Profitând de carenţele legii, care nu face nicio deosebire între diferitele grade de handicap, tot mai mulţi orădeni solicită legitimaţii de parcare gratuite, care le permit să nu plătească parcarea în oraş şi totodată să îşi asigure, tot gratis, un loc pentru maşină la domiciliu. În şase ani numărul legitimaţiilor de parcare pentru persoane cu handicap a crescut de 4,5 ori, iar trendul este ascendent.

"În prezent, în Oradea sunt valabile 1.964 de carduri-legitimaţie pentru persoane cu handicap, din care 313 au fost eliberate în primele trei luni din 2024", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei, Lucian Popa. Adică, 100 de noi legitimaţii pe lună!

"Nu avem ce face"

Criza parcărilor a determinat mulţi orădeni să speculeze scăpările Legii 448/2006 privind protecţia persoanelor cu handicap, conform căreia aceste persoane sau reprezentanţii lor legali pot beneficia, la cerere, de un card-legitimaţie (foto) pentru locurile de parcare gratuite, iar "autovehiculul care transportă o persoană cu handicap posesoare de card-legitimaţie beneficiază de parcare gratuită".

Legitimație parcare cu handicap Oradea

Legea, care se aplică şi pentru parcările de domiciliu, nu face nicio diferenţă între diversele grade de handicap - grav, accentuat, mediu sau uşor - şi nici între cineva care nu poate merge sau a suferit o operaţie oncologică, aşa că facilitatea se aplică tuturor solicitanţilor în acelaşi fel. La maximum.

"Dacă orădeanul vine cu certificat de încadrare în grad de handicap, suntem obligaţi să îi dăm legitimaţie de parcare gratuită şi, dacă cere, şi loc rezervat de parcare la domiciliu", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei, Lucian Popa (foto).

Astfel, numărul legitimaţiilor pentru parcare gratuite a crescut de la 436 în 2019 la 976 eliberate doar anul trecut. "Unele sunt permanente, altele expiră după doi ani şi trebuie înnoite. Totuşi, în prezent există aproape 2.000 de legitimaţii valabile", zice directorul.

Trendul este ascendent. În evidenţele municipalităţii figurează în prezent 1.760 de persoane cu handicap grav şi 270 de asistenţi personali. Aceste persoane ar fi îndreptăţite, dar nu toate au cerut legitimaţii. În schimb, numărul legitimaţiilor se poate tripla dacă luăm în calcul că în Oradea mai există peste 3.000 de persoane încadrate în celelalte grade de handicap...

"Săreau la scandal" 

Eliberarea de-a valma a legitimaţiilor de parcare provoacă nu doar nemulţumirea orădenilor, ci şi a persoanelor cu dizabilităţi reale. "Am păţit, chiar de multe ori, să găsesc parcările pentru persoane cu handicap din oraş ocupate de maşini cu legitimaţie pe parbriz. Aşteptam, că nu aveam ce face, şi când veneau la maşini, şoferii acestora nu aveau nicio afecţiune vizibilă", spune preşedintele Asociaţiei cu Handicap Locomotor Bihor, Ovidiu Milian (foto)

Ovidiu Milian

Mai mult, când Ovidiu, care este imobilizat în scaun cu rotile, îi chestiona cu privire la dizabilitatea pentru care beneficiază de facilităţi, şoferii protestau iritaţi: "Dacă ziceam ceva, în loc să spună «îmi pare rău» şi să plece, săreau să facă scandal".

Preşedintele AHL Bihor consideră că facilităţile se acordă prea uşor: "Legea ar trebui să facă deosebire între persoanele cu handicap permanent şi ceilalţi, iar Primăria să elibereze legitimaţii doar celor îndreptăţiţi. Nu putem face Oradea un oraş al persoanelor cu dizabilităţi!".

De altfel, Milian nu exclude ca multe legitimaţii să fie false. Acestea au semne de siguranţă abia de curând, aşa că au putut fi uşor copiate. "De doi ani Primăria a introdus legitimaţii cu hologramă, mai greu de falsificat, dar multe sunt încă valabile până în iunie", spune Ovidiu Milian.

Facilitate pe neverificate 

De altfel, BIHOREANUL a descoperit că Primăria nu face nicio verificare a celor care folosesc legitimaţii de handicap, pentru a descuraja abuzurile. Samuel Milian "Parcagiii nu au dreptul să legitimeze şoferul care are pe bord o astfel de legitimaţie", spune directorul adjunct al Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, care gestionează parcările din oraş, Ion Şimon.

