Compania finlandeză de anvelope Nokian Tyres a inaugurat joi fabrica din Oradea, pentru care investiția totală asumată a fost de 650 milioane de euro, în prezența unei suite de invitați, printre care ministra Muncii, Simona Bucura-Oprescu. Fabrica ridicată începând din mai 2023 în zona fostului CET II este prima și singura din lume care nu va avea deloc emisii de dioxid de carbon în urma producției. În discursul său, Ilie Bolojan și-a arătat admirația pentru eficiența finlandezilor de la Nokian, care au ridicat mega-fabrica în doar 15 luni.

„Foarte mândri” de fabrica de la Oradea

Evenimentul de inaugurare, cu circa 200 de invitați, a debutat cu o serie de discursuri rostite de conducătorii companiei finlandeze, dar și de reprezentanți ai Guvernului și ai autorităților locale, care au concurat pentru a-i atrage în Oradea pe investitori.

Oaspeții au fost așteptați cu muzică live, interpretată de o formație, într-o încăpere de mari dimensiuni din fabrică. Tot acolo, au putut urmări clipuri video despre istoria Nokian Tyres și despre construcția fabricii din Oradea într-un timp record de 15 luni.

„Suntem în pragul unei noi ere pentru Nokian Tyres. Călătoria a început în urmă cu doi ani, am căutat în toată Europa și am evaluat peste 40 de locații unde să punem prima fabrică de anvelope cu emisii zero de CO2 din lume. Aveam nevoie de mai mult decât un loc, aveam nevoie de un partener, și l-am găsit la Oradea”, a spus, în deschidere, Jukka Hienoen, președintele Consiliului de Administrație al Nokian Tyres. 

Președintele CA-ului a spus că fabrica de la Oradea - deja funcțională - va produce 6 milioane de anvelope pe an și, astfel, le va „consolida semnificativ poziția pe piața din Europa Centrală”.

Atât el, cât și CEO-ul Nokian, Jukka Moisio (foto), au transmis că sunt „foarte mândri” să prezinte publicului „prima fabrică de anvelope cu emisii zero de CO2 din lume”. CEO-ul a subliniat, de asemenea, că inaugurarea se petrece la aniversarea a 90 de ani de la o invenție emblematică a companiei finlandeze: anvelopele de iarnă.

Cu panglică verde

Invitat la eveniment, premierul României, Marcel Ciolacu, nu a putut fi prezent, însă a transmis un mesaj prin consilierul de stat Florin Spătaru. Prim-ministrul a transmis că și-ar fi dorit să fie în Oradea, dar a trebuit să participe la ședința CSAT, așadar va vizita Nokian în următoarele zile.

Printre altele, în mesajul său, Ciolacu a lăudat modelul de succes de la Oradea, care a reușit să atragă investiția, prin faptul că are infrastructură modernă și forță de muncă calificată.

Guvernul a anunțat ulterior că premierul Marcel Ciolacu va vizita fabrica Nokian Tyres chiar în prima parte a zilei de vineri, 20 septembrie. În aceeași zi el va avea întâlniri în Oradea cu reprezentanți ai mediului de afaceri. 

Pe de altă parte, ministra Muncii, Simona Bucura-Oprescu (foto), a lăudat Nokian și a punctat în discursul său că fabrica va crea circa 550 de locuri de muncă și oportunități de dezvoltare. Ea a subliniat că relocarea fabricii Nokian din Rusia în Oradea „confirmă faptul că România devine un hub economic important”.

Simona Bucura-Oprescu a afirmat că 28% din PIB-ul României este asigurat de fabrici din industria auto, iar 250.000 de oameni lucrează în domeniu. 

Aplaudat de cei prezenți, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, le-a mulțumit celor din conducerea Nokian că au ales să vină la Oradea și, totodată, Guvernului României fiindcă a decis să acorde investitorilor finlandezi un ajutor de stat de 99,5 milioane de euro. 

În discursul său, Ilie Bolojan și-a exprimat admirația și pentru eficiența în construcții dovedită de investitorii finlandezi. „Știu ce înseamnă să construiești, dar, când vezi că s-au ridicat într-un timp așa de scurt pe 10 hectare aceste construcții, înțelegi ce înseamnă, cu adevărat, planificare, execuție și tehnologie. Mi-aș fi dorit și eu să avem un manager de proiect care să ducă asemenea investiții”, a spus președintele CJ Bihor. 

La deschiderea fabricii, a luat cuvântul și ambasadoarea Finlandei în România, Leena Liukkonen. La eveniment au mai participat, printre mulți alții, prefectul județului Bihor, Marcel Dragoș, primarul Oradiei, Florin Birta, și mulți alții.

Liderii Nokian și o parte din oficialitățile prezente - inclusiv Simona Bucura-Oprescu și Ilie Bolojan - au tăiat apoi o panglică verde, pentru a simboliza inaugurarea fabricii cu emisii zero de dioxid de carbon de la Oradea. 

Cei prezenți au fost invitați apoi pe rând, în grupuri, să viziteze mai multe zone ale fabricii deja funcționale. 

Producție nepoluantă și automatizată...

Cea de-a treia fabrică deținută de Nokian Tyres, dispusă pe un amplasament de 54 de hectare din zona fostului CET II din strada Ogorului, are o suprafață construită de 10 hectare.

