Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, care a inspectat luni trei lucrări de infrastructură din Bihor, a afirmat că anul acesta, "unul de criză", realizările în acest sector le-au depăşit pe cele din ultimii zece ani la un loc, motiv pentru care promisiunile pe care le face pentru anii următori sunt credibile.

Bode a spus că în 2020 reabilitarea DN 76 Oradea - Beiuş a progresat de la 8% la 98% şi a garantat că anul viitor se va lucra pe 110 km ai Autostrăzii Transilvania, iar proiectele Drumului Expres către Arad, ale centurilor Aleşd şi Beiuş-Ştei, precum şi pentru electrificarea căii ferate Episcopia Bihor - Cluj vor înainta consistent.

"La grea încercare"

După ce în prima parte a zilei a inspectat reabilitarea DN 19E Oradea - Marghita între Biharia şi Sălard, precum şi şoseaua de centură a oraşului Săcueni, ministrul Transporturilor - însoţit de prefectul Dumitru Ţiplea, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, şi cel al Secţiei Drumuri Naţionale Oradea, Traian Bulzan - a fost şi pe şantierul DN 76 Oradea - Beiuş, şosea aflată în reabilitare, susţinând că la sfârşitul acestei luni "vom reuşi să circulăm pe toţi cei 48 km fără restricţii".

Bode a amintit într-o conferinţă de presă desfăşurată ulterior la Prefectură că semnarea contractului pentru modernizarea DN 76 a avut loc în 2007, dar până în 2015 a progresat abia până la 8%. "În 2019 s-a licitat din nou şi iată că într-un an de zile reuşim să ducem acest proiect de la 8% la 98%", a spus el despre drumul care "a pus la grea încercare răbdarea celor din zonă, dar şi a celor care tranzitează această zonă".

Ministrul a susţinut că există lucrări nefinalizate doar pe teritoriul localităţilor Băile Felix şi Răbăgani, dar a reiterat că până la finele lunii "se va putea circula fără restricţii".

"Tot ce am spus s-a adeverit"

Profitând de prezenţa la Oradea, dar şi de contextul electoral, oficialul de la Transporturi a trecut în revistă marile obiective de investiţii de infrastructură rutieră şi feroviară din judeţ, referindu-se în primul rând la Autostrada Transilvania.

"Tot ce am spus la începutul anului s-a adeverit. Am spus că 2020 va fi anul în care se va intra pe o traiectorie ireversibilă pentru implementarea Autostrăzii Transilvania", a spus Bode. Acesta a amintit că în vară a fost dat în folosinţă micul lot de 5,35 km dintre Biharia şi Borş, dar şi alţi 25 km ai tronsonului Iernut - Leţcani (judeţul Mureş) şi mai ales că în prezent se lucrează pe 5 secţiuni, în lungime de 110 km, toate pe finanţare europeană, una singură neavând constructor, şi anume cea de 41 km dintre Poarta Sălajului şi Nuşfalău, în contextul în care pentru subsecţiunea Suplacu de Barcău - Chiribiş licitaţia va fi lansată "la sfârşitul acestei săptămâni".

Bode a susţinut, de asemenea, că în 2023 se va circula pe încă 75 km ai Autostrăzii Transilvania, între Borş şi Nuşfalău.

Drumul Expres Oradea - Arad, "un model"

Ministrul a lăudat preluarea de către Consiliile Judeţene Bihor şi Arad şi Primăriile Oradea şi Arad a proiectului de realizarea a Drumului Expres de la CNAIR, afirmând că este "încrezător că acest proiect va fi un model de bună practică şi va îndemna şi alte administraţii locale să încheie asemenea parteneriate".

El a dat ca exemplu proiectul pentru Drumul Expres Baia Mare - Jibou, în care s-au asociat ulterior Consiliile Judeţene Maramureş şi Sălaj, precum şi cel pentru construirea în următorii zece ani a metroului din zona metropolitană Cluj, în care s-au asociat Primăriile Cluj Napoca şi Floreşti. "Cred că aceasta este cu adevărat o descentralizare, prin fapte, nu prin vorbe", a spus ministrul despre asemenea proiecte.

De faţă cu Bode, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a amintit şi despre alte două proiecte pe care administraţia judeţului le va realiza în partneriat cu CNAIR, şi anume şoselele de centură Aleşd Sud şi respectiv Beiuş-Ştei, afirmând că dacă Ministerul Transporturilor şi Guvernul nu ar fi avut iniţiativa "descentralizării" de facto, ar fi rămas în uitare, la fel cum a fost mai bine de un deceniu şi modernizarea DN 76.

De la anul, electrificare feroviară

Pe de altă parte, ministrul Transporturilor a spus că anul viitor, către finalul primului trimestru, va fi lansată şi licitaţia pentru proiectarea şi execuţia electrificării căii ferate Episcopia Bihor - Cluj Napoca, proiect de 1,8 miliarde euro cu finanţare din Programul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă (PNRR), prin care României i s-au alocat 30 miliarde euro pentru infrastructură din partea UE.

Bode a afirmat că pentru infrastructura de transport, PNRR prevede o alocare de 9,3 miliarde euro, "cu posibilitatea de a extinde proiectele până la 17 miliarde euro" în cazul în care nu vor fi cheltuiţi integral banii pentru celelalte tipuri de infrastructură, de pildă pentru sănătate, educaţie ori mediu.

Nu pentru "baroni"

Întrebat de BIHOREANUL de ce l-ar crede locuitorii judeţului când vorbeşte despre îmbunătăţirea infrastructurii de transport din judeţ în condiţiile în care şi reprezentanţii altor guverne au făcut promisiuni peste promisiuni, mai ales din 2012 încoace, Bode a susţinut că nu-i este deloc dificil să răspundă.

"Foarte simplu de răspuns: pentru că avem argumente. Tocmai v-am prezentat ce am făcut noi într-un singur an, într-un an greu, de criză, în raport cu ce au făcut cei dinaintea noastră în ultimii zece ani", a susţinut ministrul.

El a afirmat că "am schimbat modul de repartizare a sumelor către DRDP-uri (n.r. – Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri), nu în funcţie de forţa baronului dintr-o anumită zonă, unde nici nu s-au făcut investiţiile, ci în funcţie de criterii clare, de numărul de kilometri, de gradul de uzură a şoselelor".

"Am pus Bihorul pe locul pe care îl merită. Am dovedit că ştim, vrem şi putem să facem ceea ce promitem", a mai spus ministrul, căruia, de altfel, atât Bolojan, cât şi prefectul Ţiplea i-au mulţumit pentru sprijinul acrodat judeţului. "Cred că nici dacă domnul ministru ar fi fost din Bihor nu ar fi putut face mai mult pentru judeţul nostru decât a făcut", l-a lăudat Ţiplea pe oficialul de la Transporturi.