1962. Cum a apărut Piaţa Bucureşti
Odată cu industrializarea intensivă de la începutul anilor 1960, pe terenuri virane sau cu puţine construcţii din Oradea au apărut cvartale de blocuri, concepute ca nişte micro-raioane. Unul dintre primele astfel de ansambluri a fost ridicat peste drum de gara centrală, în Piaţa Bucureşti.
Terenul fără construcţii, aflat în prelungirea grădinilor din spatele ansamblului Şirul Canonicilor, era mărginit de un zid de cărămidă până la strada principală. În faţa gării se afla bucla de întoarcere a tramvaiului 1, ce venea dinspre centru, precum şi capătul tramvaiului 11, care mergea către Episcopia. Ansamblul de locuinţe a cuprins 8 blocuri cu 4 etaje şi unul cu 8 etaje, primele clădiri fiind finalizate în 1961-1962.
Blocurile au fost prevăzute cu spaţii comerciale la parter: magazine de articole electrocasnice şi de uz casnic, o alimentară, o brutărie. În blocul turn s-a deschis bufetul Expres, iar spre strada Săvineştilor a fost amenajat un dispensar stomatologic. În 1975, ansamblul a fost completat cu cinci scări de bloc din prefabricate, iar ulterior pe strada Berzei au fost ridicate cantina şi apartamente pentru Trustul local de Construcţii. În total, în Piaţa Bucureşti au fost construite circa 560 de apartamente.
2023. Spre un hub de transport
Astăzi, pe platoul din faţa Pieţei Bucureşti, străbătut de Calea Republicii, se întâlnesc mai multe trasee de tramvai şi autobuz. Un pasaj pietonal subteran, construit în 1973, face legătura între staţiile de transport public şi peroanele gării, el fiind prelungit în 2010 până în dreptul străzii Ecaterina Teodoroiu, aflat dincolo de calea ferată.
Infrastructura de tramvai din faţa gării a fost modernizată în 2005, iar şoseaua şi parcarea au fost reabilitate în 2011. Gara a trecut printr-o reabilitare în anii 2005-2006, dar blocurile de locuinţe nu au suferit modificări. În schimb, a fost amenajată curtea lor interioară, cu locuri de parcare, spaţii verzi şi un loc de joacă, iar magazinele s-au modernizat.
În 2020, Primăria a lansat ideea transformării Pieţei într-un hub de transport, adică un spaţiu public în care să se poată face lesne transbordarea între diferite mijloace de transport public şi particular. Pentru asta, traficul auto ar urma să fie coborât într-un pasaj subteran, iar la suprafaţă ar rămâne circulaţia pietonală şi transportul public. Proiectarea este în curs, urmând ca lucrarea să fie efectuată din fonduri europene.