primarul.

Blocați în proiect

 city managerul Oradiei, Mihai Jurca Asta dacă nu pățește la fel ca la parcarea „park and ride”. Începute în decembrie 2020, lucrările din Piața Gojdu s-au blocat rapid în săpăturile arheologice. „Șantierul ar putea fi redeschis în iulie”, spune city managerul Mihai Jurca (foto).

Primăria a primit avizul Ministerului Culturii să continue lucrările, cu condiția să evidențieze, înconjurate cu balustrade de sticlă (foto jos), ruinele vechilor biserici descoperite aici. „Proiectul va fi refăcut astfel încât construcția să nu acopere vestigiile”, zice Jurca.

Modificările vor elimina 26 de locuri de parcare, dar măcar construcția ar putea fi gata pe finalul lui 2023. Cu doi ani întârziere...

Cum va trebui să arate parcarea de tip „park and ride” (foto sus) și cum arată zona la un an și jumătate de la demararea lucrărilor (foto jos)...

În schimb, reabilitarea Pieței Cetate, care trebuia finalizată în august, este și acum blocată. Primăria a dat în judecată Ministerul Culturii, care nici nu avizează proiectul de reconstruire a remizei de tramvaie distruse în incendiul din iulie 2020 (foto jos), dar nici nu spune cum ar trebui făcut.

„Am depus la dosar o adresă prin care arătăm că, dacă vom pierde finanțarea europeană, vom cere Ministerului cele 7,5 milioane euro din proiect”, spune primarul Florin Birta. Răspunsul Ministerului întârzie, însă, la fel ca lucrările municipalității...

Lucrări cu „temporizare”

Primăria nu a reușit nici acum să atribuie lucrările pentru reabilitarea Pieței Independenței, pentru care concurează doar două firme, ori pentru amenajarea malului Crișului Repede în dreptul parcării subterane sau pentru reabilitarea „Podului Intelectualilor”, pentru care s-a depus câte o singură ofertă.

Mai mult, deși municipalitatea a atribuit încă din februarie firmei Drum Asfalt proiectarea și construirea parcării din strada Iosif Vulcan, șantierul nu a fost deschis nici acum. Primăria a dat planurile la refăcut după ce locurile de parcare au fost proiectate prea înguste, cu riscul ca orădenii să își zgârie mașinile.

„Proiectul, care implică eliminarea a circa 15 locuri de parcare, ar putea fi predat săptămâna viitoare”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa.

 șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius MoșCând nu așteaptă după licitații sau proiecte, constructorii stau unii după alții. Lucrările din cea de-a treia etapă de reabilitare a rețelelor de termoficare și cele de trecere a cartierului Nufărul pe un mixt de apă geotermală așteaptă după cele de la pasajele din Piața Gojdu, reabilitarea bulevardului Nufărul - Cantemir ori amenajarea viitoarelor piețe de cartier (foto jos).

„Lucrurile nu sunt simple. Când în aceeași zonă de intersectează mai multe proiecte, unele lucrări sunt temporizate pentru a se desfășura în paralel”, zice șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș (foto).

Deși normal ar fi ca Primăria să accelereze alte lucrări din același motiv. Pentru că, altfel, la toamnă, orașul va fi iarăși dat peste cap...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!