Din fiecare 10 kilograme de gunoaie aruncate anul trecut de orădeni, patru au fost reciclate, arată datele Primăriei. Vestea este deopotrivă bună și rea: niciodată municipiul n-a avut rezultate atât de bune în privința reciclării, dar încă este departe de obiectivul european de reciclare.
Pentru ca Oradea să recicleze mai mult, Primăria are în plan să reia controalele în tomberoane, dar cu un accent mai mare pe educație, nu pe sancțiuni.
„S-au făcut pași mari”
Statisticile Primăriei pentru anul 2023 arată că în municipiu s-au colectat 75.795 tone de deșeuri, dintre care 39.719 tone au fost abandonate pe haldă, 12.165 tone au fost valorificate energetic, prin incinerare, iar 18.100 tone au fost reciclate. Diferența o reprezintă resturile din stația de tratare mecano-biologică, unde resturile menajere sunt sortate și deshidratate.
Ca să își îndeplinească obligațiile europene, Oradea ar fi trebuit să valorifice 60% din gunoaie, ceea ce nu s-a întâmplat, de altfel întreaga țară fiind departe de acest obiectiv. „Procentul de valorificare este de 40%, iar obiectivul era de 60%. Eu zic că s-au făcut totuși pași mari”, a declarat directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto), miercurea trecută, într-o conferință de presă.
Niciodată Oradea n-a avut o rată a reciclării atât de mare: în 2022, procentul a fost de 36%, cu un an în urmă de 25%, iar în 2020 de doar 16%. Pentru că nu și-a îndeplinit obiectivul, Primăria va plăti către Administrația Fondului de Mediu o penalizare în valoare de 844.625 lei.
Urmează verificări
Reciclarea se poate îmbunătăți doar printr-o mai bună colectare separată a deșeurilor, așa că Primăria va continua să verifice felul în care orădenii aruncă gunoaiele. „Campania de verificare a modului de aruncare a deșeurilor va continua, lucrăm la o procedură în acest sens, pentru că am dori să ne axăm pe o mai bună colaborare cu asociațiile de proprietari. Am avut întâlniri cu președinții de asociații, tocmai pentru că regulamentul de salubritate este acum în consultare publică, și încercăm să ne axăm pe partea de conștientizare, apoi să trecem la avertismente, amenzi”, a declarat directoarea tehnică adjunctă, Adina Popa (foto), în aceeași conferință de presă.
Altfel spus, Primăria caută metode prin care să-i educe pe orădenii de la blocuri, înainte de a-i amenda pentru că amestecă deșeurile. În 2023, conform bilanțului Direcției Tehnice, 1.246 de persoane fizice și 55 de asociații de proprietari au fost sancționate pe motiv că nu au aruncat deșeurile corect.
Plătești cât arunci, dar cum?
Importantă pentru stimularea colectării separate este și implementarea principiului „plătești cât arunci” la blocurile din Oradea, unde locatarii achită lunar un tarif fix pentru salubritate, în timp ce proprietarii caselor din oraș au facturi de salubritate ce diferă de la o lună la alta, în funcție de volumul pubelelor și de cât de des le scot în stradă.
În prezent, niciun oraș din România nu a găsit o soluție bună pentru taxarea locatarilor de la blocuri pentru câte deșeuri se generează în fiecare apartament, deși acest principiu este obligatoriu în toată România. „În țara noastră, la zona de blocuri, nu există o bună practică. În schimb, am studiat modele existente în țările europene, care nu sunt foarte multe, și împreună cu operatorul de salubritate lucrăm la partea de elaborare a unui regulament pentru implementarea principiului economic «plătești cât arunci», pe care îl vom supune consultării publice”, a precizat Popa.
În așteptarea ecoinsulelor
Pe de altă parte, directoarea a mai spus că, în prezent, nici la casele din Oradea această regulă nu este respectată pe deplin. „Nici în zona de case nu se plătește cu adevărat pentru câte deșeuri se generează, pentru că deșeurile nu mai ajung în pubele. S-a constatat că foarte multe pubele nici nu sunt citite (n.r. - nu au microcipurile scanate, lucru care se petrece odată cu golirea lor) și, pentru că este imposibil să nu produci deșeu, este clar că aceste deșeuri au ajuns în altă parte, poate la containerele asociațiilor de proprietari”, a declarat directoarea tehnică adjunctă.
Primăria speră că cele 375 de ecoinsule pe care Administrația Fondului de Mediu le va cumpăra pentru Oradea, în cadrul a două proiecte finanțate prin PNRR, și unde orădenii de la blocuri ar urma să arunce deșeuri doar după scanarea unei cartele de acces, vor rezolva aceste probleme. Astfel încât, la următoarele raportări, Oradea să fie mai aproape de țintele europene...