Trebuia să fie "fun", "trendy" şi "eco-friendly", dar s-a dovedit enervant şi riscant. În doar două săptămâni, cele 250 de trotinete electrice aduse în Oradea de serviciul de închiriere Bolt au reuşit să-i nemulţumească atât pe clienţii firmei, care se plâng că-s puţine, cât şi pe şoferi, care reclamă indisciplina în trafic a "trotinetiştilor". 

"La cum merg lucrurile, mi-e greu să cred că firma va primi autorizaţie de funcţionare în Oradea", avertizează city-managerul Mihai Jurca.

Uşor, rapid, nepoluant...

Trotinetele electrice au apărut în Oradea ca un moft, s-au înmulţit ca o modă şi tind să devină o necesitate. Vehicule nepoluante, agile, uşor de depozitat şi relativ ieftine, pot fi o alternativă la deplasarea cu maşina într-un oraş cu multe şantiere şi ambuteiaje. 

trotineta electrica Oradea

"Dacă ştii scurtăturile, în jumătate de oră poţi străbate Oradea de la un capăt la altul. Trotineta este uşor de urcat în bloc, nu ocupă mult loc pe balcon şi, dacă pui bateria la încărcat peste noapte, dimineaţa e full", susţine proprietarul unei trotinete electrice. 

Desigur, există şi dezavantaje. "Oradea nu are încă destule piste pentru biciclişti, trebuie să te dai jos la fiecare trecere de pietoni, iar pentru şoferi eşti mai puţin decât un biciclist", spune tânărul. Totuşi, numărul trotinetelor e în creştere...

Un aviz provizoriu 

Intuind pMarcel Dragoș, viceprimar Oradeaotenţialul de dezvoltare a pieţei locale, firmele Bolt şi Lime, lideri de piaţă europeni în închirierile de trotinete electrice, au intrat în februarie în Oradea. Operatorii au primit aviz provizoriu pentru funcţionare în martie şi aprilie, luni în care n-au făcut însă nimic. 

"În ultima săptămâna din aprilie, Bolt a făcut din nou demersuri şi a primit încă un aviz provizoriu de funcţionare pentru luna mai", explică viceprimarul Marcel Dragoş (foto). Comisia tehnică pentru probleme de circulaţie din cadrul Primăriei a evitat să aprobe activitatea pe termen nedeterminat. "Am vrut să vedem întâi ce impact va avea asupra traficului", spune vicele.

Bolt şi-a lansat la începutul lunii mai serviciile de închiriere pentru 250 de trotinete electrice, iar efectele s-au văzut imediat.

"Bătaie" pe trotinete

Judecând după reacţia publicului, lansarea a fost un succes. "Trebuie să fii norocos să prinzi o trotinetă liberă. Ziua, majoritatea sunt luate. Cele libere au bateria goală", povesteşte Constantin.

Spre exemplu, vinerea trecută, în jurul orei 20, din cele 250 de trotinete Bolt, doar 11 erau disponibile. "E normal să fie bătaie pe ele. E funny să te dai, iar cu 7 lei te poţi da din Rogerius până în Piaţa Unirii. Acolo plăteşti prin aplicaţia pe telefon, laşi trotineta baltă şi te duci mai departe", spune Eugen.

O trotinetă parcată poate fi deblocată doar din aplicaţia Bolt de pe telefonul mobil, în care clientul se înscrie cu cartea de credit, iar la "parcare" suma se debitează automat. Tariful de închiriere, deloc ieftin, este de 0,65 lei pe minut, echivalentul a 39 lei pe oră...

trotinete Bold

"Cea mai tâmpită decizie!"

Intrarea în trafic a trotinetelor Bolt s-a lăsat cu un val de reclamaţii. Entuziasmaţi, tinerii au început să se întreacă pe şosele şi să circule câte doi pe o trotinetă, pe contrasens şi pe trotuare. "Circulă haotic prin Piaţa Unirii, traversează pe trotinete trecerile de pietoni şi intră cum vor pe sens interzis", a reclamat un orădean prin aplicaţia Oradea City Report.

Reţelele de socializare au "explodat" imediat. "E cea mai tâmpită decizie luată de Primărie în ultimul deceniu! Creează probleme şi pe drumuri, şi pe trotuare", a protestat un orădean pe Facebook, unde majoritatea mesajelor sunt împotriva trotinetiştilor. "Circulă câte doi-trei puştani pe o trotinetă. Schimbă direcţia brusc, fără semnalizare. Căşti? Vestă (n.r. reflectorizantă)? Niciunul! Pe trecerea de pietoni fac slalom printre trecători", a reclamat o orădeancă. 

