Societatea orădeană de transport local OTL i-a cerut miercuri Primăriei Sânmartin, pentru prima oară în mod public, achitarea de urgenţă a restanţelor de 4,7 milioane lei pe care administrația din comuna vecină a Oradiei le are. Reprezentanții OTL spun că, dacă acest lucru nu se întâmplă, vor urma „măsuri drastice”. 

Contactat de BIHOREANUL, primarul din Sânmartin, Cristian Laza, susține că vina pentru datorii ar aparține, de fapt, operatorului de transport, dar că acestea vor fi plătite. 

„Să ia măsuri urgente!”

Conducerea OTL a cerut conducerii comunei Sânmartin, printr-un comunicat de presă formulat pe un ton ultimativ, plata restanţelor de aproape un milion de euro acumulate după anul 2020, pentru executarea curselor pe rute ce leagă Oradea de Sânmartin, stațiunile și satele aparținătoare comunei. 

„Lipsa acestor fonduri ameninţă buna funcţionare a serviciilor de transport public furnizate de OTL. În cazul în care Primăria Sânmartin nu va achita datoriile restante în cel mai scurt timp, OTL va fi nevoit să ia măsuri drastice pentru a asigura sustenabilitatea operaţiunilor sale”, a avertizat OTL printr-un comunicat de presă transmis de societate, dar nesemnat de vreo persoană anume. 

Printre altele, operatorul de transport în comun ar urma să suspende unele curse de transport public, să reducă numărul de autobuze pe ruta Oradea – Sânmartin sau, „în caz extrem”, chiar să rezilieze contractul cu Sânmartin.

„OTL face un apel către Primăria Sânmartin să ia măsuri urgente pentru achitarea datoriilor restante în vederea asigurării continuităţii şi calităţii serviciilor de transport public pentru cetăţenii săi", au transmis reprezentanţii societăţii.

"Ne vom plăti datoriile"

Contactat de BIHOREANUL pe această temă, primarul din Sânmartin, Cristian Laza, a promis că această comună îşi va achita până la sfârşitul verii toate datoriile către transportatorul local.

Însă, susține edilul, chiar comuna este cea care vrea apoi să rezilieze contractul cu OTL. „Ne vom plăti datoriile faţă de OTL în următoarele 2 – 3 luni, după care vom analiza dacă vom păstra sau nu contractul cu societatea de transport, cel mai probabil îl vom rezilia...”, a declarat Cristian Laza.

Ba mai mult, Cristian Laza a acuzat OTL de apariţia crizei datoriilor. „Restanţele sunt rostogolite încă din anul 2016, înainte să fiu eu primar. Atunci au fost introduse nişte curse pentru a încuraja unificarea comunei Sânmartin cu Oradea. Datoriile s-au acumulat pe fondul faptului că tarifele OTL nu au mai fost actualizate din anul 2021, iar încasările făcute de şoferii societăţii sunt ridicol de mici", susține edilul. 

„Şoferii OTL şi-au făcut propria afacere”

Dezvoltând această temă, primarul din Sânmartin a dat de înțeles că sumele încasate nu sunt cele reale, căci pe rută ar exista mulți pasageri. „OTL încasează în comună undeva la 100.000 lei pe lună. La câţi localnici şi turişti folosesc autobuzele societăţii, sumele sunt ridicol de mici. Nu se încasează nici o treime din cât ar trebui!", a declarat acesta.

Cristian Laza este convins că valoarea reală a încasărilor de pe urma curselor în comună este mult mai mare, dar șoferii societății de transport și-au făcut „o afacere” pe aceste trasee. „Şoferii OTL şi-au făcut propria afacere pe cursele din Sânmartin, iar noi nu avem cum să facem controale", a spus Laza.

Concret, el crede că mulţi călători circulă pe rutele din comună plătind "la negru" doar o parte din valoarea biletului. "Nu întâmplător alte primării din Zona Metropolitană Oradea, cum ar fi Sântandrei, Nojorid sau Oşorhei, au refuzat orice colaborare cu OTL", a comentat primarul Cristian Laza.

Bani pentru plata datoriilor

Una dintre localităţile bihorene cu cea mai accelerată dezvoltare în ultimii ani, comuna Sânmartin a făcut în ultimii ani investiţii de peste 45 milioane de euro, ajutându-se de fonduri europene, guvernamentale, precum şi private, alocate de operatorii economici.

BIHOREANUL a aflat că, având în vedere alocarea fondurilor îndeosebi către dezvoltare, comuna Sânmartin acumula la sfârşitul anului trecut restanţe de peste 6,7 milioane lei către diferiţi parteneri contractuali, începând de la OTL până la operatorul de salubritate RER Vest.

„Lucrurile sunt în dinamică. Sânmartin are de plătit bani şi de primit bani. Avem datorii, ca toate localităţile din România care au făcut investiţii, dar le vom plăti”, a susţinut Cristian Laza.

De altfel, la începutul acestei săptămâni, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi Ministerul Finanţelor au adoptat un ordin comun ce vizează comuna Sânmartin. Potrivit acestuia, sumele cuvenite comunei din IVG (impozitul pe venitul global) trebuie direcționate către plata restranțelor către societatea Termoficare Oradea, care asigură și încălzirea mai multor locuințe din Sânmartin. 

„Până la lichidarea obligaţiei de plată în sumă de 1,39 milioane lei, datorată Societăţii Termoficare Oradea de către comuna Sânmartin, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj Napoca alocă bugetului local al comunei Sânmartin, judeţul Bihor, cote defalcate din impozitul pe venit, numai pentru plata obligaţiei către Societatea Termoficare Oradea", se menţionează în ordin.

Comuna Sânmartin a acumulat restanţe faţă de Termoficare în ultimii doi ani ca urmare a subvenţiei neachitate la energia termică.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!