Locuitorii străzii Lacul Roşu din Oradea sunt şocaţi. Pregătit în secret, proiectul tram-trenului care va lega zona de vest a oraşului de gară printr-o linie nouă între străzile Corneliu Coposu şi Ştefan cel Mare, pe strada lor, i-a luat prin surprindere. 

"Poate că intenţiile Primăriei sunt nobile, dar teamă mi-e că lucrurile vor ieşi prost. Vor desfiinţa parcări, va fi gălăgie şi trafic, iar noi vom trage ponoasele", zice un orădean. Oamenii se tem că Primăria va expropria case pentru a amenaja alte locuri de parcare în locul celor care vor fi dezafectate într-o zonă şi aşa prea aglomerată...

"Se va putea şi la noi"

Proiectul de dezvoltare a transportului feroviar în Zona Metropolitană Oradea a fost pregătit timp de doi ani. Consiliul Judeţean şi municipalitatea au făcut documentaţiile fără să-l expună public, ca să nu îşi pericliteze şansele de atragere a finanţării, estimate la 235 milioane euro, prin Programul Transport 2021-2027, care alocă în total 1 miliard de euro unor astfel de proiecte, dorite şi în zonele Bucureşti - Ilfov, Timişoara - Stamora şi Reşiţa. 

Planurile au devIlie Bolojanenit publice pe 9 noiembrie, când Consiliul Local şi cel Judeţean au aprobat, cu unanimitate de voturi, 6 studii de fezabilitate ce vor sta la baza unui proiect unitar. Acesta presupune folosirea unor linii feroviare ce urmează să fie reabilitate şi electrificate, precum şi a celor de tramvai, care vor fi extinse cu linii simple destinate vehiculelor tram-tren, capabile să folosească atât reţelele de tensiune ale CFR, de 25.000 volţi, cât şi pe cele ale OTL, de 600 volţi. Proiectul mai cuprinde staţii, peroane şi pasaje pietonale, pentru a încuraja populaţia să lase maşinile pentru transportul în comun.

"Dacă în oraşele din Europa în care funcţionează un astfel de sistem lucrurile se derulează în condiţii bune, se va putea şi la noi", declara atunci preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto).

Pun transportul pe linie!

Tram-trenul e gândit să deservească circa 30.000 de navetişti care vin zilnic în Oradea din localităţile învecinate. Primăria a făcut studii de fezabilitate pentru extinderea cu 2,23 km a liniei de tramvai din Calea Aradului la Aeroport şi pentru legătura ferată de 8,9 km dintre Oradea Est (Ioşia) şi Oradea Vest (până la Aquaparkul Nymphaea).

Angajaţii municipalităţii au făcut, de asemenea, documentaţia pentru amenajarea a 17,2 km de linie între Oradea Vest şi localităţile Cheresig, Toboliu, Girişu de Criş şi Sântandrei, precum şi pentru prelungirea cu 5,6 km a liniei de tramvai din dreptul fostei întreprinderi Sinteza până în Borş, pentru a acoperi toată zona industrială.

La rându-i, CJ Bihor a făcut studiile pentru prelungirea cu 8,4 km a liniei de tramvai din Nufărul prin spatele Selgros până la linia ferată ce duce la complexul President din Băile Felix, precum şi pentru o "străpungere" de 1,3 km a liniei de tramvai din strada Corneliu Coposu până la gara centrală prin strada Lacul Roşu şi Bulevardul Ştefan cel Mare.

Proiect cu probleme

Locuitorii străzii Lacul Roşu sunt contrariaţi. "Nu ne-a întrebat nimeni ce părere avem", spune administratorul Asociaţiei de Proprietari Lacul Roşu, Varvara Lăzău.

Oamenii se tem că vor fi lăsaţi fără parcări. "Locurile atribuite asociaţiei au fost împărţite ca parcări de domiciliu. Dacă Primăria le desfiinţează, locatarii nu vor mai avea unde duce maşinile", spune preşedintele asociaţiei Lacu, Nicolae Gligan.

Riveranii se tem de ce poate fi mai rău. "Mă pot aştepta ca Primăria să mă exproprieze, ca în Nufărul, ca să facă parcări în locul casei mele", zice un riveran. De altfel, oamenii nădăjduiesc că proiectul se va împotmoli. "Sper că nu va fi nimic din asta. Statul n-are bani să îşi plătească facturile, dar face noi linii de tren", zice proprietarul unei afaceri din zonă.

Printre multe altele, criticii de pe Facebook se plâng de absenţa unui studiu de circulaţie care să dea cele mai bune soluţii, de viitorul deranj pe care tram-trenul îl va provoca traversând cele patru benzi ale bulevardului Ştefan cel Mare, de lipsa unei legături cu parcurile industriale II şi III din străzile Ogorului şi Uzinelor, de distanţa prea mare dintre Aeroport şi Băile Felix pentru ca legătura să le fie utilă turiştilor, şi de amenajarea liniei până la Girişu de Criş în loc să fie prelungită cea de la Aeroport până în Nojorid, cu populaţie mult mai mare.

