Pentru prima oară într-un spital din România, familiile persoanelor ajunse în Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean din Oradea vor primi în timp real informații privind traseul și serviciile furnizate pacienților.

UPU lansează o aplicație concepută anume în acest scop, pentru telefoanele mobile, de către IT-iști voluntari în colaborare cu specialistul unității, care, însă, nu va înlocui și comunicarea față în față.

După 13 luni de lucru

Aplicația apartinator.ro va fi lansată joi dimineață, de la ora 8.00, după ce la dezvoltarea ei au lucrat patru IT-iști încă din ianuarie 2023, din vara anului trecut fiind testată de personalul medical și specialiștii care au elaborat-o.

Cu o zi înainte, împreună cu șeful UPU-SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, aplicația a fost prezentată într-o conferință de presă, acesta subliniind că acest mod de comunicare între personalul medical și aparținătorii pacienților „este o premieră pentru România”.

Pentru ca aparținătorii să utilizeze aplicația aparținători.ro, care poate fi descărcată din Google Play și Apple Store, vor trebui să dețină orice model de smartphone cu sistem de operare minimum Android 5.1 sau iOS și, evident, să știe să-l utilizeze și pentru altceva decât comunicarea telefonică ori trimiterea/recepționarea mesajelor.

„Am pornit de la faptul că aparținătorii nu au acces în zona unde sunt pacienții și că trebuie găsită o cale de transmitere a informațiilor despre aceștia, în condițiile în care există mai multe reglementări naționale și internaționale care trebuie respectate, iar personalul este concentrat pe actul medical. IT-iștii au venit cu ideea unei aplicații care să fie ușor de folosit și să nu încalce cadrul legal”, a explicat șeful UPU-SMURD Bihor premisa de la care a pornit proiectul aplicației apartinator.ro.

Dr. Borcea a subliniat că aplicația nu va transmite informații medicale de specialitate, datele fiind șterse după 8 ore, interval după care vor rămâne în sistemul informatic al UPU doar datele statistice care să permită efectuarea, ulterior, a unor analize privind managementul pacienților.

Cum se folosește aplicația apartinator.ro

Dr. Hadrian Borcea a arătat că la prezentarea în UPU, după ce pacientul trece prin Triaj (în funcție gradul de urgență medicală a problemei pe care o are), personalul medical întocmește Fișa Pacientului, ca de obicei, însă aceasta va avea într-un colț un cod QR cu datele de identificare ale fiecărui pacient, care va fi prezentat oricărui aparținător, pentru a fi scanat cu telefonul, de către asistentul de Triaj.

Tot pe Fișa Pacientului va fi atașat formularul stabilit prin Legea privind acordul pacientului de a transmite informații despre el unei singure persoane (identificată cu actul de identitate și cu numărul de telefon). „Astfel putem ști cui oferim informațiile. Desigur, acea persoană poate da informațiile mai departe și altor rude ale pacientului, dar asta nu mai este răspunderea noastră”, a precizat medicul șef al UPU-SMURD.

Aplicația apartinator.ro va lega, practic, trei telefoane, unul al asistentului de Triaj, altul al medicului curant și celălalt al aparținătorului pacientului.

„Se face Fișa Pacientului, asistentul de Triaj oferă codul QR aparținătorului pentru scanare și alege medicul curant din listă (n.r. - medicul care preia pacientul din lista medicilor de serviciu), iar medicul curant primește informația că trebuie să se ocupe de pacient”, a explicat dr. Borcea, adăugând că, apoi, în aplicație se vor consemna și respectiv vizualiza informații într-o „axă a timpului” privind pacientul în chestiune.

Din prima clipă, aparținătorul primește informația despre pacient furnizată de asistentul de Triaj, iar ulterior cele furnizate de medicul curant. „Vede tot ce se întâmplă cu pacientul în desfășurare, de la consultație la recomandări de investigație și investigația efectuată la tratament, până la finalizarea cazului fie prin externare, fie prin internarea în spital sau prin transfer”, a spus dr. Borcea.

Acesta a precizat că aplicația va oferi inclusiv informații privind evoluția durerii pacientului, notată pe o scară de la 0 („fără durere”) la 10 (”dureri de nedescris”), ilustrate de emoticoane.

