În anul 2023, aproape 40% dintre deșeurile aruncate de orădeni au fost valorificate sau reciclate, conform datelor de bilanț prezentate miercuri de șefii Direcției Tehnice din Primărie.

Reușită record

Mai precis, anul trecut, Oradea a trimis la depozitul județean de deșeuri 56.300 de tone de deșeuri, dintre care 39.700 de tone au ajuns pe haldă, în timp ce restul au fost reciclate sau valorificate în alte forme. De asemenea, Oradea a mai trimis 14.700 de tone de deșeuri la stația de tratare mecano-biologică, unde acestea au fost sortate și deshidratate.

În total, Oradea a colectat 75.000 de tone de gunoaie, din care 18.100 de tone au fost reciclate și 12.160 de tone au fost valorificate energetic. „Procentul de reciclare este de 40%, iar obiectivul era de 60%. Eu zic că s-au făcut totuși pași mari”, a declarat directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș, miercuri, într-o conferință de presă.

Pentru că nu și-a îndeplinit obiectivul, Primăria va plăti către Administrația Fondului de Mediu o penalizare în valoare de 844.625 lei.

Merită menționat, însă, că este cea mai mică contribuție datorată de Oradea pentru că nu reciclează destul, cu excepția anului 2021, când, din cauza unui vid legislativ, nicio primărie din România n-a fost penalizată pentru neîndeplinirea țintelor europene. De pildă, în 2020, Oradea a plătit amenzi de 1,8 milioane lei, iar anul trecut de 973.000 de lei.

Urmează verificări

Îmbunătățirea rezultatelor de reciclare poate fi atinsă doar prin colectarea separată a deșeurilor, iar în acest context Primăria va continua să verifice felul în care orădenii aruncă gunoaiele, așa cum a făcut-o și în 2023.

„Campania de verificare a modului de aruncare a deșeurilor va continua, lucrăm la o procedură în acest sens, pentru că am dori să ne axăm pe o mai bună colaborare cu asociațiile de proprietari. Am avut întâlniri cu președinții de asociații, tocmai pentru că regulamentul de salubritate este acum în consultare publică, și încercăm să ne axăm pe partea de conștientizare, apoi să trecem la avertismente, amenzi”, a declarat directoarea tehnică adjunctă a Primăriei, Adina Popa (foto), în aceeași conferință de presă.

Altfel spus, Primăria caută metode prin care să-i educe pe orădenii de la blocuri, înainte de a-i amenda pentru că amestecă deșeurile.

În 2023, conform bilanțului Direcției Tehnice, 1.246 de persoane fizice din Oradea și 55 de asociații de proprietari au fost sancționate pentru că nu au aruncat deșeurile corect.

De asemenea, în acest an, Primăria continuă concursul de reciclare din școlile orădene, „10 cu felicitări”, demarat anul trecut.

Plătești cât arunci, dar cum?

Întrebați cum vor face astfel încât și orădenii de la blocuri să plătească pentru cât aruncă, un principiu economic care acum este introdus doar la casele din Oradea, reprezentanții Primăriei au admis că nu au o soluție salvatoare. La case, orădenii plătesc în funcție de volumul pubelei și de cât de des o scot în stradă, dar pentru blocuri nu s-a identificat o soluție de facturare distinctă a locatarilor din apartamente.

În prezent, niciun oraș din România nu a găsit o soluție bună pentru taxarea locatarilor de la blocuri diferit, în funcție de cantitatea sau volumul deșeurilor, deși legea prevede că acest principiu este obligatoriu în toată România. „În țara noastră, la zona de blocuri, nu există o bună practică. În schimb, am studiat modele existente în țările europene, care nu sunt foarte multe, și împreună cu operatorul de salubritate lucrăm la partea de elaborare a unui regulament pentru implementarea principiului economic «plătești cât arunci», pe care îl vom supune consultării publice”, a precizat Popa.

În așteptarea ecoinsulelor

Directoarea a mai spus că, în prezent, nici la casele din Oradea această regulă nu este respectată. „Nici în zona de case nu se plătește pentru câte deșeuri se generează, pentru că deșeurile nu mai ajung în pubele. S-a constatat că foarte multe pubele nici nu sunt citite (n.r. nu au microcipurile scanate, lucru care se petrece odată cu golirea lor) și, pentru că este imposibil să nu produci deșeu, este clar că aceste deșeuri au ajuns în altă parte, poate la containerele asociațiilor de proprietari”, a declarat directoarea tehnică adjunctă.

Primăria speră că cele 375 de ecoinsule pe care Administrația Fondului de Mediu le va cumpăra pentru Oradea, în cadrul a două proiecte finanțate prin PNRR, și unde orădenii de la blocuri ar urma să arunce deșeuri doar după scanarea unei cartele de acces, va rezolva aceste probleme, măcar parțial, pentru că aceste incinte digitalizate vor acoperi abia o treime din necesarul Oradiei, care are în prezent peste 800 de țarcuri metalice pentru deșeuri în jurul blocurilor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!