Proiectul de modernizare a CET-ului orădean prin înlocuirea vechiului cazan pe gaz din 1966 cu 4 motoare termice în cogenerare şi 2 cazane cu apă fierbinte este realizat în proporţie de aproape 60%.

"CAF-urile au fost poziţionate"

Constructorii au amenajat deja amplasamentul noilor echipamente, au început racordarea celor două cazane cu apă fierbinte (CAF-uri) şi amplasează reţelele de electrice, termice şi de gaz.

"Aproape 60% din lucrările prevăzute în contract au fost realizate. CAF-urile au fost poziţionate şi lucrează la racordarea lor, clădirea sălii pompelor a fost finalizată, pompele de termoficare au fost montate, construcţia dispeceratului este în curs de finalizare, iar în prezent trag cabluri şi se fac legături", a declarat pentru BIHOREANUL managerul de proiect din cadrul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Ioan Maghiar.

În plus, executantul a realizat structura metalică a viitoarei clădiri care va adăposti cele 4 motoare termice în cogenerare şi echipamentele aferente acestora.

În cursul acestei săptămâni, constructorul va monta planşeul peste clădire, urmând ca închiderile perimetrale să se facă ulterior.

Motoarele CET-ului pornesc la drum

Construite de firma norvegiană Bergen Engines, noile motoarele termice ale CET-ului, în valoare totală de circa 14 milioane euro, au fost descărcate la sfârşitul săptămânii trecute în portul Constanţa şi urmează să fie expediate la Oradea după finalizarea procedurilor vamale.

"Primele două motoare termice au fost deja puse pe camioane şi urmează să pornească spre Oradea în această seară sau cel târziu mâine", a spus Maghiar.

Transportul special va fi format din 5 camioane de mare tonaj încărcate cu primele două motoarele termice, generatoarele aferente acestora şi echipamentele necesare.

"Fiecare motor termic, cu o lungime de 8 metri, o înălţime de aproape 5 metri şi o greutate de circa 80 de tone, va fi transportat cu un camion cu o platformă de 39 metri lungime", a spus managerul de proiect.

Transport special

Din raţiuni de siguranţă, convoiul va circula mai mult noaptea şi va ajunge la Oradea pe un traseu ocolitor.

"Convoiul va traversa munţii prin Pasul Tihuţa, unde fiecare platformă va fi trasă de două camioane. Transportul va înainta spre Oradea pe rute ocolitoare, pentru a evita podurile sau tunelurile cu o înălţime mai mică de 6 metri, ca să nu rămână blocat", a declarat Maghiar.

Primul transport este aşteptat să ajungă în şantier la finalul săptămânii viitoare, echipamentele urmând să fie amplasate cu ajutorul unei macarale de mari dimensiuni.

Cel de-al doilea transport au urma să pornească din portul Constanţa cel târziu la începutul lunii iunie.

Un proiect de 47 milioane euro

După cum BIHOREANUL a mai scris, investiţia în modernizarea sistemului centralizat de termoficare din Oradea în valoare de 235 milioane lei (47 milioane euro, cu TVA) este finanţată prin Ministerul Dezvoltării prin proiectul "Unitate de producţie cogenerare de înaltă eficienţă pentru înlocuirea blocului 1 existent".

85% din fonduri provin de la bugetul de stat, în timp ce bugetul local suportă 15% din costuri, adică aproximativ 7 milioane euro.

Lucrările, atribuite unei asocieri de firme conduse de Loial Impex pentru 186 milioane lei (circa 37 milioane euro), au început în noiembrie 2024.

Diferenţa de circa 10 milioane euro între valoarea totală a proiectului şi costul lucrărilor o reprezintă cheltuieli cu avizele, omologările şi alte costuri neeligibile.

Noile echipamente ar urma să fie puse în funcţiune din toamna acestui an, odată cu debutul sezonului rece. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor este în prima partea a anului 2026, dar acesta ar putea fi devansat.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!