Mai ușor îți cumperi un apartament decât îți închiriezi o parcare de domiciliu, pentru că la vânzarea locuinței parcarea aferentă se eliberează și e scoasă din nou la licitație!
Din 2010, când a fost adoptat regulamentul pentru atribuirea parcărilor de domiciliu, norma a rămas bătută în cuie, dar numărul de mașini a explodat. „În Oradea nu se organizează noi proceduri de atribuire a locurilor de parcare o dată la trei ani, așa cum prevede regulamentul parcărilor de domiciliu”, a reproșat Primăriei, la începutul anului, Avocatul Poporului, în urma unei petiții.
BIHOREANUL a aflat că municipalitatea pregătește acum un nou regulament...
Regulament „răblăgit”
Așa cum o mașină nouă devine o rablă, în cei 13 ani de la adoptarea lui prin Hotărârea de Consiliu Local nr. 448/2010, regulamentul de parcări de domiciliu nu mai face față noilor realități. Dublarea la peste 118.000 a autoturismelor înmatriculate în oraș, mult peste ritmul lent al creșterii numărului de parcări, ajuns la circa 27.000 locuri, bagă zâzanie între șoferi.
Printre altele, regulamentul nu ține cont de persoanele nou-venite în asociațiile de proprietari și care nu au unde își lăsa mașinile, de chiriașii care nu pot cere parcare asociațiilor pentru că nu au domiciliul stabil în zonă, de angajații cu mașini de serviciu, care nu pot pretinde un loc pentru că nu o au în proprietate, și nici de vizitatorii care nu au unde parca fiindcă toate locurile sunt rezervate. Nici de mașinile Pompierilor ori ale Salvării, lăsate în drum pe timpul intervențiilor căci nu au unde să staționeze.
Parcări pe viață
Împărțite în 2010 la buna înțelegere între membrii asociațiilor de proprietari sau prin licitații care au dus și la chirii de 1.600 lei pe an, de zece ori peste taxa normală, locurile de parcare au rămas bătute în cuie. Orădenii care au parcări de domiciliu țin cu dinții de ele, iar nou-veniții își lasă mașinile pe unde pot, pentru că rar se eliberează un loc pe care să-l închirieze.
Un orădean din strada Galileo Galilei, una dintre cele mai înghesuite din cartierul Rogerius, a reclamat Avocatului Poporului că, potrivit regulamentului, „procedurile de atribuire a locurilor de parcare de folosință se vor organiza o dată la trei ani”, dar acest lucru nu s-a întâmplat. De altfel, locurile atribuite cu peste un deceniu în urmă nu au fost re-licitate de nicio asociație de proprietari din oraș!
„Regulamentul nu prevede încetarea rezervării locurilor atribuite în cazul neorganizării de noi proceduri de atribuire”, a constatat Avocatul Poporului. Convinși de perimarea HCL 448/2010, în luna ianuarie a acestui an juriștii instituției au cerut Primăriei să elaboreze un nou regulament „în sensul clarificării și completării procedurii de atribuire a locurilor de parcare”, pentru a da șanse egale tuturor șoferilor...
„Ar fi o nebunie”
Contactați de BIHOREANUL, reprezentanții municipalității nu au de gând să pună presiune pe asociațiile de proprietari pentru organizarea de licitații. „În Oradea sunt 900 de asociații și cam 20.000 de parcări de domiciliu atribuite. Ar fi o nebunie să se liciteze tot la trei ani locurile de parcare”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar a Primăriei, Lucian Popa (foto).
Potrivit acestuia, prevederea vizând relicitarea a fost interpretată ca scoasă din context, ea referindu-se doar la locurile de parcare eliberate în acest interval. „Asociațiile de proprietari nu așteaptă să treacă trei ani, ci împart parcările eliberate cât mai repede, pentru că este cerere mare”, spune directorul.
Totuși, Popa recunoaște necesitatea revizuirii regulamentului. „Actualizarea regulamentului este în lucru. Proiectul va fi pus în dezbatere publică înainte de votarea în Consiliul Local”. Cel mai probabil, însă, doar la anul...
Parcare pentru toată lumea
BIHOREANUL a aflat că Primăria are în vedere schimbarea din temelii a regulamentului actual. Ca să elimine reclamațiile privind ocuparea locurilor de parcare de domiciliu, reclamații care asaltează zilnic Poliția Locală, municipalitatea vrea să le... desființeze!
