DNA Oradea l-a trimis în judecată pe administratorul firmei care a furnizat angiograful recondiţionat, luat ca nou de Spitalul Judeţean şi plătit apoi de Primăria Oradea cu 2,4 milioane lei, bani proveniți dintr-un proiect european. Procurorii anticorupție susţin că reprezentanții municipailității nu ar fi ştiut că au luat un aparat recondiţionat la preţ de nou și vor să recupereze de la firmă banii care nu au putut fi decontați din fonduri europene.

Potrivit unui comunicat transmis de Biroul de presă al DNA, firma S&T Medtech SRL (fosta Gadagroup România SRL), precum şi administratorul societăţii au fost inculpaţi pentru participație improprie la infracțiunea de folosire sau prezentare cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene. 

Prezentat ca nou, dar recondiționat

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut, în esență, că în cursul anului 2013, în cadrul implementării proiectului „Centrul Euroregional de Intervenție Cardio-Vasculară Invazivă Viva Anima”, administratorul SC S&T Medtech SRL, Octavian Constantin Netcu, ca furnizor, ar fi furnizat Primăriei Oradea şi asociaţiei câştigătoare la licitaţia pentru achiziţionarea echipamentului medical "Angiograf mixt cardiovascular", documente în care aparatul era prezentat ca fiind nou, cu toate că în realitate acesta era recondiţionat, având componente reciclate în proporție de 20-30%.

"Precizăm că, în manualul de implementare a proiectului, era prevăzut, printre altele, că poate fi rambursat doar costul echipamentelor noi, achiziționarea celor second-hand fiind neeligibilă", spun procurorii. 

„Fără vinovăție”

Ulterior, reprezentanții Primăriei Oradea au depus mai departe documentele respective la Autoritatea Contractantă, care a decontat pe nedrept contravaloarea echipamentului, 2.470.462 lei, fără TVA. Conform procurorilor, administraţia locală a acţionat fără vinovăţie, neştiind că documentele sunt false. 

Anchetatorii mai susţin în comunicat că au dispus măsuri asigurătorii faţă de Netcu şi firma pe care o administrează, pentru recuperarea pagubei şi că Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației s-a constituit parte civilă în cauză cu suma decontată. 

Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Bihor cu propunere de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză. 

Centru euroregional cu scandal

După cum BIHOREANUL a mai scris, Centrul euroregional de intervenţie cardio-vasculară minim invazivă Viva Anima a fost amenajat în primăvara anului 2013, în incinta Spitalului Judeţean, din fonduri europene, în baza unui proiect transfrontalier al Primăriei Oradea în colaborare cu Universitatea din Debreţin.

98% din investiţia de 2 milioane euro a fost asigurată din fonduri UE, iar 36.000 euro de municipalitate. Proiectul a fost licitat la pachet - proiectare, lucrări şi dotări -, lucrarea fiind atribuită, pentru 6,4 milioane lei, asocierii dintre firmele Tehno Plus Medical şi VFI Madica SRL.

Clinica a fost dotată, printre altele, şi cu un angiograf, aparat de înaltă performanţă utilizat pentru radiografierea vaselor sanguine, pentru care Primăria Oradea a plătit 2,4 milioane lei şi despre care, la câteva luni după inaugurare, au apărut informaţii că ar fi de fapt second-hand, lucru interzis de normativele europene când e vorba de achiziţii cu fonduri nerambursabile şi care ar fi dus la returnarea fondurilor primite. 

Bănuielile cu privire la corectitudinea achiziţiei au fost alimentate şi de faptul că, spre deosebire de alte licitaţii, cea pentru cumpărarea angiografului nu fusese anunţată pe site-ul Primăriei, iar contractul semnat cu cele două firme din Bucureşti a fost publicat abia după ce a fost solicitat de presă. 

Au apărat achiziția

Reprezentanţii municipalităţii, dar şi firmele din asocierea câştigătoare au negat că ar fi ştiut despre faptul că angiograful conţine piese reciclate, susţinând că furnizorul, care e distribuitor Philips în România, nu a comunicat acest lucru. 

Încercând să aplaneze scandalul, conducerea Spitalului Judeţean a organizat chiar şi o conferinţă de presă, în care a ţinut să înlăture suspiciunile ce planau asupra achiziţiei, prezentând acte trimise de producătorul angiografului, în care se arăta că, în baza unei directive UE pentru încurajarea revalorificării materialelor refolosibile, compania a utilizat carcase şi sisteme de prindere recuperate de la alte echipamente şi recondiţionate, însă piesele esenţiale, adică electronicele, erau noi. Toate aceste argumente nu au ținut, însă, în fața procurorilor DNA.

Cercetați și exonerați

Contactat de BIHOREANUL, fostul și actualul manager al Spitalului Județean, dr. Gheorghe Carp, a declarat că procurorii DNA au cercetat și reprezentanți ai Primăriei și unității medicale, exonerându-i însă de răspundere. „DNA a dat o ordonanță de clasare față de mine, în calitate de manager al spitalului, Mircea Mălan, care îndeplinea funcția de viceprimar al municipiului, și Marius Moș, șeful Direcției de Management al Proiectelor cu Finanțare Internațională din Primărie”, a spus Carp.

Acesta a precizat că motivul renunțării la acuzații a fost faptul că „problemele privind echipamentul au fost între producător (n.r. - Phillips) și distribuitor (n.r. - Gadagroup)”, fără ca acestea să fi fost cunoscute de beneficiari.

De asemenea, managerul a confirmat că prețul angiografului a fost decontat integral din fonduri europene.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!