Compania aeriană HiSky va opera zboruri de linie prin care va conecta Oradea de București și de Londra, cel târziu din luna octombrie, precum și curse de tip charter spre trei destinații de vacanță.

Zborurile vor fi realizate printr-o asociere cu compania aeriană locală Air Oradea și cu sprijin financiar din bani publici, suma totală ridicându-se la 750.000 de euro pentru o perioadă de cinci ani. 

Cel târziu din 31 octombrie

Contractul de asociere dintre Air Oradea și HiSky a fost aprobat marți de consilierii locali orădeni, mai puțin de cei ai PSD, într-o ședință convocată de îndată.

„În principal am convocat această ședință pentru acest material. În urma procedurii de licitație pentru selectarea unui partener pentru compania Air Oradea am ajuns în stadiul de a semna acest contract. În data de 11 aprilie domnul administrator public Mihai Jurca va semna acest contract cu HiSky Europe pentru operarea de curse de pe Aeroportul Oradea”, a spus primarul Florin Birta, în deschiderea ședinței cu participare online. 

Edilul a spicuit din prevederile contractului, arătând că HiSky va avea 5 zboruri pe săptămână dus-întors Oradea - București și 3 zboruri pe săptămână dus-întors spre Londra. „Această operare va începe cel mai târziu din luna octombrie”, a afirmat Birta. Contractul prevede că 31 octombrie 2024 este termenul limită de demarare a zborurilor de linie către București și Londra.

De asemenea, conform înțelegerii dintre Air Oradea și HiSky, vor continua cursele charter direct de pe aeroportul orădean. În oferta depusă în cadrul licitației, HiSky a propus ca destinații Hurgada (Egipt), Antalya (Turcia) și Monastir (Tunisia).

PSD s-a abținut

Liderul consilierilor locali PSD, Liviu Sabău Popa, a luat cuvântul, având o serie de nemulțumiri legate de felul în care le-a fost prezentat contractul cu HiSky aleșilor locali. „Nu vom vota acest material dat fiind faptul că atât Anexa 1, cât și Anexa 2, cele care prevăd programul de zbor, respectiv cursele charter, sunt goale, în momentul de față. Apreciem efortul domnului Mihai Jurca și îl felicităm pentru implicarea dânsului. Nu este legat de acest demers sau de cum s-a desfășurat, dar efectiv nu putem să votăm un material care nu are trecute în el unele dintre cele mai importante componente”, a spus pesedistul. 

I-a răspuns primarul Florin Birta: „Vă dați seama că programul zborurilor depinde de anumite sloturi (n.r. – intervale orare de decolare / aterizare) pe care compania aeriană trebuie să le rezerve, iar orice companie normală la cap în această lume va rezerva acele sloturi când va avea un contract semnat. După ce se va semna contractul, vom primi cu toții programul detaliat al zborurilor atât în plan intern, cât și în plan extern”, a spus Birta, adăugând că a fost trimis către consilieri câte un extras din acel plan de afaceri. 

Edilul a spus că contribuția orașului „în tot acel plan de afaceri este de 2%”. 

„Niciun fel de pericol”

Contractul de asociere dintre Air Oradea (companie înființată de Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor) și HiSky Europe, companie aeriană cu sediul în București, a fost aprobat tot marți, într-o ședință extraordinară, și de consilierii județeni.

Și aici, PSD-iștii s-au abținut, liderul grupului, Bujor Chirilă, contestând și el lipsa anexelor complete ale contractului. 

Unul dintre consilierii județeni a întrebat, în ședința online, despre știrea potrivit căreia pe rolul Tribunalului București se află o cerere de intrare în insolvență din partea unei alte firme privind HiSky, vrând să știe dacă autoritățile bihorene au discutat aceste teme cu reprezentanții operatorului aerian. „Domnul Mihai Jurca a purtat discuții cu reprezentanții acestei companii. Am primit asigurări că este doar o simplă cerere de intrare în insolvență făcută de un debitor al acestei companii. Nu este nimic serios. Pe de altă parte, Air Oradea nu plătește nimic decât pe măsură ce se oprează zboruri, ca urmare nu există niciun fel de pericol pentru noi”, a răspuns Mircea Mălan. 

Tot în ședința de Consiliu Județean s-a întrebat pe care dintre aeroporturile de lângă Londra vor ateriza aeronavele de la Oradea, iar Mihai Jurca a răspuns că cel mai probabil pe Stansted, însă programul final va fi anunțat ulterior. 

Câte 150.000 de euro

În documentul încheiat între cele două entități se precizează că „asocierea se realizează într-o manieră de natură să asigure excluderea acordării oricărui beneficiu economic pe care partenerul selectat (n.r. - HiSky) nu l-ar putea obține în condiții normale de piață”. 

De asemenea, pentru efectuarea curselor de linie, HiSky va deschide o bază operațională la Oradea și va gara aici o aeronavă din dotarea companiei.

HiSky deține o flotă de 8 aeronave de tip JET, cu configurații variate, iar cerința minimă prevăzută în cadrul procedurii de selecție a fost ca ofertantul să dețină cel puțin 5 aeronave.

Banii alocați din bugetele orașului și județului pentru susținerea zborurilor HiSKy vor fi virați către operatorul aerian în tranșe de câte 150.000 de euro, începând din 31 octombrie 2024. 

Pe de altă parte, amintim că, în urma unei licitații desfășurate de CJ Bihor, Polish Airlines va opera vreme de 4 ani zboruri Oradea – Varșovia, asigurând astfel conexiuni cu destinații din mai toată lumea. 

Contractul cu HiSky:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!