Lucrările de construcție pentru extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri al Aeroportului din Oradea avansează într-un ritm susținut, fiind forați toți cei 180 piloți pe care vor fi montați stâlpii de susținere metalici ai noii clădiri.

Mai mult, aproape o treime din acești stâlpi au și fost montați, a informat administrația județeană.

Începe și „învelirea” terminalului

„30% din stâlpii de susținere au fost deja montați, iar în paralel se montează grinzile metalice și elemente de rigidizare a structurii. Lucrările sunt mai avansate înspre Oradea și spre pista aeroportului. Din această săptămână se trece la fixarea stâlpilor înspre terminalul vechi și se vor începe lucrările de montaj ale învelitoarei. Până la sfârșitul lunii august, toată structura noului terminal va fi montată și se va trece la lucrările de compartimentare în interior și la conectarea la utilități”, a transmis președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, printr-un comunicat dat publicității luni.

Lucrările de construcție au început în ultima săptămână a lunii iunie și vizează extinderea de la 2.925 mp la 12.500 mp a clădirii terminalului 1 (cel nou) atât spre pistă, cât și spre Oradea și spre Nojorid, pentru a putea procesa 400 de pasageri/oră pe fiecare dintre cele 4 fluxuri plecări interne/externe și sosiri interne/externe, dimensionarea fiind gândită și în perspectiva aderării României la Spațiul Schengen, fluxul intern devenind atunci flux Schengen.

Noile construcții se vor dezvolta preponderent la parter, având în unele zone și etaj/mezanin. Se vor realiza, de asemenea, spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă.

Investiția mai prevede extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, a personalului și a utilajelor aeroportuare, extinderea drumului de acces și a parcării (capacitate de 320 de locuri), achiziția unui echipament de degivrare pentru perioadele cu temperaturi scăzute și alte lucrări conexe.

Totodată, Aeroportul Oradea își va spori eficiența energetică prin implementarea unui sistem de încălzire pe bază de apă geotermală și a unei centrale electrice fotovoltaice. Valoarea totală a lucrărilor este de 177,586 milioane lei, fără TVA, finanțarea fiind din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare, iar lucrările sunt executate de asocierea firmelor SSAB SA (Bacău), Bemel SRL (Constanța) și ACA ZOORK SRL (Iași).

Pe perioada de execuție a lucrărilor, de 6 luni, Aeroportul va rămâne deschis.

Pasagerii vor fi deserviți în terminalul nr. 2 (vechi), a cărui capacitate a fost mărită prin amenajarea de către antreprenorul general a unor spații temporare pentru fluxurile de sosire.

Pasagerii au la dispoziție 200 de locuri de parcare în Centrul Comercial ERA Shopping Park și curse directe operate de compania de transport public local OTL, de la parcarea ERA la Aeroportul Oradea. Aceste servicii sunt gratuite pentru pasageri.

Încă două proiecte, în paralel

Simultan cu extinderea și eficientizarea energetică a terminalului pentru pasageri, Aeroportul din Oradea derulează încă alte două proiecte importante finanțate cu fonduri europene, unul pentru prelungirea pistei, iar celălalt pentru creșterea gradului de siguranță și securitate aeroportuară.

Acesta din urmă, în valoare de 72 milioane lei, prevede între altele construirea unui gard perimetral inteligent cu o lungime de 9.200 metri şi o înălţime de 2,5 metri, echipat cu senzori acustici de mişcare apți să depisteze apropierea unei persoane de la 5 metri, a unui vehicul de la 10 metri, iar o eventuală săpătură de la 20 metri.

Prin același proiect, Aeroportul va avea şi un drum perimetral care va fi utilizat atât de către personalul de pază, cât şi de cel pentru intervenţii (SRI, ISU, Ambulanță) şi pentru mentenanţă. Drumul va avea o lăţime de 3,5 metri şi va fi construit pentru a permite traficul greu, în condiţiile în care există autospeciale pentru stingerea incendiilor a căror greutate atinge şi 30 de tone.

În ce privește prelungirea pistei de aterizare/decolare, aceasta va fi adusă de la 2.100 la 2.500 prin prelungirea către Nojorid, în baza unui proiect de 23 milioane euro plus TVA. În cadrul acestuia, Aeroportul va realiza și un sistem de iluminare și semnalizare ce va permite aterizarea, chiar și în condiții de ceață densă, dinspre Nojorid.

De notat că toate aceste proiecte trebuie finalizate până la finele acestui an, când se termină și finanțarea cu fonduri europene, ulterior acestea nemaifiind disponibile pentru lucrări la aeroporturi.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!