În timp ce firma angajată să elaboreze documentația pentru construirea celor 119 kilometri ai Drumului Expres Oradea – Arad lucrează pentru efectuarea studiilor tehnice și obținerea avizelor, vecinii din Ungaria au convenit cu autoritățile din România să-și lege la noua șosea propria autostradă M44.

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că proiectul Drumului Expres s-a mărit cu noua conexiune, ce implică realizarea a încă 50 km de drum, din care 7 pe teritoriul României și restul pe cel al Ungariei.

Se lucrează la studii

Bolojan a afirmat că de anul trecut, firma desemnată de asocierea dintre Consiliile Județene Bihor și Arad și primăriile Oradea și Arad, care au preluat proiectul de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) la finele anului 2020, după ce fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) îl ținuse la sertar un deceniu - și anume Consitrans - a finalizat „peste 40% din proiect”.

Potrivit explicațiilor președintelui CJ Bihor, asta înseamnă că au fost încheiate lucrările de descărcare arheologică și de deminare pe tot traseul de 120 km între Arad și Oradea, la fel și studiile topografice, în timp ce studiile geo-tehnice sunt făcute în proporție de 80%. „Acum se lucrează între Salonta și Gepiu, iar de luna viitoare se va lucra între Gepiu și Oradea”, a spus Bolojan.

Acesta a adăugat că, de asemenea, firma Consitrans lucrează pentru obținerea avizelor, cel mai complex fiind cel de mediu, pentru că Drumul Expres va traversa și câteva arii naturale protejate (foto jos), în principiu la limitele acestora.

„Ne propunem ca la sfârșitul lunii august să avem finalizat Studiul de Fezabilitate, iar la sfârșitul anului să ni se predea proiectul tehnic”, a spus Bolojan.


Conexiuni suplimentare

Președintele CJ Bihor a anunțat, însă, că durata SF-ului va fi prelungită cu încă două luni, datorită faptului că pe lângă conexiunile din proiectul inițial, au fost aprobate încă patru conexiuni suplimentare pe teritoriile celor două județe (în Arad în zona Parcului Industrial, în Chișineu Criș, în Salonta și în Oradea, spre strada Densușianu), dar și una pe teritoriile României și Ungariei.

Aceasta din urmă, a explicat Bolojan, înseamnă, practic, încă aproximativ 50 km de șosea cu profil tot de drum expres, care va lega Drumul Expres Oradea - Arad de Autostrada M44.

Conform explicațiilor date marți de președintele CJ Bihor, decizia privind această conectare a fost adoptată „săptămâna trecută” și înseamnă construirea a 43 km de șosea de la nordul localității Bekescsaba până la granița cu România și a 7 km de la punctul de frontieră din nordul localității Mikereki până în zona municipiului Salonta.

Bolojan a spus că asta implică și realizarea unui nou punct de trecere a frontierei la Salonta, pe modelul celui realizat în urmă cu doi ani la Borș II.

„Conexiunea cu Drumul Expres Oradea - Arad (n.r. - a noii șosele de 50 km între cele două țări) se va face după trecerea de cale ferată de la ieșirea din Salonta spre Ciumeghiu”, astfel că, după cum s-a exprimat Bolojan, acest lucru „va permite conectarea vestului României cu Ungaria prin nordul localității Mikereki”.

Termen, 2027

„Ne pregătim ca la sfârșitul acestui an să avem proiectul tehnic al Drumului Expres, inclusiv pentru aceste conexiuni (n.r. – cele cinci în total suplimentare față de proiectul inițial), pentru ca la începutul anului viitor să demarăm licitația pentru contractarea lucrărilor, astfel încât la jumătatea anului (n.r. – 2023) să putem începe lucrările de construcție”, a prezentat președintele CJ Bihor planul de continuare a proiectului.

Bolojan a precizat că legătura suplimentară dintre Drumul Expres Oradea - Arad și Autostrada M44 din Ungaria va fi finalizată însă mai târziu, deoarece partea maghiară abia acum va începe elaborarea documentațiilor, așa că abia în 2026 ar putea să înceapă lucrările de construire propriu-zisă a celor 43 km de șosea de pe teritoriul acestei țări.

El a mai spus că „probabil” traseul celor 120 km între Oradea și Arad va fi împărțit „în 3-4 tronsoane a câte 30-40 km, pentru a limita riscul să avem probleme cu constructorii pe porțiuni mari și să avem constructori care atacă mai multe tronsoane, așa încât în 2027 să avem un Drum Expres operațional”.

Proiectul „Alianței Vestului”

După ce în urmă cu un deceniu fusese „îngropat” de fosta CNADNR, proiectul Drumului Expres Oradea - Arad a fost preluat de la CNAIR de asocierea consiliilor județene și primăriilor reședință de județ din Bihor și Arad, pentru a-l derula în parteneriat cu CNAIR, autoritățile locale asumându-și partea cea mai dificilă, de elaborarea a documentațiilor.

Proiectul a fost evaluat la 1,38 miliarde euro, șoseaua urmând să aibă câte două benzi pe sens (diferența față de o autostradă fiind viteza de rulare și faptul că nu va avea benzi de urgență).

Drumul Expres DX Oradea - Arad va avea 75 pasaje supraterane şi poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu drumuri naţionale, judeţene şi comunale, iar în Bihor urmau să fie executate inițial (fără conexiunile suplimentare prezentate marți), patru noduri rutiere, la fel ca în judeţul Arad.

Pornind din Oradea, primul va fi la aproximativ 8 kilometri de oraş şi va asigura joncţiunea cu drumul de legătură Oradea - Autostrada Transilvania (proiect aflat în implementare), al doilea la intersecţia cu DN 79 Oradea - Arad în zona Inand, al treilea în zona Salonta în intersecţia cu drumul judeţean spre Tinca şi Beiuş, iar cel de-al patrulea la limita cu judeţul Arad în zona comunelor Avram Iancu (Bihor) şi Zerind (Arad).

De asemenea, vor fi realizate şi alte drumuri de legătură de câte 1 - 2 km cu alte şosele.

Vezi mai jos conferința de presă susținută de Ilie Bolojan!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!