Unul dintre cele mai scumpe şi importante proiecte de infrastructură ale României (2 miliarde euro), cel pentru electrificarea şi reabilitarea căii ferate Cluj Napoca - Episcopia Bihor (166,5 km), cu finanţarea asigurată din PNRR, nu va fi finalizat la termen.

Pornite în 1 ianuarie 2023, lucrările sunt într-un stadiu catastrofal. Conform celei mai recente raportări, disponibile pe site-ul CFR, pe cele patru tronsoane execuţia e următoarea: Cluj - Aghireş (30,41 km) - doar 18,91%; Aghireş - Poieni (36,53 km) - 25,93%; Poieni - Aleşd (52,74 km) - 12,54%; Aleşd - Episcopia Bihor (46,74 km) - 15,81%.

O recentă filmare din dronă a Asociaţiei Pro Infrastructura arată că lucrările sunt, de fapt, într-un stadiu incipient, deşi deja au trecut 26 de luni de la începerea lor (ianuarie 2023) şi au mai rămas doar 18 până la termenul de finalizare (august 2026). Pe grafic, stadiul de execuţie global, cumulat pe toate cele patru tronsoane, trebuia să fie nu de 18,29%, cum e acum, ci să fi depăşit 60%. 

Este inimaginabil ca întârzierea, uriaşă, să fie recuperată, consecinţa fiind că lucrările rămase de executat nu vor fi decontate din PNRR, ci vor trebui finalizate cu bani de la CFR. Dar cum aceştia nu există, va trebui să-i dea bugetul de stat. Şi cum nici Guvernul nu-i are, vor trebui făcute noi împrumuturi. Pe scurt, nu trebuie să fii mare specialist ca să înţelegi că între Oradea şi Cluj nu va exista transport feroviar ani mulţi de acum încolo, dar nici că, dacă lucrurile nu s-au mişcat când fondurile erau gratis de la UE, nu se vor accelera când acestea nu vor mai fi disponibile.

De ce "merge" proiectul, practic, pe loc? În niciun caz nu pentru că firmele de construcţii nu ar vrea să lucreze. Dimpotrivă, au tot interesul s-o facă, ca să facă bani. Explicaţia e alta, şi anume că beneficiarul, CFR, n-a fost în stare nici să termine exproprierile, nici să obţină autorizaţiile de construire pentru toate lucrările. În subordinea cui e CFR? A Ministerului Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, cel care, anul trecut, în campanie, tăia panglici prin Oradea, la lucrări pentru care nu avea niciun merit, dar care de atunci, după ce Partidul s-a văzut cu sacii-n căruţă, tot la guvernare, iar el personal bine-mersi, tot ministru, nu s-a mai arătat pe aici. 

Scandalos e că situaţia îi lasă indiferenţi pe cei 14 senatori şi deputaţi de Bihor de la PSD, PNL, UDMR, AUR, SOS, POT şi UDSCR, nici unul necatadicsind să-l ia la întrebări pe Grindeanu despre dezastrul pe care îl patronează. Toţi par mulţumiţi că, la rându-le, au în faţă un mandat de prosperitate personală şi se gândesc cel mult la alegerile care urmează. 

Bihorenii sunt reprezentaţi de 14 parlamentari care nu dau doi bani pe un proiect de 2 miliarde de euro şi cărora li se fâlfâie că judeţul va fi rupt, din punct de vedere feroviar, şi de ţară, şi de Europa, cu consecinţele economice aferente. Nesimţire, iată, şi la putere, şi în opoziţie!

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!