"Mergeţi la celălalt aparat, ăsta nu merge", "să băgaţi banii la fix, că nu dă rest", "trebuie să plătiţi cash, nu merge cu cardul"... Sunt câteva dintre îndemnurile pe care orădenii le aud frecvent când îşi lasă maşinile în parcările supra şi subterane din Oradea.
Cea mai bună afacere a Primăriei, care i-a adus anul trecut încasări record de 25,9 milioane de lei, parcările din oraş le dau dureri de cap orădenilor: pe carosabil sunt scumpe şi puţine, iar în garaje sunt "avarii".
Municipalitatea pare că înţelege nemulţumirile oamenilor şi, în ceasul al 12-lea, ia măsuri. A început înlocuirea parcometrelor defecte, iar din vară va lansa o aplicaţie digitală, cu care orădenii vor putea plăti orice loc de parcare din oraş. Fără nervi la aparate...
Greu de plătit
Cele mai multe înjurături le lasă orădenii în parcarea din spatele Tribunalului. Primul garaj suprateran construit de Primărie, dat în folosinţă în 2014, are două parcometre şi rar funcţionează ambele fără cusur.
Cel de la parterul construcţiei nu mai este capabil să dea rest de peste un an, aşa că oamenii fie plătesc cu cardul, fie introduc suma exactă. "Dacă bagi mai mulţi bani, în loc să-ţi dea rest, se blochează şi reporneşte, adică vreo 10 minute nici nu mai funcţionează", spune un şofer "păţit". Parcometrul de la etajul 1 are propriile probleme: scanerul de tichete funcţionează cam greu şi adesea şoferii nu reuşesc să afle cât au de plătit.
De parcă n-ar fi destul, niciunul dintre aparate nu oferă plătitorului cu cardul posibilitatea să introducă PIN-ul, aşa că, dacă din motive de securitate banca emitentă îl solicită, mesajul afişat pe ecran este sec: "Tranzacţie neacceptată". Chix dau şi camerele care ar trebui să recunoască numerele de înmatriculare şi să "ordone" ridicarea barierelor pentru maşinile la care taxa de parcare a fost plătită.
Cu toate aceste defecţiuni, numai în 2022 parcarea a generat venituri de 889.225 lei.
Incomode
Alte parcări, probleme similare. În garajul supraetajat de pe strada George Bariţiu, parcometrul de la parter se blochează uneori, aşa că rămâne funcţional doar cel de la primul nivel. "Noaptea, îs numai io aici şi nu ştiu să-l deblochez. Ziua, sunt angajaţii de la parcări care îl repornesc", a mărturisit un paznic săptămânile trecute, când aparatul nu funcţiona.
De asemenea, nici aici barierele de la ieşire nu se ridică tot timpul automat, iar validarea tichetului plătit este anevoioasă pentru mulţi şoferi. Ca să ajungă din autoturism la aparat, fără să deschidă uşa, trebuie musai să aibă mână lungă...
În parcarea de pe Independenţei (foto sus), tot aparatele de plată sunt principala nemulţumire. Pe lângă că sunt amplasate în extremele parcării, în zone obscure şi greu de găsit, se blochează din senin. "Odată, a trebuit să plătesc de două ori. La prima tranzacţie, mi-a luat banii, dar a dat eroare, iar barierele nu s-au ridicat. Era seară, după ora 22, şi nici n-am avut cui să cer ajutorul", povesteşte o şoferiţă.
Dispecerat non-stop
Acuzată că doar ia banii şoferilor, dar nu oferă servicii de calitate, Primăria promite măsuri. "Sistemul de acces din parcarea de lângă Tribunal şi de lângă Spitalul Municipal este vechi, uzat. Am comandat noi sisteme şi începem montarea lor", spune şeful Direcţiei de Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto).
Parcometrele şi barierele vor fi similare celor din parcările de pe Bariţiu, Braşovului şi Independenţei, considerate mai performante, iar investiţia se ridică la un milion de lei.
În plus, toate parcările vor fi coordonate din dispeceratul aflat în Primărie, care pe viitor va funcţiona non-stop. Din birou, la orice oră, dispecerii vor vedea imagini în timp real din fiecare parcare şi vor putea comunica audio cu şoferii, dacă întâmpină probleme.
Parking Oradea
Într-un târziu, Primăria şi-a dat seama că trebuie şi să diversifice modalităţile de plată, aşa că a comandat o aplicaţie dedicată parcărilor.
Prin Parking Oradea, orice şofer va vedea unde şi ce parcări sunt în oraş şi, mai important, va putea face plăţi, fie că este vorba de taxa pe oră pentru parcările de la sol, abonamente ori staţionarea în garajele sub şi supraterane. "Vei putea scana cu telefonul codul de bare de la tichetul primit la intrarea în parcare, vei plăti cu cardul şi sistemul te va recunoaşte când ieşi din parcare", explică Popa.
Aplicaţia este deja în lucru, urmând a fi finalizată până la vară, şi va costa Primăria 200.000 lei. O sumă mică, în comparaţie cu veniturile uriaşe aduse din parcări, şi care sigur merită investită pentru nervii plătitorilor. Mai exact, trebuia investită de mult...
Vocea străzii
Ce probleme ar trebui să rezolve Primăria în parcările din Oradea?
Parcările supraterane sunt foarte înguste, la fel şi intrările, iar calculul razei pentru curbe în interior este greşit. Rişti să freci roţile.
Bogdan Man
Primăria să facă parcometrele din parcările etajate să funcţioneze. Sunt defecte aproape tot timpul şi este deranjant.
anonim
Ar fi bine ca parcările pentru persoane cu handicap să fie gratuite şi în garajele supra şi subterane. Degeaba sunt locuri dacă costă.
Sara
Parcările construite de Primărie în oraş sunt foarte bune, n-am nimic de reproşat. Sper să mai apară câteva!
Sorin Popa
Trebuie cât mai multe parcări supraetajate în zona centrală. Iar când sunt festivaluri în zonă, să fie gratuite, ca şi cele de pe străzi.
anonim
Locurile din parcările construite să fie mai late. Pe Bariţiu e foarte strâmtorat, e greu să nu loveşti cu portiera altă maşină.
Luiza Szabo