După mai mult de un an de la lansarea ideii, județul Bihor va înființa o așa-numită Unitate Centralizată de Achiziții, propusă de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Practic, atât administrația județeană, cât și instituțiile subordonate acesteia – fie ele teatre, așezăminte sociale ori medico-sociale – vor cumpăra împreună bunurile și serviciile de care au nevoie, așa încât să obțină prețuri mai mici, indiferent că este vorba despre carburanți, echipamente IT sau hârtie igienică.

Propunerea a fost lansată de Bolojan încă din decembrie 2021, iar după parcurgerea mai multor proceduri birocratice, înființarea ei a fost aprobată de aleșii bihorenilor în reuniunea de joi a CJ Bihor, cu unanimitate de voturi.

CJ Bihor va avea calitatea de Unitate Centralizată de Achiziții inclusiv pentru Muzeul Țării Crișurilor, teatrele Regina Maria și Szigligeti, Filarmonica de Stat, Centrul pentru Cultură Bihor, DGASPC, Direcția de Evidență a Populației Bihor, Liceul Tehnologic Special nr. 1 din Oradea, centrele școlare de educație incluzivă din Oradea și din Popești, unitățile de asistență medico-socială din Popești și Nucet, Spitalul de Psihiatrie din Nucet, Agenția de Management al Destinației și Agenția pentru Dezvoltare Durabilă Bihor.

Alți așa numiți utilizatori secundari ai UCA, cum ar fi, de pildă, primăriile din județ, se vor putea alătura pe viitor, dacă vor dori ca prin achiziții centralizate să obțină prețuri mai mici la servicii precum managementul clădirilor și facilităților, servicii și produse de curățenie, carburanți, produse și echipamente informatice (hardware și software, consumabile, mentenanță), birotică, papetărie, hârtie igienică etc.

UCA Bihor, a cărei înființare a fost pregătită împreună cu Agenția Națională pentru Achiziții Publice, este o premieră la nivel național, însă înființarea acestor structuri este prevăzută în Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice aprobată în 2015, care încurajează „agregarea cererii de produse, servicii și lucrări între autoritățile contractante”, alte județe fiind și ele în curs să înființeze astfel de Unități Centralizate de Achiziții.

Avantajele ce pot fi obținute prin UCA sunt, însă, nu doar prețurile mai mici prin volume mai mari de achiziții pentru mai multe instituții, ci și standardinzarea produselor și serviciilor achiziționate de autoritățile contractante, reducerea riscurilor de contestații, litigii sau amenzi/penalități asociate cu procedurile de atribuire, profesionalizarea achizitorilor, reducerea poverii administrative pentru autoritățile contractante, îmbunătățirea cooperării dintre autoritățile contractante dintr-o anumită comunitate/regiune, îmbunătățirea mediului economic (inclusiv local) prin accesul operatorilor economici la contracte mai voluminoase și predictibile, pe termen lung etc.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!