Dimineața, când merge la lucru, Dan încalță o pereche de cizme de gumă, ca să poată trece prin noroaiele ce acoperă strada lui. Când ajunge la mașina parcată pe strada principală, își ia încălțămintea „bună” pe care o duce în mână. „Degeaba am garaj, nu pot ajunge la el din cauza săpăturilor, iar dacă merg pe jos tot mă murdăresc”, povestește bărbatul.

21 de artere din zona centrală a Oradiei s-au umplut de noroaie pe fondul lucrărilor de înlocuire a rețelelor de apă și canalizare. Și așa vor rămâne până la vară!

„Nu ai pe unde să ocolești” 

Locuitorii de pe Coziei, General Leonard Mociulschi, Mimozei, Moților, Ion Vidu, Alexandru Vaida Voevod, Bacăului ș.a. se luptă cu noroaiele de la primele ploi de toamnă. Asocierea de firme condusă de Leko Construct a început în primăvară înlocuirea rețelelor de apă și canalizare de pe 21 de artere. Cum termenul de finalizare a lucrărilor de 5 milioane euro este luna iunie a anului viitor, riveranii sunt disperați. „Efectiv nu ai pe unde să ocolești ca să nu intri în noroi. Nu mai există trotuar, nu există drum, nu există nimic”, spune Dan Iovan (foto), unul dintre locuitorii străzii Coziei.

Având în vedere săpăturile, majoritatea riveranilor sunt obligați să-și lase mașinile pe străzile adiacente. „Cu garaj în curte, am fost obligat să parchez pe Armatei Române, pentru că nu puteam ajunge cu mașina acasă. Odată am uitat să îmi prelungesc parcarea, așa că am mai luat și amendă”, spune omul, supărat.

De altfel, începând din toamnă, pe o parte dintre străzi nu intră nici măcar mașinile RER Vest, ca să nu rămână împotmolite. „Gunoiul îl ducem la colțul străzii, unde e asfalt, că altfel nu-l ridică”, spune Florica Onaca.

ȘANTIER” ULTRACENTRAL. Primarul Florin Birta recunoaște că starea celor 21 de străzi din centru e departe de ceea ce ar trebui să fie, chiar și în condiții de șantier: „Până în primăvară, accesul în aceste străzi va fi mai dificil și în condiții puțin mai delicate, dar la vară vor arăta, cu siguranță, de nivelul orașului Oradea

Șantier cu probleme

În mâlul ce acoperă străzile se aventurează doar camioanele constructorilor, pentru a evacua pământul din săpături. Având în vedere bălțile care s-au format, casele sunt stropite cu noroi până la geamuri. „Ultima dată mi-au descărcat pietrișul pe trotuar până aproape sub geam. Nu mai putea nimeni trece”, povestește Maria Cireac de pe strada Mimozei. Străzile sunt impracticabile. „Odată a trebuit să rog un muncitor să mă treacă peste noroaie”, spune femeia, jenată.

Oamenii sunt cu atât mai supărați cu cât, inevitabil, șantierul provoacă incidente. Constructorii mai rup vechile conducte sau racorduri de apă. „A trebuit să scot apa din beci cu o pompă, ca să nu mi se umple casa de igrasie”, relatează o riverană.

Miercurea trecută, bătrânul Ludovic Pako (foto) nu avea apă rece de trei zile. „Mi-au rupt din greșeală racordul de la stradă și nu l-au refăcut nici astăzi. Noroc că nu m-am debranșat de la Termoficare, așa cum mi-a cerut Primăria, că altfel n-aș avea apă deloc”, spune bărbatul. Nu și-a tras gaz pentru că investițiile în rețeaua interioară, iar apoi factura de încălzire, sensibil mai ridicată, îi depășesc bugetul. „Din zecile de vecini, suntem patru care n-am avut bani de gaz”, zice, mâhnit.

Abandonați de Termoficare 

Riveranii sunt nemulțumiți de modul în care municipalitatea tratează problema infrastructurii din zonă. „Noroaiele ca noroaiele... E prima dată când se lucrează pe străzile astea de 60 de ani, așa că mai înțelegi. Dar să anunți oamenii de la un an la altul să treacă pe gaz, pentru că e ultima iarnă în care îi mai alimentează Termoficare, nu mi se pare normal”, se plânge un bărbat.

