Primăria Oradea organizează, în luna iulie, prima sesiune de atestare a administratorilor de asociații de Proprietari conform Legii 196 din 2018.

Termen scurt

Potrivit unui comunicat al municipalității, cei care doresc să practice meseria de administrator de imobile își pot depune dosarele la Biroul Asociații de Proprietari până pe 5 iunie inclusiv, adică numai în câteva zile de la anunțul public, în condițiile în care li se cer o serie de acte la dosar.

„Biroul Asociații de Proprietari aduce la cunoștință faptul că în perioada 6 iulie -10 iulie se desfășoară sesiunea de atestare a administratorilor de condominii din municipiul Oradea, care au depus cereri în acest sens cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită”, se menționează în comunicat.

Potrivit legii, pot fi atestați ca administratori doar cei care au urmat cursurile unei școli de pregătire profesională, lucru probat cu un certificat de calificare obținut la absolvire. Documentațiile depuse pentru atestare mai trebuie să cuprindă: curriculum vitae; copii după cartea de identitate, certificatul de naștere și cel de căsătorie; copii după ultimele acte de studii, certificatul de cazier fiscal, certificatul de cazier judiciar, dovada achitării sumei de 150 lei și adeverință de la medicul de familie care să ateste starea de sănătate.

„În situaţia în care dosarul se transmite de către solicitant prin intermediul serviciilor poştale, documentele trebuie să fie legalizate de un notar public. Lipsa unuia dintre actele solicitate va duce la respingerea dosarului”, se mai menționează în comunicat.

Până marți, la prânz, municipalitatea preluase 22 de astfel de dosare din partea absolvenților de cursuri de calificare în meseria de administrator de condominii.

„Nu îndeplinește condițiile de legalitate!”

Regulamentul privind atestarea administratorilor asociațiilor de proprietari a fost dur contestat de reprezentanții acestei categorii profesionale.

Administratorii au reclamat din capul locului faptul că municipalitatea s-a limitat să posteze proiectul regulamentului pe portalul propriu, fără să fi fost transmis asociațiilor, așa cum proceda Primăria de obicei.

În plus, normativul a fost adoptat de Consiliul Local fără a fi supus dezbaterii publice în cadrul unei întâlniri cu cei 551 de administratori, sub pretextul interzicerii acestora în timpul pandemiei provocate de noul coronavirus, și a fost adoptat pe 26 martie, într-o ședință CL „instant” organizată în pe timpul epidemiei.

Cu jalba la prefect...

Membrii Coaliției Rogerius i-au cerut la începutul lunii aprilie prefectului Dumitru Țiplea să atace în instanță Hotărârea de Consiliu Local prin care a fost instituit regulamentul „pentru că nici conținutul, cât nici modul de adoptare nu îndeplinește condițiile de legalitate”.

Dincolo de neîndeplinirea condițiilor de transparență, Coaliția Rogerius mai reproșează municipalității faptul că încearcă să își subordoneze asociațiile de proprietari prin faptul că atestarea administratorilor se face de către o comisie care "propune primarului atestarea administratorilor de condominii, şi după caz, suspendarea sau retragerea atestatului administratorilor persoane fizice".

Reprezentanții Coaliţiei au mai arătat că regulamentul nu constituia o urgenţă pentru a justifica adoptarea într-o şedinţă "instant" în condiţiile în care termenul limită pentru atestarea administratorilor prevăzut de Legea 198 din 2018 a fost amânat pentru 1 ianuarie 2021.

În răspunsul transmis contestatarilor, prefectul Dumitru Țiplea a arătat că atestarea administratorilor de către municipalitate este o condiție impusă prin Legea 196 și este dreptul municipalității de a promova un regulament în baza acesteia.