Nici Poliţia Locală nu face verificări. "Ne-am expune oamenii inutil. Şoferul poate spune foarte uşor că persoana cu handicap este acasă, iar el îi face aprovizionarea, aşa că nu ai ce-i face", explică directorul Poliţiei Locale Oradea, Samuel Milian (foto).

Singurii care pot face, şi chiar fac ceva, sunt orădenii. Primăria a atribuit până acum, la cerere, 809 locuri rezervate persoanelor cu handicap în parcările de domiciliu din cartiere şi alte 341 de locuri în afara acestora.

"Orădenii rămaşi fără locuri de parcare sunt foarte atenţi dacă acestea sunt ocupate abuziv. Dacă persoana îndreptăţită s-a mutat din bloc sau a decedat, ne anunţă că locul s-a eliberat, pentru a fi scos la licitaţie", spune Cristian Ile, administratorul a circa 20 de asociaţii de proprietari.

Spre exemplu, anul trecut Primăria a desfiinţat 26 de locuri de parcare pentru persoane cu dizabilităţi, după ce a fost anunţată de vecinii titularilor. În schimb, a înfiinţat, la cererea acestora, alte 213 noi locuri de parcare de domiciliu pentru persoane cu handicap...

parcare handicap Oradea

S-au dat bătuţi! 

Pentru a stăvili avalanşa de cereri, fostul primar Ilie Bolojan a făcut în primul mandat (2008-2012) o verificare a parcărilor destinate persoanelor cu handicap în cartiere, desfiinţând peste 100. Bolojan s-a prevalat de prevederile legii care arată că persoanele cu handicap "pot" beneficia de aceste parcări, fără a fi obligatoriu ca Primăria să le asigure, limitând acordarea legitimaţiilor doar persoanelor cu handicap grav. Totodată, a limitat la 100 numărul locurilor de parcare destinate acestor persoane pe străzile aglomerate, fără a le permite parcarea gratuită în tot oraşul. 

Ulterior, însă, Primăria a redevenit înţelegătoare. Motivul? "Legea «bate» normativele locale. Dacă o persoană încadrată în grFlorin Birtaad de handicap ne dă în judecată că nu i-am dat legitimaţie de parcare, ne câştigă", explică directorul adjunct al DPI, Ion Şimon.

Primarul Florin Birta (foto) recunoaşte că situaţia e aberantă. "Am solicitat deja Asociaţiei Municipiilor din România să facă demersuri pentru modificarea legii astfel încât aceste facilităţi să se aplice numai unor categorii de beneficiari, cum ar fi persoanele cu handicap grav, nu tuturor celor care au certificate", spune edilul.

Subiectul este însă cât se poate de sensibil, aşa că este greu de crezut că Parlamentul îl va dezbate într-un an electoral. Asta, deşi primii afectaţi de tot mai multele legitimaţii care asigură gratuitatea la parcare sunt tocmai cei într-adevăr îndreptăţiţi: orădenii în scaun cu rotile, care găsesc locurile de parcare pentru persoanele cu handicap ocupate...


Grafic parcări handicap Oradea

HANDICAPUL ORAŞULUI. De şase ani, numărul cardurilor-legitimaţie eliberate de Primăria Oradea la solicitarea persoanelor cu handicap pentru parcare gratuită este în continuă creştere.


CONCURENŢĂ MARE
Şase maşini pe un loc!

Conform evidenţelor municipalităţii, la finele anului 2023 în Oradea erau înregistrate circa 120.000 autovehicule, cu peste 1.800 mai multe decât în 2022. La un calcul aproximativ, asta înseamnă o concurenţă de câte aproape 13 maşini pentru fiecare dintre cele 9.370 locuri de parcare trasate în oraş şi de aproape 6 maşini pentru unul dintre cele 21.200 locuri de domiciliu.

În prezent, municipalitatea are în construire o parcare supraetajată cu peste 500 de locuri în zona Spitalului Judeţean şi urmează să amenajeze peste 200 de parcări rezidenţiale pe amplasamentul unor garaje în curs de dezafectare pe străzile Milcovului, Andersen Nexo sau Dimitrie Cantemir.

Totuşi, demersul Primăriei de a amenaja noi locuri de parcare este depăşit de dezvoltarea explozivă a parcului auto şi de ritmul în care creşte numărul solicitărilor persoanelor cu handicap pentru legitimaţii şi locuri de parcare la domiciliu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!