Aşa cum am mai arătat, la sfârşitul lunii iunie a fost publicată în Monitorul Oficial o ordonanţă de urgenţă prin care se modifică semnificativ prevederile codului rutier.

Modificări importante au fost aduse şi cu privire la suspendarea dreptului de a conduce dacă fapta a fost urmărită ca infracţiune, însă procurorul a dispus clasarea cauzei, situaţie la care am să mă refer aici.

Astfel, dacă l-a începutul anului 2022 aceste sancţiuni au fost mărite substanţial, dispunându-se, de regulă, suspendarea permisului pentru 6 luni în aproape toate situaţiile, noua legislaţie "îndulceşte" aceste sancţiuni, readucându-le în limite mai normale.

În concret, conform noii legislaţii, se va dispune suspendarea dreptului de a conduce în cazul în care fapta este urmărită ca infracţiune prin aplicarea unei "majorări" de 30 de zile faţă de sancţiunea care ar fi fost dispusă dacă fapta era sancţionată drept contravenţie. Astfel, dacă sancţiunea contravenţională era de 30 de zile, suspendarea va fi de 60 de zile, în cazul celei de 60 de zile se va "sta" 90 de zile, la 90 se "stă" 120, iar la 120 se "stă" 150 de zile.

În cazul în care fapta a avut drept consecinţă decesul sau vătămarea unei persoane şi în cauză nu se pronunţă o soluţie de condamnare, suspendarea este de 180 de zile. Trebuie menţionat că în aceste situaţii, dacă se pronunţă o soluţie de condamnare, judecătorul poate dispune interdicţia de a conduce pe o perioadă de până la 10 ani. Dacă nu dispune o astfel de interdicţie, însă pronunţă o hotărâre de condamnare, permisul persoanei condamnate se anulează, iar aceasta nu poate obţine alt permis mai devreme de un an.

Sancţiunile sunt dispuse prin dispoziţie a şefului Poliţiei rutiere, care se comunică persoanei vizate. Trebuie să precizăm că aceste dispoziţii reprezintă o lege mai favorabilă şi urmează să se aplice, aşadar, şi faptelor comise înainte de intrarea noii legi în vigoare.

Deşi la o primă vedere sancţiunile par mici, în realitate acestea se aplică în multe situaţii absurde. Spre exemplu, dacă un conducător auto "atinge" o persoană, iar aceasta nu are nevoie de îngrijiri medicale, fapta va fi urmărită ca infracţiune, deşi legea cere să existe minimum 90 de zile de îngrijiri medicale pentru victimă pentru ca fapta să constituie infracţiune. În practică, sunt mii de dosare de acest gen.

După ce se dispune previzibila soluţia de clasare, şoferul respectiv va "sta" 180 de zile, deşi fapta nu a fost şi nu putea să fie infracţiune. În plus, ca absurdul să fie complet, fapta poate să nu fie nici contravenţie, dacă "atingerea" nu s-a produs ca urmare a încălcării unei reguli de circulaţie care să fie prevăzută drept contravenţie.

Iată, deci, cum se poate aplica în România o sancţiune chiar dacă nu se comite nicio infracţiune sau contravenţie...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!