1951. Se face lumină

Zona străzii Molière de azi apare prima dată pe hărţile Oradiei în anii 1930, cel mai probabil dezvoltându-se datorită proximităţii fabricilor de cărămizi de pe Calea Clujului. Era o "colonie", cu drumuri de pământ şi niciun fel de utilităţi, mărginită spre Oşorhei de calea ferată. Accesul spre şosea se făcea printr-un grup de patru drumuri aflate mai la est, însă casele ridicate către Velenţa erau complet izolate de oraş.

În anii ’50, partea de cartier de lângă Calea Clujului a devenit Tokai, pe când cea de lângă triajul CFR se chema Ionaş. În 1951 s-au făcut primele investiţii, constând în aşternerea de pietriş pe drumuri, electrificarea cartierului şi construirea unui drum de legătură cu Calea Clujului. A rămas necesară o fântână, localnicii având de mers aproape un kilometru pentru a-şi aduce apă acasă, iar amenajarea ei a început în acelaşi an. Un cămin cultural a fost construit în a doua jumătate a anului, urmând să poarte numele Eminescu.

Presa vremii arăta că fiecare familie ar fi depus muncă voluntară pentru săparea şanţurilor, căratul pământului şi nivelarea străzilor, între muncitori aflându-se şi angajaţi ai fabricilor Înfrăţirea şi Fructexport.

2025. Cum arată "Ionaş" azi

Tot pe strada Molière a fost realizată o cale ferată pentru stocarea vagoanelor manevrate către depozitele din Calea Clujului şi Triajul din Velenţa. În prezent, linia este dezafectată.

De-a lungul vremii, pe lângă drumul de legătură cu Calea Clujului, au fost construite clădiri industriale şi pentru servicii (Cooperativa Electrometal, benzinării, iar mai nou sediul RER). Denumiri de străzi precum Pandurilor, Odessei, Maramureşului sau Scânteia s-au păstrat până azi. Totuşi, investiţiile în cartierul Ionaş, denumire menţinută până în anii ’70, nu au continuat sau au fost de mică anvergură.

În aceeaşi perioadă, s-a dat în folosire un cămin pentru ceferişti, în paralel cu construirea clădirii administrative a Triajului CFR, aflat în aceeaşi zonă. Străzile au fost asfaltate abia după 2000, când au fost amenajate şi trotuarele, iar mai recent strada Molière a fost prelungită până la Americii, care de asemenea a fost canalizată şi asfaltată.

În zonă încă există case ridicate de acum câţiva zeci de ani, unele renovate, dar şi imobile noi. În centrul cartierului, lângă cămin, care între timp a fost renovat, se află un parc, iar în spatele lui funcţionează un depozit de materiale de construcţii.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!