Pista pentru bicicliști care leagă orașele Oradea și Berettyóújfalu pare ruptă din Ucraina. Pe tronsonul paralel cu Calea Borșului este întreruptă, plină cu noroi ori „decorată” cu obstacole produse de șantierele din zonă. Pe tronsonul din Ungaria, însă, arată aproape impecabil. Din nou, vecinii ne pot da lecții...

Investiție de milioane

Nu mai puțin de 6,2 milioane euro a investit Uniunea Europeană în pista transfrontalieră construită între anii 2007 și 2013 de primăriile celor două orașe. Cea mai mare parte a sumei a revenit partenerului ungar, iar Primăria Oradea s-a ales cu 1,2 milioane euro. 

Cu o lungime totală de 46 kilometri, pista pornește de la Primărie, pe malul drept al Crișului, ajunge pe strada Sovata, apoi pe Bulevardul Decebal și pe Calea Borșului. Paralel cu DN 1, pista continuă pe teritoriul comunei Borș, iese din țară pe la vamă și traversează localitățile ungare Ártánd, Biharkeresztes, Mezőpeterd şi Berettyóújfalu. 

Pentru că a făcut economii prin licitații, municipalitatea orădeană a construit și două tronsoane suplimentare, unul în Calea Aradului, iar altul în Rogerius.

Restanți la întreținere

De la bun început, investiția a fost criticată de bicicliștii orădeni, pentru că pe mai multe străzi nu s-a făcut o delimitare a traseului dedicat lor, ci doar s-au trasat linii albe pe trotuar. Dar autoritățile locale se dovedesc restante și la întreținerea infrastructurii velo.

Lângă Podul Decebal, de un an pista este întreruptă de lucrări la rețele făcute de Compania de Apă. Pe Calea Borșului, aproape la fiecare intersecție cu porțile unor fabrici sau cu drumuri laterale, este distrusă și plină de gropi, periculoase pentru bicicliștii neatenți. „În plus, pista este plină de pietre și cioburi”, zice un biciclist orădean.

În alte locuri, unde s-a săpat în anii trecuți, asfaltul a fost refăcut, dar marcajele nu. Cireașa de pe tort: la intersecția cu viitorul pasaj suprateran din zona parcului industrial, pista dispare! 

„La noi nu se gândește nimeni” 

Primăria nu și-a pus problema să amenajeze o pistă temporară pentru bicicliști, pe durata șantierului la pasaj. „Nu am ce să fac decât să mă dau jos de pe bicicletă și să trec atent printre utilajele constructorilor și mașini”, spune Peter Gyula (foto), un orădean care pedalează zilnic spre muncă, în Borș. „La noi nu se gândește nimeni niciodată, doar la șoferi. Vă spun sincer, aproape de fiecare dată când trec pe-aici trag o înjurătură”.

Bicicliștii n-au pe unde trece nici mai jos, spre frontieră, unde pista se intersectează cu șantierul viitorului drum ce va lega autostrada și centura Oradea și pentru care se construiește un alt pasaj peste DN 1. Nici CNAIR, instituția care a comandat lucrările la acest drum, nu a catadicsit să le ofere bicicliștilor o variantă.

A stricat, dar n-a reparat

Pe teritoriul comunei Borș, pista o duce la fel de prost. Pe lângă casele din Sântion este atât de plină de noroaie, că nici nu se mai vede traseul pe unde ar trebui să treacă bicicliștii. „Este și periculos când plouă, alunecă”, zice Peter.

Lângă fabrica Celestica, tot CNAIR a amenajat, cu trei ani în urmă, un sens giratoriu care a „tăiat” pista, dar n-a mai reconstruit-o. 

Primăria Borș a făcut o amenajare provizorie, din piatră, care ocolește sensul giratoriu. „Aici vom face un drum de racord la parcul industrial și abia apoi vom reface pista. CNAIR ar fi trebuit să repare ce a distrus...”, zice primarul din Borș, Bátori Géza. Când anume va reuși să reîntregească pista, edilul nu mai știe, pentru că depinde de un aviz de la... CNAIR.

Modelul: Ungaria 

Pe tronsonul din Ungaria, pista transfrontalieră arată mult mai bine. Nu doar că nu este întreruptă de nimic, dar este și curată și întreținută. Pe un tronson între Biharkeresztes și Mezőpeterd recent chiar a fost așternut un nou covor asfaltic. 

În plus, în orașele ungurești pista este semnalizată cu indicatoare, care le arată cicliștilor și distanța până la Oradea (foto). La noi, astfel de indicatoare nici n-au fost vreodată montate! 

Reprezentanții Primăriei promit că vor veni vremuri mai bune. „Cu siguranță, vom reface pista pe toate tronsoanele afectate de șantiere de pe teritoriul Oradiei”, zice directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș. Nici nu trebuie să caute departe un exemplu de bună practică...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!