Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat, joi, semnarea contractului dintre CNAIR și o asociere formată dintr-o firmă orădeană și una ucraineană pentru construirea, din fonduri europene, a primului lot al Drumului Expres Oradea – Arad.

„Avem și voința, și putința”

„Acest contract are o valoare de 2,32 miliarde de lei (fără TVA), o perioadă de execuție a lucrărilor de 24 de luni și este finanțat prin Programul Transport 2021-2027”, a scris Grindeanu pe Facebook.

Licitația pentru construirea lotului dintre Oradea și Salonta (33,7 km) al DX 16 Oradea – Arad a fost câștigată în luna februarie a acestui an de către o asociere formată din firma Precon Transilvania (controlată de proprietarul grupului Selina, Beneamin Rus) și Automagistral Pivden (din Ucraina), însă contractul dintre CNAIR și acestea nu a putut fi semnat deoarece unul dintre ceilalți ofertanți, ARL Cluj (Strabag), a contestat rezultatul. Ulterior, contestația a fost respinsă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

„Avem și oameni, avem și utilaje, și capacitate financiară. Avem și putința, și voința să facem lucrarea la termen și la calitate înaltă”, a declarat BIHOREANULUI Beneamin Rus, care joi a fost prezent la semnarea contractului, la care au asistat și primarul Oradiei, Florin Birta, și președintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan.

Celelalte două loturi, în suspensie

Aceeași asociere Precon Transilvania – Automagistral Pivden a fost desemnată câștigătoare, în luna decembrie a anului trecut, și pentru lotul 3 al DX 16, între Chișineu-Criș și municipiul Arad, aici procedura fiind contestată de turcii de la Kolin și de cei de la Nurol, până acum fără o soluție din partea CNSC. Acest lot are o lungime de 47 km, iar firma din Oradea și cea din Ucraina fuseseră desemnate câștigătoare pentru suma de 2,97 miliarde lei, fără TVA.

În ce privește lotul 2, cel dintre Salonta și Chișineu-Criș (39,7 km), licitația încă nu a fost finalizată.

Licitațiile pentru construirea tuturor celor trei loturi au fost lansate de CNAIR la începutul anului trecut, după ce proiectul – vechi de peste un deceniu, dar „îngropat” de fosta CNADNR – a fost actualizat de asocierea dintre administrațiile locale din cele două județe (CJ Bihor și CJ Arad, plus primăriile Oradea și Arad), care l-au predat Companiei cu exproprierile și avizele necesare. De notat că tot acestea s-au ocupat și de proiectul tehnic, așa încât licitațiile organizate de CNAIR vizează direct execuția propriu-zisă.

Întregul proiect a fost evaluat la 8,5 miliarde lei (plus TVA), finanțarea fiind asigurată din fonduri europene. Lungimea totală a șoselei va fi de 120,1 km, aceasta urmând să aibă patru benzi de circulație, câte două pe sens.

Laude pentru autoritățile locale 

La semnarea contractului, ministrul Transporturilor a apreciat implicarea consiliilor județene Bihor și Arad, precum și a primăriilor Oradea și Arad, determinante pentru proiectul DX Oradea - Arad.

„Acest proiect a fost realizat, SF-ul și proiectarea, de către Consiliul Județean Bihor. Țin să le mulțumesc, încă o dată, autorităților locale pentru modul în care au terminat documentația, au înțeles să respecte protocolul prin care noi l-am descentralizat și sunt un exemplu bun și pentru celelalte autorități locale, noi având semnate peste 100 de protocoale de acest tip, să urmeze același drum. Un drum, iată, cu bune practici, din partea autorităților din Bihor”, a spus Sorin Grindeanu.

În Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea – Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăraș, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și Autostrada Transilvania, după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad, prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!