Aflat la jumătatea mandatului, primarul Oradiei, Florin Birta, a explicat miercuri, într-o conferinţă de presă, motivul întârzierii marilor lucrări din oraș.
„O dare de seamă"
Edilul a fost însoţit la bilanţ de viceprimarul Marcel Dragoş şi de fostul viceprimar Arina Moş, în prezent senator de Bihor.
„În 19 octombrie, săptămâna trecută, am avut doi ani de când am depus jurământul împreună cu echipa de viceprimari Marcel Dragoş şi Arina Moş. Am considerat că se cuvine să venim astăzi să facem o dare de seamă cu privire la ce am făcut în ultimii doi ani", a declarat Birta.
Primarul municipiului Oradea a trecut în revistă principalele proiecte finalizate sau în curs de implementare. „Am continuat lucrările pe principalele domenii de activitate", a spus Birta.
Infrastructură, zone verzi, salubritate...
Printre altele, pe domeniul „infrastructură şi transport", Birta a amintit modernizarea bulevardului Nufărul – Cantemir, reabilitarea bazinului olimpic Ioan Alexandrescu, construirea de-a lungul pârâului Peţa a primei linii de tramvai de după 1990, precum şi cea de-a treia etapă de reabilitare a reţelelor de termoficare.
În ceea ce priveşte spaţiile verzi, primarul a trecut în revistă finalizarea coridorului verde din strada Daliei (cartierul Grigorescu), scoaterea la licitaţie a reamenajării parcurilor Petöfi şi 1 Decembrie, respectiv reamenajarea spaţiilor verzi din cartierul Europa sau de pe străzile Grigore Moisil şi Ion Irimescu.
În domeniul salubrităţii au fost menționate campania de verificare a modalităţii de colectare selectivă a deşeurilor de către orădeni, finalizarea proiectului pilot de colectare selectivă a deşeurilor din cartierul Prima şi cel de amenajare a două centre noi de colectare a deşeurilor în cartierele Nufărul şi Oncea.
„Întârzierea a fost şi de şase luni"
Referitor la lucrările în derulare, primarul Oradiei a amintit construirea celor două creşe din străzile Ion Irimescu şi Aluminei şi a celor două cămine din campusul universitar orădean, respectiv reabilitarea clădirilor Colegiului Tehnic Mihai Viteazul şi Liceului Ortodox Episcop Roman Ciorogariu.
„În ceea ce priveşte coridoarele de mobilitate urbană (n.r. din fostul centru civic) etapele I şi II, la pasajul din Piaţa Cetății stadiul fizic este de aproximativ 50%, iar la pasajele din centrul civic din cei 2.200 de piloţi au fost foraţi cam 500", a spus Birta.
Chestionat de BIHOREANUL cu privire la motivele întârzierii lucrărilor, în condiţiile în care pasajul din Piaţa Cetăţii trebuia finalizat până luna viitoare, iar cele din Piaţa Gojdu până la sfârşitul anului viitor, primarul de Oradea a dat vina pe explozia preţurilor care a dus la întârzierea semnării contractelor.
Unele întârzieri au fost chiar și de șase luni, a spus edilul, adăugând că asta s-a întâmplat „în momentul în care preţurile la materialele de construcţii au luat-o razna, fierul s-a scumpit de la 3,5 lei pe kilogram la 9 lei pe kilogram, motorina de la 4 lei pe litru la 9 lei pe litrul, au crescut preţurile la ciment, beton...".
„Dragă Primărie, ne pare rău...”
Primarul Oradiei s-a referit la "acea perioadă în care nu a apărut nicio reglementare privind posibilitatea de ajustare a preţurilor", în care firmele au refuzat să lucreze.
„La pasajele din Piaţa Gojdu, din etapa I, lucrările trebuiau să înceapă cu cel puţin 4 luni înainte. Nu au început! Constructorii au spus: «Dragă Primărie, ne pare rău, în actualele condiţii nu putem începe lucrările. Aşteptăm să vedem dacă apare o Ordonanţă de Guvern pentru actualizarea tarifelor»", a explicat Birta.
Investiţiile au demarat abia după apariţia normativului. „Banii au venit tot de la Uniunea Europeană, pentru că vorbim de o criză la nivel mondial", a spus primarul.
Conform edilului, întârzierea nu ar trebui să afecteze proiectul în ansamblul său. „Constructorii vor termina structura pasajului din Piaţa Cetăţii până la finalul anului, urmând ca în primăvară să închidă lucrările. Oricum, acesta nu va putea fi folosit până nu vor fi terminate şi celelalte cinci pasaje din Piaţa Gojdu", a zis Birta.
Întârziați dar nepenalizați!
Potrivit edilului, în ciuda întârzierii, constructorul nu riscă să fie penalizat. „Penalităţile se plătesc atunci când întârzierile sunt din vina constructorilor. Eu cred că aceste întârzieri nu ţin nici de Primărie, nici de constructori, ci de o criză globală a preţurilor", a spus primarul.
Florin Birta speră însă ca Freyrom, executantul lucrărilor din fostul centru civic, să se mobilizeze pentru a finaliza toate cele şase pasaje înainte de finalul anului viitor, când se încheie actualul ciclu de bugetare europeană.
Pentru că, altfel, sumele plătite după acest termen limită vor fi acoperite de la bugetul local...
Citește raportul complet al administrației locale, la jumătatea mandatului: