Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că instituția pe care o conduce a terminat plățile către constructorii care au modernizat Drumul Apusenilor, iar pe acesta se circulă pe toată lungimea de 44 kilometri.
Bolojan a mai spus, de asemenea, că CJ Bihor a câștigat prima fază a procesului cu Ministerul Dezvoltării, pentru anularea unor penalități financiare de peste 2 milioane euro din cauza unei presupuse nereguli la licitația din urmă cu 5 ani.
Se circulă pe tot drumul
„Săptămâna trecută s-au finalizat toate decontările pentru Drumul Apusenilor și s-a făcut pre-recepția”, a declarat șeful administrației județene într-o conferință de presă susținută miercuri, făcând referire astfel la încheierea proiectului „Traseul Regional Transilvania de Nord Drumul Apusenilor - DJ 764A Beiuș - Stâna de Vale - DJ 108J Stâna de Vale - Remeți”, pentru modernizarea celor două drumuri județene.
Proiectul a fost lansat în 2017, licitația pentru executarea lui a fost desfășurată în 2018, iar lucrările au demarat la finele anului 2019, sursa de finanțare fiind Programul Operațional Regional, iar valoarea este de 134,288 milioane lei.
Bani economisiți pentru bihoreni
Pe de altă parte, Bolojan a anunțat că CJ Bihor a câștigat în primă instanță procesul prin care a contestat decizia Ministerului Dezvoltării de a penaliza administrația județeană cu 11,2 milioane lei, reprezentând 10% din valoarea lucrărilor de construcții și montaj. Această sumă nu va mai fi cheltuită din banii bihorenilor dacă hotărârea judecătorească va rămâne definitivă.
Așa cum BIHOREANUL a mai scris, Ministerul Dezvoltării a decis penalizarea CJ Bihor pe motiv că în 2018, când s-a desfășurat licitația, administrația județeană ar fi tratat discriminatoriu unul dintre cei doi ofertanți care s-au calificat în „finala” procedurii, după ce alte cinci oferte au fost respinse din motive financiare. Concret, unuia dintre cei doi concurenți, comisia de licitație i-a solicitat mai multe clarificări decât celuilalt, fapt considerat – abia anul trecut – de către auditorii Curții de Conturi ca fiind „o încălcare a principiului tratamentului egal”.
De fapt, că respectivul ofertant a avut neconformități în ofertă, din care, de exemplu, lipsea un pod care era obligatoriu de făcut conform caietului de sarcini. Decizia de penalizare a Ministerului Dezvoltării a fost cu atât mai bizară cu cât în comisia de licitație din 2018 a făcut parte inclusiv un reprezentant al Agenției Naționale de Achiziții Publice, care a validat procedura.
2 luni depășire
Modernizarea Drumului Apusenilor a avut loc cu o depășire de 2 luni a termenului stabilit în 2018, finalizarea proiectului fiind prevăzută atunci pentru finalul lunii august a acestui an, însă constructorii - asocierea Drumuri Orășenești (Oradea) și MBS (Turda) - nu au fost penalizați deoarece contractul a fost prelungit printr-un act adițional după ce, în timpul lucrărilor, au constatat că aveau de realizat mai multe derocări de stânci decât erau prevăzute în proiect.
„Acum nu mai sunt lucrări de făcut, s-au încheiat toate”, a precizat Bolojan, adăugând că urmează să fie făcută și recepția, dar și această ultimă procedură este birocratică, astfel că CJ Bihor a decis să permită traficul înainte de finalizarea formalităților.