„În locul parcărilor de domiciliu, unde toată lumea are un loc anume, vrem să înființăm parcări de cvartal, unde pot parca, în baza unei taxe, locuitorii blocurilor din zonă, în funcție de locul găsit liber”, spune primarul Florin Birta (foto).
Primăria vrea să testeze măsura în Nufărul înainte s-o extindă la nivelul orașului. „Avem în plan amenajarea a circa 12 parcări supraetajate, pe structură ușoară, prin proiectul de regenerare urbană. Sigur, nu vor fi făcute toate simultan. Prima, cu 1.000 de locuri, ar putea fi amenajată de anul viitor lângă Colegiul Onisifor Ghibu”, afirmă Birta.
Avantajul măsurii este că locul unui abonat plecat din oraș poate fi ocupat pe principiul „primul venit, primul servit”, ceea ce crește gradul de ocupare a parcării, iar riveranii sau vizitatorii vor avea unde își lăsa mașinile. Pentru aceasta, regulamentul va introduce un abonament de parcare de domiciliu „de zonă” și o prevedere privind parcarea limitată, de câteva ore, poate contra-cost, pentru vizitatori.
Dezavantajul e că nimeni nu va mai avea un loc de parcare garantat, cu riscul ca, în cazul eliberării prea multor abonamente, unii șoferi să rămână pe dinafară. Așa că, în final, soluția reală rămâne tot continuarea construirii de parcări...
„Vom analiza proiectul unui nou regulament de parcări, mai actual. Nu vrem să dăm drumul la un nou sistem de parcări care să fie mai prost decât cel de acum”
primarul Florin Birta
ÎN „EXTINDERE”
2.000
noi locuri de parcare sunt amenajate în fiecare an de municipalitate, dar tot sunt puține
ȘANȚURI PESTE PARCĂRI
„Să nu ne mai amendeze!”
Depășit de realitate, regulamentul de parcări nu are nicio soluție pentru problema șantierelor care ocupă locuri pe durata unor lucrări. Mulți orădeni și-au plătit abonamente de parcare de riveran sau de domiciliu, dar au rămas fără locuri din cauza lucrărilor.
Așa au pățit cei din zona Parcului Magnoliei, unde se amenajează centrul de cartier din Rogerius, cei din zonele Horea și Armatei Române, unde firme angajate de Compania de Apă înlocuiesc conductele de canalizare, și cei din Nufărul, unde Termoficare a început săpăturile pentru trecerea cartierului pe încălzire cu apă geotermală.
„Locul meu de parcare e blocat de săpături. Mi-am căutat altul și am parcat atingând spațiul verde, așa că am luat amendă. Mi-am căutat alt loc, unde am urcat pe trotuar și din nou am luat amendă. La fel au pățit mulți vecini. Nu-i corect! Să nu ne mai amendeze!”, a protestat un orădean din strada Ialomiței.
Poziția Primăriei este, însă, clară. „Dacă locurile sunt dezafectate, șoferii cu parcare de riveran pot lăsa mașinile pe oricare alte trei străzi adiacente. În cazul parcărilor de domiciliu, unde fiecare are locul său, corect ar fi să își primească înapoi taxa de parcare”, declară șeful Direcției Patrimoniu, Lucian Popa.
Potrivit Poliției Locale, problema poate fi rezolvată printr-o mai bună organizare a șantierelor. Cel mai bun exemplu este șantierul din șanțul Cetății, unde locurile de parcare s-au înjumătățit la 50. „Nu merge nimeni să dea amenzi în zonele cu șantier. Polițistul local merge la sesizări că șoferul și-a lăsat mașina pe spațiul verde, că parchează pe trotuar, că blochează drumul... Agentul nu este în măsură să stabilească dacă proprietarul mașinii are loc de parcare și nu îl poate folosi. El constată dacă reclamația se justifică sau nu și ia măsuri”, și-a apărat colegii Samuel Milian.
Potrivit acestuia, pe durata lucrărilor, municipalitatea ar putea acoperi semnele de circulație care interzic parcarea sau staționarea, pentru a nu transforma șoferii în contravenienți.
La fel, Primăria ar putea compensa perioada în care șoferul nu și-a putut folosi parcarea de domiciliu returnându-i banii sau prelungindu-i valabilitatea abonamentului proporțional cu durata în care locul a fost inutilizabil. Dar pentru asta trebuie un nou regulament...