În retragerea sa din zona adiacentă străzii Horea, operatorul centralizat de termoficare a renunțat deja la circa 100 de consumatori din cei 230 care au fost notificați în primăvară despre intenția de sistare a serviciilor în zonele în care există rețele de gaz. 130 de gospodării vor mai fi încălzite iarna aceasta, dar de anul viitor au situația incertă. „Am făcut mari eforturi să repornim încălzirea. Avem periodic avarii și rețele rupte”, spune directorul comercial al Termoficare Oradea, Dan Crețu (foto). Și numai echipele de intervenție de la termoficare mai lipsesc de pe un șantier deja aglomerat...

„Puteau fi asfaltate” 

Contactat de BIHOREANUL, directorul Companiei de Apă Oradea, Lucian Chindlea (foto), spune că săpăturile sunt în grafic. „Noi am anunțat de la început că lucrările mari vor dura 14 luni. Știu că e un total disconfort să ținem străzile neasfaltate, dar nu era normal nici ca, după ce finalizăm câteva străzi, să turnăm asfalt, iar camioanele să treacă peste ele și să le distrugă în drum spre șantier”, spune Chindlea.

Potrivit directorului, constructorii s-au descurcat destul de bine. „Astăzi puteau fi asfaltate mai mult de jumătate dintre străzi, pentru că rețelele de apă, canalizare și gaz au fost montate, dar nu rezolvam mare lucru. Tot așa ar fi băltit apa pe străzi. Canalizarea pluvială e veche și surpată. La fiecare ploaie apa de pe burlanele caselor adună frunze și pământ de pe spațiile verzi și înfundă conductele”, susține Chindlea.

Implementate printr-un contract cu finanțare europeană prin POIM, semnat în urmă cu mai bine de 10 ani, lucrările din zona centrală, cu termen de predare în 2023, cuprind doar înlocuirea rețelelor de apă și canalizare, nu și pluvialul. „Finanțatorul nu dă bani pentru canalizarea pluvială, iar să faci structură rutieră din beton de 20 cm și asfalt de încă 10 cm în urma lucrărilor de apă și canalizare, iar apoi, peste un an, să o spargi ca să bagi și pluvialul, ar fi fost anormal”, explică directorul CAO.

Măsuri reparatorii 

Astfel, la propunerea primarului Florin Birta (foto), Consiliul Local a aprobat, pe 24 noiembrie, alocarea a 39 milioane lei pentru introducerea canalizării pluviale pe cele 21 de străzi. CAO urmează să organizeze de urgență o licitație pentru atribuirea lucrărilor, cu termen de predare în 9 luni. „Așa, vom ști că acolo avem rețele noi de apă, canalizare, canalizare pluvială și gaz, și putem asfalta, pentru că nu se va mai interveni”, spune Birta.

Primarul recunoaște deranjul provocat riveranilor. „E clar că acum se confruntă cu condiții grele. Am cerut constructorului să se asigure că străzile sunt practicabile și să pună pe ele piatră spartă”. Edilul afirmă că, după ce vor fi acoperite străzile cu piatră, oamenii nu vor mai fi obligați să-și ducă gunoiul până la asfalt. „Într-adevăr au fost câteva străzi pe care mașinile RER nu au putut intra din cauza gropilor, dar această situație va fi remediată”, promite Birta.

Mai mult, la cererea BIHOREANULUI, primarul se declară dispus să ofere riveranilor facilități de parcare. „Voi discuta cu conducerea Serviciului Parcări ca pe durata șantierului să nu aplice amenzi locuitorilor din zonă. E ceva normal”, recunoaște Birta. Deși mai normal ar fi fost să nu se ajungă în această situație, iar lucrările să fi fost sincronizate de la bun început...


DIN 2012

Trei constructori, trei eșecuri

Străzile din centrul vechi al Oradiei parcă sunt blestemate. La 10 ani de la prima licitație pentru înlocuirea rețelelor de apă și canalizare, sunt încă în săpături.

Prima a abandonat lucrările firma Selina. În 2014 patronul Beniamin Rus a denunțat contractul încheiat cu CAO în 2012, invocând complexitatea lucrărilor și scumpirea materialelor. Aceeași soartă au avut-o și contractele încheiate în decembrie 2015 cu Dondi Proiect Construcții din București și Brexxon DSS din Mureș. În 2017, firmele au renunțat la contracte, înainte să dea măcar o lovitură de târnăcop.

Atribuite în iunie 2018 orădenilor de la Instalații Montaj, lucrările au fost lăsate baltă din nou la finalul anului 2020, după ce firma a intrat în incapacitate de plată. Șantierul a fost redeschis în primăvara acestui an de asocierea Leko Construct cu Drumuri Bihor și Electro Excell Green Consulting, termenul de finalizare fiind iunie 2023. Dacă nu se întâmplă ceva peste iarnă...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!