CNAIR a ordonat începerea lucrărilor pentru construirea celor 28,55 kilometri ai tronsonului dintre Chiribiș și Biharia al Autostrăzii Transilvania abia de anul viitor, la aproape doi ani după ce o asociere condusă de firma orădeană Precon Transilvania a câștigat licitația organizată de Companie în acest scop și la un an după semnarea contractului. Un fost secretar de stat din Ministerul Transporturilor îl acuză pe actualul ministru Sorin Grinceanu că „a blocat cinic” lotul din Bihor.

După un an

CNAIR a emis ordinul de începere a contractului pentru lotul Chiribiș - Biharia abia cu data de „mai 2025”, practic la doi ani de la câștigarea licitației și la un an după semnarea contractului, a anunțat site-ul economedia.ro, citându-l pe fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma.

„Este o situație fără precedent prin care Ministerul Transporturilor și CNAIR mai pun încă un an de întârziere pentru lotul Chiribiș – Biharia”, comentează jurnaliștii, amintind că semnarea contractului dintre CNAIR și asocierea de firme care a câștigat licitația a avut loc doar în luna aprilie a acestui an, la aproape un an după finalizarea procedurii, în iunie 2023.

„Mizerabil până la capăt. Sorin Grindeanu blochează cinic încă de un an Autostrada Transilvania în județul Bihor (...) Grindeanu sabotează cu bună știință Autostrada A3 Transilvania”, a mai spus fostul secretar de stat Horațiu Cosma.

„Nu poți avea două contracte”

Inițial, surse din CNAIR au afirmat că informația privind ordinul de începere a lucrărilor abia din „mai 2025” ar fi fost rezultatul unei erori materiale, deoarece un asemenea ordin se emite de obicei după semnarea contractului cu valabilitate imediată, nu peste un an, ca în acest caz.

Contactat de BIHOREANUL, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a clarificat însă că nu este vorba despre nicio eroare materială și că ordinul de începere a lucrărilor va fi valabil doar din luna mai a anului viitor.

Motivul, potrivit acestuia, este că „practic, avem două contracte pentru aceeași lucrare, și trebuie soluționat un proces pentru rezilierea contractului anterior. Nu poți avea două ordine de începere a lucrărilor pentru două contracte diferite în același timp pentru aceeași lucrare”.

Concret, deși luna trecută a fost semnat contractul dintre CNAIR și asocierea Precon (firmă controlată de Beneamin Rus, patronul grupului Selina) - Citadina, pe rolul Curții de Apel București se află un proces prin care este contestată decizia de reziliere de către CNAIR, în 2022, a unui contract anterior, încheiat în 2020 cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor (ambele tot din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București).

Contactat de BIHOREANUL, un reprezentant al Precon Transilvania a criticat decizia CNAIR, care întârzie nejustificat derularea lucrărilor, punând în relație două contracte care nu au legătură. „Nu se poate condiționa semnarea unui contract cu o asociere de firme și emiterea ordinului de începere a lucrărilor de existența unui contract reziliat cu alte firme. Vom cere clarificări CNAIR și probabil se va ajunge la un nou proces”, a spus reprezentantul Precon.

Câștigător ținut în șah

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, asocierea firmelor Precon Transilvania din Oradea, controlată de proprietarul grupului Selina, Beneamin Rus, și Citadina 98 din Galați a câștigat licitația organizată de CNAIR pentru lotul Chiribiș - Biharia încă în vara anului trecut, însă Compania a tergiversat semnarea contractului cu toate că rezultatul procedurii a fost validat atât de către Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, cât și, apoi, de către Curtea de Apel București, după ce unul dintre competitori formulase o contestație, iar ulterior s-a adresat și justiției.

Deși în baza hotărâri judecătorești CNAIR a fost obligată să semneze contractul cu Precon - Citadina încă din noiembrie 2023, Compania nu s-a conformat, iar în luna februarie a acestui an ministrul Sorin Grindeanu chiar declara public că vina ar aparține firmei locale, care nu ar fi trimis Companiei documentația necesară.

În 24 de luni

Potrivit contractului dintre CNAIR și asocierea de firme Precon - Citadina, semnat abia la mijlocul lunii trecute, constructorii trebuie să predea lucrările finalizate între Chiribiș și Biharia în 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, având la dispoziție, după acest act, o perioadă de 6 luni pentru proiectare și de 18 luni pentru execuție.

Valoarea contractului pentru construirea celor 28,55 km ai acestui lot este de 785,215 milioane lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind fondurile europene asigurate prin Programul Transport 2021-2027. Pe traseu vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje.

Anterior, mai multe contracte au fost reziliate de fosta CNADNR, începând cu cel încheiat în 2004 cu americanii de la Bechtel, și de actuala CNAIR, ultimul în 2021, cu o asociere a firmelor din grupul Selina, cărora li s-a reproșat că au cerut suplimentarea valorii contractului de 326 milioane lei, pe motiv că, așa cum arătase o expertiză, erau necesare lucrări de consolidare a solului. Culmea e că deși odată cu rezilierea contractului cu asocierea condusă de Trameco aceasta a fost și penalizată de CNAIR cu 4,6 milioane lei, în final a introdus în caietul de sarcini lucrările suplimentare despre care antreprenorul arăta că erau absolut necesare.

Pe de altă parte, este de menționat că pentru celălalt lot al A3 din Bihor, dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău, CNAIR a ordonat începerea lucrărilor în 15 martie, contractul pentru cei 26 km fiind câștigat de Erbașu Construcții.

Vezi mai jos cum arată locul unde ar fi trebuit să fie autostrada, între Chiribiș și Suplacu de Barcău. Video: Marin Marian

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!