Cu posibilități de dezvoltare

Șeful UPU-SMURD Bihor a subliniat că aplicația apartinator.ro va oferi informații privind investigațiile recomandate de medicul curant și efectuate de medicii specialiști (de exemplu radiografie, analize de laborator, CT, RMN etc), precum și faptul că pacientului i „se administrează tratament”, fără ca această din urmă informație să fie detaliată, transmițând, de pildă, că i se administrează un medicament sau altul.

„Această informație nu va fi transmisă prin aplicație, dar va putea fi oferită aparținătorului direct de medicul curant, care o poate și explica”, a spus dr. Borcea, adăugând că, de altfel, „folosirea aplicației nu va înlocui comunicarea față în față între medicul curant și aparținător”, rostul ei fiind strict de transmitere a informațiilor în timp real.

Dr. Borcea a precizat că personalul medical al UPU folosește în testare aplicația din vara anului trecut, iar aparținătorii o vor putea folosi de joi, 15 februarie, de la ora 8.00. „Vom afișa o informare și un instructaj privind folosirea aplicației”, a spus el.

De asemenea, medicul a adăugat că specialiștii în IT au în vedere inclusiv utilizarea Inteligenței Artificiale pentru ca pe viitor aplicația să permită și estimarea timpului pentru finalizarea cazului, dar și să fie extinsă inclusiv în spital. „Am discutat cu conducerea spitalului și se dorește acest lucru, pentru că ar oferi mai multe informații decât prin SMS-ul care se generează automat acum”, a spus șeful UPU, arătând că în acest fel aparținătorii pacientului internat vor beneficia de informații mai cuprinzătoare despre situația medicală a acestuia, de exemplu ce analize, investigații și tratamente i se fac.

Tot vizând o posibilă dezvoltare a aplicației, dr. Borcea a afirmat că se ia în considerare ca pe viitor aceasta să permită comunicarea între medicul curant și aparținător prin apel video.

„Aplicația a fost dezvoltată gratuit de voluntari, de aceea a și durat așa mult pentru testare și lansare, pentru că acești oameni au muncit pe timpul și pe banii lor, dar pe viitor, pe măsură ce vom avea finanțare, aplicația va putea fi dezvoltată”, a conchis șeful UPU-SMURD Bihor.

De la „moartea domnului Gâdoiu”

Aplicația apartinator.ro a fost dezvoltată printr-o colaborare între IT-iștii voluntari și personalul UPU-SMURD Bihor după ce BIHOREANUL a relatat, la finele anului 2022, cazul unei orădence al cărei tată, bolnav cronic, a fost transportat la Urgențe în vara acelui an deoarece i s-a făcut rău, iar în câteva ore a primit informații despre starea acestuia de doar două ori, fapt explicat prin volumul mare de lucru al medicilor și asistentelor, care face imposibil ca aceștia să comunice cu aparținătorii în timp real, prima lor datorie fiind să se ocupe de bolnavi.

După articolul publicat de BIHOREANUL, orădeanca a fost invitată de conducerea UPU-SMURD să asiste la activitatea personalului. „Am reușit s-o determinăm pe doamna respectivă să vină alături de noi. Ulterior, am invitat-o și la o conferință despre medicina de urgență, în care am abordat și problema comunicării, iar de atunci am avut o legătură constructivă”, a explicat la vremea respectivă dr. Borcea.

În urma experienței, conducerea UPU-SMURD a ajuns la concluzia că trebuie îmbunătățită comunicarea cu aparținătorii pacienților, iar, dată fiind suprasolicitarea personalului, cea mai rapidă și fezabilă formă de comunicare ar fi aplicația apartinator.ro.

„Câteva luni am observat activitatea din Triaj și am văzut mai multe lucruri pe care nu le cunoșteam. Am văzut oameni care au venit la Urgențe spunând că au febră, dar nu și-au măsurat-o, oameni care au venit acuzând dureri pentru că s-au lovit cu o săptămână înainte, timp în care nu au consultat niciun medic, dar am văzut și cât de ocupați sunt medicii cu pacienții, prea ocupați ca să mai și vorbească cu aparținătorii”, a declarat BIHOREANULUI unul dintre IT-iștii care au contribuit la elaborarea aplicației.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!