"Nu avem piste!" 

directorul Camerei Taximetriştilor, Iosif RadPână şi şoferii experimentaţi sunt îngroziţi de teribilismul trotinetiştilor. "Trebuie să fii foarte atent. Majoritatea nu gândesc prea mult, merg în paralel unul lângă altul, intră pe contrasens, fac ce vor", spune directorul Camerei Taximetriştilor, Iosif Rad (foto).

Taximetriştii nu văd cu ochi buni avizarea serviciului de închiriere trotinete. "Fiecare trotinetă ar trebui numerotată. Aşa, că toate-s verzi şi fără niciun semn distinctiv, dacă ţi-a zgâriat unul maşina din mers nici nu ştii cui să mulţumeşti", spune Rad.

Valul de reclamaţii s-a lăsat cu controale în trafic. Săptămâna trecută, în doar două zile, agenţii Serviciului de Poliţie Rutieră Bihor au sancţionat 25 de "trotinetişti". "Majoritatea sancţiunilor s-au dat pentru că au circulat pe trotuar ori pentru că nu au coborât de pe vehicule la trecerile de pietoni", a precizat ofiţerul de presă al Poliţiei, Ioana Lascău.

Poliţiştii sunt, oricum, împotriva trotinetelor electrice. "Nu avem încă suficiente piste pe care să circule, aşa că sunt un factor generator de accidente", zice un agent.

Accidente de o gravitate mare

şeful UPU-SMURD Bihor, dr. Hadrian BorceaAdevărul e că, în eventualitatea unui accident, "trotinetistul" e victimă sigură. "La 25 km/h (n.r. - limita maximă de viteză a unei trotinete Bolt), vorbim de un accident de o gravitate medie spre mare. Dacă utilizatorul se loveşte însă de o maşină care vine din sens opus cu 50 km/h, vitezele se însumează. Asta în timp ce o viteză mai mare de 40 km/h poate pune viaţa în pericol", spune şi şeful UPU-SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea (foto).

Din fericire, în aceste două săptămâni nu s-au înregistrat accidente, dar pare că doar norocul a făcut să nu apară niciunul...

Ori civilizat ori deloc

Presaţi de şoferi şi de poliţişti, reprezentanţii municipalităţii înclină să refuze prelungirea avizului provizoriu de funcţionare a serviciului Bolt. "Vom face zilele acestea o analiză. Dacă utilizatorii îngreunează traficul sau abandonează trotinetele în drum, probabil că nu vom fi de acord cu prelungirea", spune viceprimarul Marcel Dragoş. 

Mihai Jurca city-manager OradeaDe aceeaşi părere este şi city-managerul Mihai Jurca (foto). "Am găsit trotinete abandonate în mijlocul străzii Republicii, pe pista de alergare din parcul Salca, pe trotuarul de pe malul Crişului. Nu vrem să ajungem ca în alte oraşe, să le găsim aruncate şi în Criş. Dacă nu putem avea un serviciu în condiţii civilizate, mai bine nu-l avem", spune Jurca.

City-managerul spune că municipalitatea va avea săptămâna viitoare o rundă de consultări cu reprezentanţii Bolt. "Firma ştie cine este persoana care a condus o trotinetă, are numărul ei de card, este destul de uşor să ia măsuri coercitive pentru educarea utilizatorilor. Totul e să vrea", zice Jurca. 

Rămâne, însă, de văzut dacă firma va şi accepta să îşi sancţioneze clienţii. Nu de alta, dar până acum succesul s-a bazat pe libertatea deplină a utilizatorilor. Chiar şi cu riscul de a provoca accidente...


"LEGEA" TROTINETELOR
Literă moartă

Circulaţia trotinetelor electrice în Oradea este normată de un regulament adoptat prin Hotărârea Consiliului Local 123/2022. Croit după forma unor alte normative similare din Cluj şi Timişoara, acesta prevede că utilizatorii trebuie să aibă cel puţin 14 ani (Bolt cere cel puţin 16 ani) şi să folosească pistele pentru biciclişti, iar în cazul în care acest lucru nu e posibil, să circule doar pe banda întâi. Viteza cu care acestea pot rula este limitată la maximum 25 km/h, cu excepţia zonei centrale, precum Piaţa Unirii, unde este de 10 km/h. 

Trotinetele nu pot staţiona şi nu pot fi parcate pe carosabil, în staţiile de transport public sau de taxi, pe locurile de parcare ale maşinilor, pe trecerile de pietoni sau pe pistele pentru biciclişti, pe spaţiile verzi ori în zonele de acces auto. Regulamentul prevede sancţiuni între 200 şi 400 lei, care pot fi aplicate atât de poliţiştii rutieri, cât şi de cei locali.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!