Firma Erbașu Construcții, care în toamna anului trecut a câștigat cea mai recentă licitație pentru realizarea tronsonului de 26,53 kilometri al Autostrăzii Transilvania între Suplacu de Barcău și Chiribiș, face o demonstrație de forță.
Pe viitorul șantier a început deplasarea a peste o sută de containere-birouri, a circa 300 de utilaje șenilate și construirea unei stații de betoane și a uneia de asfalt. Antreprenorul lucrează la proiectare și estimează să înceapă construcția propriu-zisă în această toamnă.
Se mișcă
O filmare de peste 10 minute realizată din dronă de Marin Marian, un cunoscut pasionat al lucrărilor de infrastructură din România, a fost postată pe YouTube și Facebook, arătând organizarea de șantier a firmei Erbașu Construcții.
În imaginile surprinse de la capătul dinspre DN 19E al tronsonului de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vede traseul acestuia așa cum a fost lăsat în urmă cu mai bine de un deceniu de compania americană Bechtel, căreia Guvernul Ponta i-a reziliat contractul, dar și zeci de utilaje deja mobilizate pe șantier.
„Operațiuni pregătitoare”
Contactat de BIHOREANUL, Călin Roman, director în cadrul grupului Erbașu, a declarat că angajații firmei pregătesc viitorul șantier, până la deschiderea lui lucrându-se la proiectare: „Noi suntem în etapa de proiectare, așadar putem face doar operațiuni pregătitoare. Cea mai vizibilă este organizarea de șantier, care într-adevăr implică o desfășurare de forțe destul de mare. Pregătim locul unde vor fi birourile managementului de șantier, în peste 100 de containere, montarea unui laborator, precum și montarea la fața locului a unei stații de betoane și a unei stații de asfalt”.
Potrivit directorului, „treptat se transportă pe șantier și utilajele, vor fi 300 de utilaje șenilate (n.r. - buldoexcavatoare, buldozere, excavatoare și macarale), iar după începerea lucrărilor, pe lângă operatorii acestor utilaje vor mai lucra pe șantier alte 400 - 500 de persoane”.
În ce privește începerea propriu-zisă a lucrărilor, aceasta este estimată pentru la toamnă, când CNAIR trebuie să emită ordinul în acest sens.
În 24 de luni
Erbașu Construcții a câștigat licitația pentru construirea celor 26,53 km ai autostrăzii între Suplacu de Barcău și Chiribiș în toamna anului trecut, contractul fiind semnat în noiembrie, însă de atunci nu s-a întâmplat nimic până în această primăvară, deoarece firma turcească Nurol contestase rezultatul procedurii și chiar a deschis un proces împotriva CNAIR, la care a renunțat doar în aprilie 2024.
Pentru această lucrare, Erbașu Construcții ar urma să fie plătită cu 884,12 milioane lei (plus TVA), mult peste suma de 524,956 milioane lei cu care câștigase licitația organizată de CNAIR în 2021, dar care a fost anulată.
De nicăieri spre nicăieri
Chiar dacă Erbașu Construcții va finaliza cei 26,53 km în termenul contractual de 24 luni (care a început să curgă din primăvară, când a primit ordinul de proiectare), tronsonul Suplacu de Barcău - Chiribiș nu va folosi la nimic, iar asta fiindcă nu va lega niciun oraș și niciun nod rutier.
Tronsonul spre Borș, adică Chiribiș - Biharia, de 28,55 km, a fost adjudecat la licitație de asocierea Precon Transilvania - Citadina 98 Galați contra sumei de 785,21 milioane lei, dar CNAIR nu a semnat contractul decât în primăvara acestui an, după care a dat ordinul de începere a lucrărilor abia pentru luna mai a anului... viitor.
CNAIR motivează acest lucru prin faptul că pentru acest tronson dintre Chiribiș - Biharia mai este înregistrat un contract, cu asocierea de firme Trameco, Drumuri Bihor (ambele tot din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București), pe care, culmea, l-a reziliat în 2022, pe motiv că acestea nu s-ar fi încadrat în contract.
Concret, constructorii au cerut suplimentarea contractului de 326 milioane lei, justificând că o expertiză independentă indică necesitatea unor lucrări nespecificate în caietul de sarcini, dar absolut necesare. Culmea este că deși a sancționat constructorii și le-a anulat contractul, CNAIR a inclus respectivele lucrări suplimentare în caietul de sarcini al noii licitații, recunoscând implicit necesitatea lor.
În ce privește celălalt capăt al tronsonului Chiribiș - Suplacu de Barcău, spre Zalău, turcii de la Nurol au executat doar 10 km din lotul care trebuia să ducă până la Zalău.