Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a dat dreptate asocierii dintre firma orădeană Precon Transilvania, controlată de Beneamin Rus, și cea gălățeană Citadina 98, care au acuzat CNAIR că, deși în vara anului trecut a câștigat licitația pentru construirea celor 28,55 km ai Autostrăzii Transilvania, a refuzat semnarea contractului.

CNAIR este obligată acum să facă acest lucru, în condițiile în care ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, acuzase firmele că tocmai ele sunt cele care „blochează” proiectul.

În 10 zile

CNSC a emis decizia de obligare a CNAIR la semnarea contractului cu Precon Transilvania - Citadina miercuri, 28 februarie, la mai bine de o jumătate de an de când asocierea celor două firme a câștigat licitația pentru lotul Chiribiș - Biharia și în condițiile în care a cerut Companiei insistent să semneze contractul, în urma refuzurilor adresându-se CNSC în luna ianuarie a acestui an.

În urma deciziei CNSC, CNAIR trebuie să semneze contractul în cel mult 10 zile, singura modalitate de a nu face acest lucru fiind un eventual apel la justiție, prin atacarea ei la Curtea de Apel București, a relatat site-ul economedia.ro.

Grindeanu, în ofsaid

Decizia CNSC, adoptată în urma solicitării asocierii Precon – Citadina, survine după ce la mijlocul lunii februarie, într-o conferință de presă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, acuzase firmele că „blochează” proiectul prin refuzul de a semna contractul.Nu se poate așa ceva. De doi ani și ceva, e șoarecele și pisica. De ce blochezi în acest moment un proiect extrem de important?”, a spus, retoric, Grindeanu.

Ca reacție la acuzele acestuia, Precon Transilvania a arătat printr-un comunicat de presă că, dimpotrivă, CNAIR a tergiversat și a refuzat semnarea contractului, prezentând inclusiv date privind corespondența cu CNAIR prin care a solicitat în mod repetat încheierea documentului. În acest sens, reiterăm dorința noastră de a semna acest contract cât de repede posibil, fiecare zi de întârziere în începerea proiectării și executării acestuia generând pierderi însemnate companiilor implicate în executarea obiectivului”, a transmis constructorul.

CNAIR, cu musca pe căciulă

Un fost secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Horațiu Moldovan, citat de economedia.ro, a afirmat că de fapt CNAIR „trage de timp încercând să închidă vechile litigii cu Selina/Trameco (Beneamin Rus)”.

Este vorba despre un proces intentat CNAIR de asocierea firmelor din grupul Selina cu una din Slovacia (Vahostav SK) și una din București (East Water Drillings), care câștigaseră precedenta licitație pentru același lot Chiribiș - Biharia în 2020, dar CNAIR i-a reziliat contractul de 326 milioane lei și i-a aplicat o penalizare de 4,6 milioane lei, motivând că antreprenorul a cerut suplimentarea lui pe baza unor expertize ce arătau că erau necesare lucrări suplimentare de consolidare a terenului, neprevăzute în caietul de sarcini.

Culmea este că la următoarea licitație, cea câștigată de Precon - Citadina, în caietul de sarcini au fost prevăzute respectivele lucrări, așadar CNAIR a recunoscut implicit necesitatea lor. De altfel, ultima licitație a fost încheiată pentru prețul de 785,21 milioane lei, mult peste cel cerut de asocierea care câștigase contractul în 2020.

Potrivit condițiilor impuse la ultima licitație, constructorii ar trebui să finalizeze lucrările pe lotul Chiribiș - Biharia în 24 de luni. Până în prezent, prin refuzul CNAIR de a semna contractul s-au pierdut 9 luni.

Demisia!

În ziua în care CNSC a dat dreptate asocierii Precon - Citadina, USR Bihor a cerut demisia ministrului Transporturilor, acuzându-l pe Sorin Grindeanu de „șantajarea constructorului” Beneamin Rus.

Faptele sunt clare: Sorin Grindeanu refuză de șase luni să semneze contractul pentru un tronson de 30 km de autostradă în județul Bihor, încălcând astfel orice principiu de bună guvernare și responsabilitate față de cetățenii acestei țări. Mai grav, Grindeanu îl șantajează pe constructor că va semna contractul dacă acesta renunță la niște procese intentate anterior”, a transmis USR Bihor, adăugând că „prin șantajarea constructorului, ministrul Transporturilor pune interesele politice ale PSD înaintea nevoilor reale ale României de a avea o infrastructură modernă, care să contribuie la dezvoltarea economică și socială a națiunii”.

În mod ironic, un fost ministru USR-ist al Transporturilor, Cătălin Drulă, a cerut în timpul mandatului său rezilierea contractului cu asocierea firmelor lui Beneamin Rus tocmai pentru că acestea au indicat necesitatea unor lucrări suplimentare la reluarea construirii lotului Chiribiș - Biharia.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!