Asocierea dintre firma orădeană Precon Transilvania și Automagistral Pivden din Ucraina a câștigat licitația organizată de CNAIR pentru construirea lotului I al DX 16 Oradea – Arad, din apropierea Oradiei până la Salonta.
Anunțul a fost făcut de șeful Companiei, Cristian Pistol, care a precizat și valoarea contractului, ce depășește suma de 2,3 miliarde lei.
„Dacă nu vor fi depuse contestații”
„Asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL este câștigătoarea contractului pentru construcția primului lot al Drumului Expres Arad – Oradea! Contractul, cu o valoare de 2,32 miliarde lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027, prevede execuția acestui nou sector de drum de mare viteză în 24 de luni”, a scris vineri, pe pagina sa de Facebook, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.
Acesta a precizat că pe traseul lotului I, care se întinde din Oradea până la Salonta pe 33,7 km, se vor construi inclusiv 32 lucrări de artă, inclusiv un pasaj în lungime de 727 metri peste calea ferată și drumul comunal DC 77 ce duce spre satul Livada de Bihor, comuna Nojorid.
Potrivit lui Pistol, contractul dintre CNAIR și asocierea celor două firme „poate fi semnat peste 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”.
Pentru construirea acestui lot al DX 16 au fost depuse 7 oferte din partea a tot atâtea asocieri de firme.
Două contestații față de aceeași asociere
Pe de altă parte, trebuie precizat că în ultimele zile ale anului trecut, tot CNAIR a anunțat că aceeași asociere formată din Precon Transilvania și Automagistral Pivden câștigase și licitația pentru lotul 3 al DX 16 Oradea - Arad, întins pe 47,07 km între Chișineu Criș și municipiul Arad, pentru suma de 2,97 miliarde lei (fără TVA).
Procedura a fost contestată, însă, la începutul lunii ianuarie a acestui an, de către două dintre celelalte opt asocieri de firme care au depus oferte pentru construirea acestui lot al Drumului Expres. Până în prezent, din acest motiv contractul cu Precon Transilvania și Automagistral Pivden încă nu a fost semnat.
Traseul DX mai cuprinde un lot 2, între Salonta și Chișineu Criș, în lungime de 39,7 km, pentru care încă nu a fost anunțată oferta câștigătoare.
Proiect de 2 miliarde euro
Proiectul construirii Drumului Expres Oradea – Arad a fost lansat la finele anului 2020 la inițiativa lui Ilie Bolojan, pe atunci președinte al CJ Bihor, administrația județeană din Bihor asociindu-se în acest scop cu cea arădeană și cu primăriile Oradea și Arad. Asocierea celor patru administrații a asigurat actualizarea studiului de fezabilitate și exproprierile, predând proiectul CNAIR la finele anului 2023, după care Guvernul a aprobat documentațiile de mediu și pentru exproprieri.
Licitația a fost lansată de CNAIR, însă, abia în primăvara anului trecut, fiind apoi succesiv suspendată și reluată, la fel de lent desfășurându-se și evaluarea ofertelor pentru fiecare dintre cele trei loturi.
Valoarea totală a proiectului estimată de 8,5 miliarde lei fără TVA (10,7 miliarde lei cu TVA), finanțarea fiind asigurată din fonduri europene.