„Electricitatea utilizată în fabrica de la Oradea este, în totalitate, fără emisii de carbon. O parte din electricitate este generată de unitățile solare instalate la fața locului”, a declarat cu ocazia inaugurării Adrian Kaczmarczyk, vicepreședinte senior pentru Excelență Operațională la Nokian Tyres.

Aburul folosit pentru vulcanizarea camerelor este generat de boilere electrice inovatoare care folosesc electricitate fără emisii de carbon.

De altfel, cu ocazia vizitei celei mai moderne fabrici Nokian Tyres, oaspeții au putut constata singuri că în incinta spațiilor de producție nu este fum, praf, aburi și niciun fel de miros. Halele imense sunt ocupate cu utilaje automatizate care lucrează non-stop sub supravegherea angajaților.

Spre exemplu, în zona de construcție ca camerei, procesul este 100% automatizat, iar componentele anvelopei sunt asamblate de utilaje în doar 45 de secunde. Trei utilaje sunt deservite de un singur angajat care le inspectează și le alimentează cu materie primă, periodic.

... încă în teste

În zona finală, 65 de anvelope sunt testate simultan. „Cauciucurile sunt testate de două ori. Prima dată de un operator, care verifică din 100 de potențiale defecte, iar apoi de către testerul de uniformitate, care analizează geometria anvelopei, proprietățile acesteia, modul de rotire”, a explicat un angajat pentru BIHOREANUL.

Cele 6 stații de testare sunt deservite de 12 oameni în fiecare schimb. Aceștia se rotesc pe stațiile de lucru tot la 30 de minute, pentru a-și păstra atenția trează și acuitatea simțurilor.

În ciuda rigurozității procesului de fabricație, anvelopele produse în această perioadă la Oradea nu vor ajunge niciodată pe piață. Produsele finite, odată testate, sunt trimise în Finlanda pentru a fi verificate, după care sunt distruse și reciclate. „Scopul este să ne asigurăm că producem anvelope de cea mai bună calitate”, a explicat un operator.

Producția „de serie” a fabricii de la Oradea va începe din ianuarie 2025. În primul an ar urma să fie produse circa un 1 milion de anvelope urmând ca, treptat, numărul acestora să crească până la atingerea capacității de 6 milioane de anvelope pe an.

Fabrica va avea, până la urmă, circa 500 de angajați. Procesul de recrutare a început anul trecut, până la sfârșitul anului 2024 se așteaptă ca numărul angajaților să ajungă la 300, iar angajările să continue în 2025.

Cu ajutor de stat 

După cum se știe, Guvernul României a obținut undă verde de la Comisia Europeană pentru a acorda Nokian Tyres un ajutor de stat în valoare de 99,5 milioane de euro. 

„Ajutorul va sprijini înființarea în Oradea a unei noi fabrici cu zero emisii de dioxid de carbon, destinate producției de anvelope pentru autoturisme. Măsura va contribui la obiectivele strategice ale UE legate de crearea de locuri de muncă, dezvoltarea regională și tranziția verde a economiei regionale”, transmiteau reprezentanții Comisiei Europene pe această temă. 

Valoarea investiției se ridică la 650 milioane de euro.

Deși inaugurarea oficială are loc joi, prima anvelopă marca Nokian a fost produsă la Oradea pe 1 iulie, fiind vorba despre modelul Snowproof 2, un simbol al aniversării a 90 de ani de la invenția anvelopelor de iarnă. 

Inițial a fost formată o echipă de lansare, cu 60 de specialiști - conduși de Susanna Tusa, director general al Nokian Tyres Romania –, care au fost pregătiți în Finlanda și care coordonează creșterea capacității de producție.

Etapele de construcție a fabricii Nokian din Oradea:

Fabrica Nokian Tyres de la Oradea va produce anvelope, de iarnă, de vară şi all season, premium, atât pentru autoturisme şi SUV-uri, cât şi de dimensiuni mari. Anvelopele produse în Oradea vor fi vândute mai ales în Europa centrală, „grație localizării strategice, în proximitatea clienților din această regiune”, după cum au transmis reprezentanții companiei. 

Nokian Tyres s-a retras din Rusia după izbucnirea războiului în Ucraina și avea nevoie urgentă de găsirea unui nou loc de producție. Finlandezii au ales Oradea dintre mai multe orașe europene, obținând și promisiunea sprijinului din partea Guvernului României. 

În mai 2023, la punerea pietrei de temelie, CEO-ul Jukka Moisio a declarat că, în procesul de selecție al unui nou oraș gazdă, Oradea s-a dovedit a fi „locul perfect”. Jukka Hienoen, președintele CA, spunea tot atunci că a contat „disponibilitatea forţei de muncă calificate, avantajele logistice, locaţia optimă, mediul de afaceri stabil, accesul la surse de energie şi linii de cale ferată”. 

Hotnews.ro scrie că au cântărit în alegerea noului loc de producție forța de muncă mai ieftină, dar și autostrăzile existente către Europa centrală și faptul că Oradea se află la drum de maximum o zi față de destinațiile principale de export din Europa centrală, asta însemnând că majoritatea anvelopelor vor ajunge să fie vândute la cel mult 1.000 km depărtare. A contat, de asemenea, și faptul că există cale ferată modernă către Europa Centrală, via Ungaria și Austria. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!