Soluţii provizorii 

Iniţiatorii proiectului nu au deocamdată răspunsuri la toate observaţiile. "Nu vorbim de soluţii definitive. Studiile de fezabilitate vor fi reunite, lunile următoare, într-un document integrat. Abia atunci vom putea discuta despre studii de trafic şi dezbateri publice", spune vicepreşedintele CJ Bihor, Mircea Mălan, unul dintre coordonatorii planului.Florin Birta

Ce e clar este că proiectanţii au încercat să folosească infrastructura deja existentă. "Sigur, Cheresigul are mai puţini navetişti decât Nojoridul, dar acolo avem deja 17 km de linie ferată care poate fi folosită. În plus, linia va deservi şi comuna Sântandrei, care este foarte populată", spune primarul Florin Birta (foto)

În ce priveşte linia prin strada Lacul Roşu, edilul afirmă că proiectul e încă în lucru. "Deocamdată nu ştim câte locuri de parcare se vor desfiinţa, unde vor fi mutate şi dacă vom face exproprieri pentru alte parcări. Vom vedea...". Municipalitatea nu prea are, însă, de ales. Primăria a renunţat la singurul amplasament pentru parcări disponibil în zonă anul trecut, când a aprobat construirea restaurantului McDonaldʼs pe un loc viran din capătul străzii, spre nemulţumirea locatarilor din vecinătate.

"Tehnic erMarius Ionaşcua imposibil"

Unul dintre autorii SF-urilor, inginerul Marius Ionaşcu (foto), spune că proiectanţii au încercat să reducă la minimum posibilul deranj. "Ne-am folosit de linia ferată existentă şi am proiectat prelungiri cu o singură linie tram-tren, pe cât posibil peste terenurile statului şi ale Primăriei", zice Ionaşcu.

Inginerul afirmă că strada Lacul Roşu a fost singura disponibilă pentru realizarea "străpungerii", deşi o eventuală prelungire a liniei din strada Olimpiadei direct în gară ar fi fost mai ieftină, iar proiectarea tram-trenului pe strada Transilvaniei ar fi deservit o zonă populată, în prezent lipsită de tramvai. 

"Tehnic era imposibil să prelungim linia din Olimpiadei, pentru că acolo vor fi amenajate pasajele subterane din faţa gării. La fel, ca să ducem linia pe strada Transilvaniei, ar fi trebuit să spargem mai multe parcări decât pe Lacu Roşu, dar şi să se demoleze un bloc din Ştefan cel Mare pentru a intra pe linia ferată", argumentează proiectantul.

Tram-trenul din Lacul Roşu

Potrivit lui Ionaşcu, linia din Lacul Roşu a fost gândită ca să deranjeze cât mai puţin. "Ca să nu fie desfiinţate de tot, locurile de parcare, acum perpendiculare pe axul drumului, vor fi puse paralel. Linia de tram-tren va trece printre parcări şi spaţiul verde, având pe laturi garduri de protecţie, pentru că va înainta pe contrasens cu maşinile, şi va ieşi în Bulevardul Ştefan cel Mare după ce trece pe la marginea părculeţului dintre spălătoria auto şi restaurantul Mc Donaldʼs", explică el. În plus, tram-trenul va avea o staţie în zona Bisericii Albastre, pentru a deservi şi locuitorii zonei.

Deocamdată, nimeni nu ştie concret câte parcări, spaţii verzi şi imobile vor fi afectate. "Asta se va decide în cadrul proiectului mare", spune Ionaşcu. Pentru iniţiatorii planului de peste 200 milioane euro, acestea sunt doar amănunte. Pentru riverani, însă, e o problemă năucitoare. Ca şi cum ar fi loviţi de tram-tren...

Parcări Oradea strada lacul roşu


PROIECT SECRET
"Nu ne explică"

Proiectul tram-tren a dat apă la moară opoziţiei PSD, care, deşi l-a votat atât în Consiliul Local, cât şi în Consiliul Judeţean, ulterior a ridicat obiecţiuni.

Adrian MadarConsilierul municipal Adrian Madar (foto) a sancţionat vineri secretomania cu privire la proiect. "De ce nu discută Primăria aceste proiecte cu oamenii? Se lucrează la ele de 2 ani, în urmă cu 6 luni directorul OTL a discutat cu presa din Bucureşti despre tram-tren, dar nouă nu ne spune nimeni nimic", a zis Madar, într-o conferinţă de presă la sediul PSD.

El a întrebat şi dacă la baza proiectului stau studii de circulaţie care să justifice soluţiile alese şi câţi pasageri estimează Primăria că va atrage pentru direcţiile de Cheresig sau Aeroport. De asemenea, s-a arătat nedumerit că SF-ul pentru prelungirea liniei de tramvai până în Borş a fost făcut de Primărie, în timp ce "străpungerea" din Lacul Roşu a fost proiectată de CJ. "De ce nu ne explică PNL Bihor de ce este necesară linie de tram-tren pe strada Lacul Roşu?", a mai întrebat PSD-istul.


VOCEA STRĂZII
Ce părere aveţi despre proiectul de realizare a unei reţele de tram-tren în Oradea şi Zona Metropolitană?

Îmi place ideea, noroc cu acest primar gospodar. Ar fi bine să fie cât mai multe sate conectate cu Oradea în acest fel.

Elisabeth Martha

Mi se pare o idee bună. Singurul traseu fără sens cred că este cel care duce spre Aeroportul nostru, mort şi părăsit.

Sebestyen Norbert

Ideea este bună, dar trebuie analizat de unde vin oamenii care lucrează în Oradea. Pe direcţiile Leş, Oşorhei, Biharia ar fi nevoie mai mare.

Ilie Florenţiu

De ce nu are Primăria o soluţie de transport mai bună pentru cartierul orădean Podgoria? Cred că altele trebuiau să fie priorităţile.

Nik

De ce ai investi 200 milioane de lei în asta, când de banii ăştia poţi cumpăra o droaie de autobuze lungi, chiar electrice?

Adrian Tocaci

Aş zice că e ok, dar să vedem punerea în folosinţă. OTL are o problemă şi acum, garniturile vin greu şi nu sunt suficiente.

Daniela Alb

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!